In 2021 cele 5 P.U.Z.-uride Sector (S2, S3, S4, S5 si S6) au fost suspendate pentru o perioada de 12 luni. Suspendarea este in vigoare pana la data de 26 februarie 2022. Ce s-a intamplat in perioadade timp scursa pana acum si care sunt scenariile posibile ulterioare datei de 26 februarie 2022?
Prin decizii ale Curtii de Apel Bucuresti din luna noiembrie 2021 P.U.Z.-urile aferenteSectorului 3 (din anul 2019) si Sectorului 6 (din anul 2020) au fost anulate in moddefinitiv, astfel incat in privinta acestora expirarea suspendarii este lipsita de relevanta.Reamintim ca in privinta Sectorului 6 PUZ-ul din anul 2013 si 2016 (care nu a fostsuspendat) a fost anulat de prima instanta, iar in recurs urmatorul termen de judecata estestabilit pentru data de 17 februarie 2022.
Asadar, si in privinta P.U.Z.-ului Sector 6 din anul2013 si 2016 este foarte probabil ca decizia primei instante sa ramana definitiva in sensulanularii acestuia.Asadar, in prezent suspendarea mai este relevanta pentru P.U.Z.-urile Sectoarelor 2, 4 si 5.
Printr-o Adresa din luna Iulie 2021 Primarul Municipiului Bucuresti a solicitat Prefectuluiatacarea in instanta a P.U.Z.-urilor de Sector prezentand in acest sens un numar de 23 demotive de nelegalitate. Totodata, anexat Procesului Verbal al sedintei C.G.M.B. din data de24.09.2021 se afla un Raport de analiza urbanistica a celor 5 P.U.Z.-uri de Sector.Conform legii Prefectul poate ataca P.U.Z.-urile daca le considera nelegale, iar pana lasolutionarea actiunii P.U.Z.-urile sunt suspendate de drept. In alte cuvinte, daca Prefectulva ataca cele 3 P.U.Z.-uri acestea vor fi prin lege suspendate, fara sa mai fie necesara o altadecizie din partea C.G.M.B.Prefectul a solicitat I.S.C. Bucuresti o analiza a P.U.Z.-urilor de Sector care se pare ca esteinca in curs.
Asadar, ulterior datei de 26 februarie 2022 sunt posibile urmatoarele scenarii:
1. C.G.M.B. prelungeste suspendarea initiala a P.U.Z.-urilor Sectoarelor 2, 4 si 5;
2. Prefectul formuleaza o actiune de anulare a P.U.Z.-urilor Sectoarelor 2, 4 si 5, caz in care acestea vor fi suspendate de drept; sau
3. suspendarea va expira fara sa existe o noua prelungire sau actiune din partea Prefectului.Rolul principal in cauzarea acestei situatii cu consecinte economice nefaste si care conferaimprevizibilitate investitionala si de dezvoltare urbanistica durabila revine P.M.B. care timpde peste 20 de ani nu a actualizat P.U.G.-ul din anul 2000 ce in mod cert nu mai corespundenevoilor de dezvoltare ale orasului. Singura solutie pe termen lung pentru evolutia unui orasdurabil consta in actualizarea P.U.G.-ului la intervale de minimum 10 ani si eliminarea inintregime a urbanismului derogatoriu, cu exceptia situatiilor de interes public (strazi, scoli, spitale, infrastructura publica in general).