RO EN
Coșul este gol

CONAF: Intensitatea inflatiei va creste costurile de productie si va scumpi creditarea

Confederatia Nationala pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF atrage atentia ca intensitatea inflatiei va afecta in special companiile mici si mijlocii atat pe canalul cresterii costurilor de productie, cat si pe cel al scumpirii creditarii. In plus, exista un pericol real ca inflatia sa impulsioneze cresterile salariale, ceea ce poate crea o spirala inflationista si somaj.
„Inflatia lunii martie a urcat la 10,5%, fapt ce confirma ingrijorarile analistilor si descrie scaderea puterii de cumparare a populatiei in ultimul an. Ingrijoratoare este si prognoza Bancii Mondiale, care estimeaza o inflatie de 9,8% in acest an si de 5,3% in anul viitor. Estimarea sugereaza o marire a dobanzilor de politica monetara pentru a tempera inflatia. Impactul inflatiei asupra afacerilor mici si mijlocii este insa mai mare decat o sugereaza cifrele estimarilor oficiale. Firmele producatoare si prestatoare de servicii sunt nevoite fie sa mareasca preturile si tarifele, pentru a rezista in fata cresterii costurilor de operare, fie sa se imprumute de la banci pentru a rezista in piata. Atragem atentia ca afacerile mici si mijlocii nu au aceeasi putere a marilor companii care-si pot permite, pe termen lung, o majorare de pret”, spune Cristina Chiriac, presedinta CONAF.
Antreprenorii sunt ingrijorati si de perspectiva scumpirii creditarii, ca urmare a unor majorari viitoare ale dobanzilor de politica monetara ale bancii centrale. Sa nu uitam ca inca inainte de declansarea invaziei Ucrainei de catre Rusia, mediul de afaceri se confrunta cu o deteriorare a capacitatii de rezistenta in piata, din cauza scumpirii masive a energiei. Multe companii mici si mijlocii nu si-au revenit complet in urma efectelor negative ale pandemiei de COVID-19, cand masurile de izolare au afectat mai ales afacerile din servicii si comert. Si nu trebuie sa ignoram pericolul ca efectul pozitiv al ridicarii masurilor de izolare sa fie anulat de socul negativ al cresterii preturilor si de intensificarea incertitudinilor.
In ciuda faptului ca piata muncii ramane relativ solida, in unele domenii se constata o lipsa deja cronica de personal, inflatia punand o presiune si asupra cresterii salariilor. Astfel, apare o deteriorare a increderii consumatorilor, iar ca atare, ne asteptam la un impact negativ asupra cheltuielilor de consum. Desi nu observam deocamdata un impact dramatic, asteptam datele primului trimestru, pentru a putea evalua tendintele.
 „Intelegem dorinta autoritatilor de a asigura un nivel sustenabil de venituri pentru ca populatia sa faca fata cresterii preturilor si mai ales, majorarii tarifelor la energie, insa nu putem sa nu remarcam ca o marire sustinuta a salariului minim va crea probleme mari firmelor mici si mijlocii. O posibila majorare cu 200 de lei a salariului minim, care vine dupa ce acesta a fost deja marit cu 10,9% in octombrie, ridica efortul total la 19,56% fata de nivelul salariului minim brut din 2021. Cu alte cuvinte, costurile companiilor mici, care au angajati platiti cu salariul minim, vor creste, fata de octombrie, cu aproape 20%. De la acest nivel destul de mare, de crestere a salariului minim din nou in mai putin de un an, putem asista la intrarea intr-o spirala inflationista. Pentru companiile mici si mijlocii va fi nevoie de un efort financiar consistent. El ar putea fi gestionat fie prin marirea preturilor produselor si serviciilor oferite, ceea ce impusioneaza inflatia, fie prin reducerea numarului de angajati, ceea ce creste numarul somerilor si cheltuiala statului cu somajul. De aceea, dorim ca toate masurile, care au logica lor sociala, pe care o intelegem, sa fie agreate cu mediul de afaceri si sa lucram, impreuna, pe scenarii privind efectele”, a mai spus Chiriac.
Confederatia Nationala pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF a lansat unul dintre cele mai ample proiecte de anvergura, „Pactul pentru Munca”, ce a dezbatut problematica deficitului fortei de munca.
Confederatia Nationala pentru Antreprenoriat Feminin este singura confederatie din Romania ce reuneste interesele antreprenorilor intr-o structura inchegata. CONAF a luat fiinta ca urmare a necesitatii de a crea o cultura antreprenoriala adaptata la noile trenduri in materie de business si asta, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci si pentru intregul mediu antreprenorial. CONAF reprezinta cea mai mare entitate de acest gen din Romania, o organizatie care promoveaza si sustine antreprenoriatul romanesc, lucru fara precedent si care deschide orizonturi de colaborare si cooperare atat pe plan intern cat si international. CONAF are in componenta sa 2 federatii, 10 patronate, 5 asociatii, 19 sucursale si peste 3000 de companii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter