Liderii de companii isi regandesc strategiile de fuziuni si achizitii (M&A) si investitii pentru a asigura dezvoltarea afacerilor lor in lumea de dupa pandemie, conform ultimei editii a studiului EY - Global Capital Confidence Barometer (CCB23).
Liderii care au participat la studiu anticipeaza ca afacerile vor reveni la nivelurile de profitabilitate de dinaintea pandemiei in 2021 (23%) sau 2022 (44%), ceea ce reprezinta un nivel de incredere ameliorat comparativ cu editia precedenta a raportului (din martie 2020). Ei analizeaza, de asemenea, amprenta geografica a afacerilor lor si vizeaza extinderea. Peste 39% anticipeaza ca Europa va deveni regiunea care va genera majoritatea cresterilor si oportunitatilor in urmatorii trei ani, urmata de zona Asia-Pacific (30%) si America de Nord si de Sud (24%).
Impactul pandemiei COVID-19 ramane cel mai important factor de risc pentru perspectivele de crestere, considera 29% dintre respondenti. Modificarea mediului economic global (19%) si schimbarile climatice (14%) se numara si ele printre principalele trei amenintari identificate.
Majoritatea respondentilor (81%) spun ca au fost nevoiti sa isi modifice planurile de investitii strategice in ultimele 12 luni ca raspuns la provocarile geopolitice. Aproape doua treimi (64%) si-au amanat o investitie planificata, in timp ce peste o treime (36%) declara ca si-au anulat integral planurile de investitii.
Pentru a se pregati pentru perioada post-pandemie, majoritatea respondentilor (86%) au declarat ca au efectuat o revizuire radicala a strategiei si portofoliului lor in 2020. Pentru doua treimi (66%) dintre ei, aceasta revizuire a fost neplanificata si a impusa de schimbarile de context, potrivit concluziilor studiului.
Andrea Guerzoni, vicepresedinte EY Global – Strategy and Transactions, a declarat:
„Pentru multi lideri de companii, pandemia COVID-19 si socul economic care a urmat au reprezentat o amenintare existentiala la adresa organizatiilor lor. Conducatorii executivi au reactionat prin resetarea strategiilor lor si prin adoptarea unor schimbari cu bataie lunga, cu accent pe transformare. Aceste mutari curajoase sunt cele care alimenteaza acum o atitudine optimista si planuri strategice care vizeaza valorificarea oportunitatilor de crestere. Companiile planuiesc nu numai sa isi restabileasca nivelurile de performanta, ci si sa faca investitiile necesare pentru a-si remodela viitorul”.
Florin Vasilica, liderul departamentului de Strategie si Tranzactii, EY Romania: „In Romania, dupa un an plin de provocari, ne asteptam ca activitatea de fuziuni si achizitii sa revina pe un trend ascendent in 2021. Pentru investitori, oportunitatile sunt multiple, iar achizitiile facute in aceasta perioada pot aduce randamente semnificative in urmatorii ani.
Pentru antreprenorii din sectoarele castigatoare, ale caror afaceri au demonstrat rezilienta si adaptabilitate la conditii economice severe, acest an poate fi unul de validare a business-ului si putem asista la demararea unor tranzactii cu multiplii de evaluare asemanatori celor pre-pandemie. Pentru cei din categoria sectoarelor afectate de COVID-19, aflati intr-un blocaj financiar sau cu resurse financiare diminuate semnificativ, vanzarea integrala a business-ului sau parteneriatul cu fondurile de investitii sunt printre singurele solutii viabile.
Tinand cont de excesul de lichiditate din piata si de costurile relativ mici de finantare, este momentul potrivit pentru consolidari si repozitionari strategice, mai ales in sectoarele de interes pentru investitorii financiari.”
Fuziunile si achizitiile sunt considerate solutia de crestere
In pofida prabusirii pietei M&A in prima jumatate a anului 2020, evolutia din al doilea semestru a inregistrat cresteri record. Valoarea tranzactiilor M&A la nivel global a ajuns la 2,32 trilioane de USD in al doilea semestru al anului 2020, iar activitatea tranzactionala a crescut cu 123% intre primul si al doilea semestru.
Tendinta de intensificare a activitatilor de tranzactionare are premisele de a se mentine, in conditiile in care aproape jumatate din liderii de companii (49%) planifica sa achizitioneze active in urmatoarele 12 luni, ceea ce reprezinta o depasire a mediei ultimilor 11 ani (47%), potrivit studiului EY. In plus, aproape doua treimi dintre executivi (65%) intentioneaza sa achizitioneze obiective transfrontaliere, vizand sa-si dezvolte capacitatile si produsele pentru crestere. Serviciile financiare, telecomunicatiile, tehnologia, industria auto si biostiintele sunt principalele sectoare in care sunt vizate achizitii.
Prin realizarea de fuziuni si achizitii, executivii vizeaza cresterea rezistentei la socuri pe zona operationala si gestionarea noilor provocari reprezentate de tarifele vamale si fluxurile comerciale (26%). Prin realizarea unor achizitii strategice, ei vizeaza de asemenea obtinerea de tehnologie, de resurse umane, de noi capacitati de productie sau integrarea unor startup-uri inovatoare in vederea asigurarii cresterii (25%) si pentru a acoperi efectele convergentei sectoarelor (21%).
In peisajul M&A post-pandemie, rezilienta activelor devine un aspect esential pentru multi respondenti (19%), la fel ca si strategia digitala si tehnologica a activelor vizate (18%) si posibilitatea ca achizitorii sa castige cota de piata prin consolidare (15%).
Concurenta pentru active se preconizeaza ca va ramane acerba, 80% dintre respondenti anticipand intensificarea acesteia. Dintre acestia, doua treimi (67%) se asteapta ca sursa intensificarii concurentei sa fie reprezentata de capitalul privat.
Pentru planurile de investitii, atenuarea impactului pe termen lung al incetinirii cresterii economice provocata de pandemie ramane cea mai mare prioritate strategica pentru conducatorii executivi (22%). Pentru a raspunde efectelor pandemiei, aproape 63% intentioneaza sa majoreze investitiile in tehnologie si in capacitati digitale, in timp ce 57% vor creste investitiile pentru atragerea clientilor.
Directorii executivi vizeaza dimensiunea globala pentru investitiile lor
Pe fondul revitalizarii tranzactiilor M&A transfrontaliere spre finalul anului 2020, executivii isi concentreaza atentia asupra pietelor din afara regiunilor lor. Europa a devenit un punct de atractie pentru majoritatea companiilor, fiind principala zona indicata pentru tranzactii M&A in urmatoarele 12 luni de catre majoritatea respondentilor din America de Nord, Asia-Pacific si Orientul Mijlociu si Africa.
Pietele individuale continua sa prezinte oportunitati pentru investitori, dintre acestea Germania fiind, in premiera, principala destinatie pentru tranzactiile globale in 2021. SUA, Regatul Unit si Franta (clasate pe al doilea, al treilea si, respectiv, al patrulea loc) prezinta in continuare fundamente solide, iar India (locul al cincilea) reintra pe lista principalelor cinci destinatii pentru tranzactii M&A, pentru prima data in ultimii cinci ani.