Firmele aflate in insolventa si faliment vor fi afectate de initiativa Guvernului privind split TVA, atat financiar, cat si prin blocaje provocate de neclaritatile legislative, se arata intr-o analiza a CITR. Conform specialistilor in insolventa, in forma sa actuala, ordonanta cu privire la plata defalcata a TVA este discriminatorie raportat la societatile in insolventa si:
- scade sansele de redresare pentru societatile in insolventa;
- contrazice programul de plati si prioritatea distribuirilor catre creditori;
- contravine obiectivului pentru care a fost reglementata procedura insolventei;
- incalca prevederile comunitare si nu-si indeplineste scopul de reglementare UE.
"In calitate de administratori judiciari, depunem toate eforturile sa maximizam sansele de reorganizare a companiilor in insolventa, care se straduiesc sa supravietuiasca zi de zi. Orice cost suplimentar, fie el financiar, de timp sau alte resurse nu face decat sa agraveze situatia acestor companii. In conditiile in care procesul de reorganizare este oricum anevoios, noile reglementari sporesc dificultatea redresarii. Studiile noastre demonstreaza ca jumatate din companiile de impact ale Romaniei sunt deja in dificultate, nu avem antreprenori noi cu care sa echilibram balanta, asadar economia Romaniei nu isi permite sa mai piarda din business-uri", a declarat Vasile Godinca-Herlea, CEO al CITR, parte a CITR Group.
CITR, lider de piata in industria insolventei, cu aproape 900 de proiecte de insolventa si faliment gestionate, a identificat cele mai importante consecinte ale noilor reguli split TVA la nivelul societatilor fata de care s-au deschis proceduri de insolventa: finantarile vor fi ingreunate, statul ar putea incasa cu prioritate creante, discriminand ceilalti creditori, iar companiile vor fi nevoite sa isi creasca costurile cu resursa umana.
"De pilda, daca ne uitam la industria de retail, companiile care au un numar ridicat de magazine deschise si lucreaza in principal cu persoane fizice ar putea resimti efecte negative semnificative odata cu obligatia de a implementa mecanismul split TVA. Acest lucru, din cauza corectiilor aplicate obligatiei de a vira TVA in doua conturi, care, in conditiile cotelor distincte de TVA de 9% pentru alimente si 19% pentru alte bunuri, implica eforturi suplimentare si cresterea costurilor cu personalul", a explicat Vasile Godinca
Finantarile vor fi ingreunate in procedura de insolventa
Conform CITR, modalitatile prin care aceste companii se finanteaza sunt limitate; nu exista produse bancare specifice, destinate companiilor aflate in dificultate. Actionarii nu mai au, de cele mai multe ori, resurse pentru a sustine suplimentar, prin aport la capital, activitatea societatii. Pe de alta parte, fondurile de investitii evita creditarea IMM, din cauza unui due dilligence anevoios si costisitor.
Prin urmare, principala solutie de sporire a sanselor redresarii companiilor in insolventa este finantarea din activitatea operationala. Mecanismul split TVA va avea astfel un impact covarsitor asupra fluxurilor operationale ale acestor companii. Daca sumele aferente TVA colectata erau disponibile pentru activitatea companiilor pana la momentul scadentei platii lor, odata cu introducerea mecanismului split, aceste sume nu mai pot fi accesate in sustinerea activitatii curente. Si asta cu toate ca suma in discutie nu e datorata Statului decat la scadenta si nu integral.
Split TVA contrazice programul de plati si prioritatea distribuirilor catre creditori
O alta modalitate de finantare pe perioada insolventei deriva din recuperarea creantelor. Companiile aflate in insolventa au solduri mari ale creantelor de incasat, pe care incearca sa le diminueze, cu ajutorul administratorului judiciar, prin diverse proceduri de recuperare.
Creantele pe care firmele in insolventa se straduiesc sa le recupereze de la diversi debitori provin din facturi emise inainte de deschiderea procedurii de insolventa, TVA aferent acestora fiind deja platit sau inregistrat la masa credala in contul ANAF. La momentul incasarii creantelor, potrivit regulilor noului mecanism de plata defalcata a TVA, o parte din suma ajunge in contul curent al societatii, iar partea echivalenta cu taxa in discutie e virata in contul de TVA. Practic, societatii i se indisponibilizeaza o suma deja achitata sau deja retinuta ca fiind de plata in tabelul de creante, deci pe care nu o mai datoreaza si astfel nu o mai poate folosi pentru finantarea activitatii proprii.
Daca TVA nu a fost deja achitat si ANAF e inscris la masa credala, la momentul platii facturii, TVA aferent acesteia va fi directionat in contul de TVA, care se va compensa cu TVA de plata din procedura. Prin urmare, Statul recupereaza sumele respective inaintea celorlalti creditori, fara respectarea programului de plati sau a prioritatii distribuirilor in procedura insolventei.
Companiile in insolventa vor fi nevoite sa investeasca suplimentar in resursa umana
Companiile in insolventa sunt obligate sa-si restranga cat mai mult cheltuielile. Pe langa cheltuielile operationale obisnuite in activitatea curenta, acum vor fi nevoite sa aloce sume suplimentare pentru largirea schemei de personal, ceea ce va duce la scaderea profitabilitatii. Anticipam ca se vor dubla inregistrarile contabile, atat in ce priveste incasarile, cat si in cazul platilor (va fi nevoie de doua ordine de plata pentru fiecare astfel de operatiune, si, in paralel, de cate doua extrase de cont si de calculul sumei virate in contul de TVA).
In plus, noul mecanism de colectare a TVA complica operatiunile si tranzactiile din cauza lipsei un cont unic in procedura insolventei, iar companiile suporta penalitati si amenzi pentru plata eronata de la momentul efectuarii platilor, desi au termen de corectie in cuprinsul ordonantei. Societatile in insolventa sunt tratate inechitabil fata de restul companiilor, in conditiile in care mecanismul split TVA, in forma reglementata, nu-si indeplineste scopul pentru care a fost reglementat de Uniunea Europeana.
***
CITR, liderul pietei de insolventa din Romania, a distribuit creditorilor peste 200 de milioane de euro in ultimii trei ani.
Cu o experienta de peste 16 ani, societatea a fost fondata cu obiectivul insanatosirii companiilor in dificultate si a reintegrarii acestora in circuitul economic, prin mecanisme inovatoare de reorganizare.
Compania are noua filiale din toata tara, ofera solutii personalizate prin cei peste 120 de specialisti din echipele pluridisciplinare de caz si sustine antreprenorii in dificultate cu expertiza complexa, dobandita in urma gestionarii a peste 850 de companii din toate domeniile de business. In plus, gestioneaza cea mai complexa platforma de vanzari in insolventa, sales.citr.ro.
CITR e parte a CITR Group, primul grup de firme din Romania specializat in remedii personalizate pentru companiile aflate in impas economic.