Companiile din Romania vor investi, anul acesta, cu peste 20% mai mult pentru servicii de competitive intelligence, ca raspuns la lipsa de predictibilitate cu care se confrunta, atat pe plan economic, politic, la nivelul fortei de munca, cat si in contextul schimbarilor produse de pandemie, a cresterii fenomenului de frauda si a criminalitatii cibernetice, potrivit unei analize a Corporate Intelligence Agency, companie de management al riscului dedicata mediului de afaceri.
Cresterea bugetelor vine si pe fondul scaderii tolerantei la risc din partea companiilor si din nevoia acestora de protectie suplimentara, intr-o piata in care au loc schimbari foarte rapide, dar si a constientizarii intr-o mai mare masura din partea conducerii companiilor multinationale a valorii adaugate ce poate fi obtinuta prin intermediul unor astfel de servicii.
„Strategiile pe care le vom implementa anul acesta, pentru clientii nostri, tin cont de suplimentari ale bugetelor pentru serviciile de competitive intelligence cu valori cuprinse intre 28% si 110%. La nivelul intregii piete estimam un avans de 20% in bugetele investite pentru servicii de competitive intelligence. Anul 2022 ne-a aratat deja ca aduce multiple provocari, intr-o perioada cu un grad ridicat de incertitudine, ce interfereaza cu stabilitatea mediului de afaceri in ansamblul sau, dar si cu dezvoltarea majoritatii companiilor din piata. Ne asteptam la mai multe solicitari de servicii si operatiuni specifice cu grad de complexitate ridicat, din partea clientilor deja existenti, dar si la o crestere a proiectelor pilot cu parteneri noi, care isi doresc, intr-o prima faza, sa testeze o serie de solutii la care nu au mai apelat pana acum, pentru a putea stabili, pe baza rezultatelor obtinute, daca li se potrivesc”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency, mentionand ca notiunea de risc in afaceri este inseparabil legata de rentabilitate, iar rezultatele unei companii sunt, cel mai adesea, influentate de evenimentele neprevazute care insotesc activitatea acesteia.
Printre cele mai frecvente riscuri cu care se confrunta companiile din Romania sunt cele generate de factorul uman: incompetenta / persoane vulnerabile sau demotivate aflate in pozitii cheie, scurgeri de informatii voite sau accidentale generate de proprii angajati sau chiar probleme de imagine cu impact direct la nivelul riscului reputational.
Frauda ocupa un loc aparte intre vulnerabilitatile si riscurile la care sunt expuse companiile, in contextul in care numarul cazurilor de frauda in Romania se afla pe un trend crescator constant, iar anumite tipuri de frauda si de criminalitate cibernetica vor continua sa fie cu risc ridicat si in 2022.
Top situatii pe care mediul de business le va investiga, in 2022, cu ajutorul companiilor de corporate intelligence
Potrivit analizei Corporate Intelligence Agency, companiile vor fi interesate in 2022 cu precadere de investigatii privind sesizarile primite prin intermediul canalelor de raportare web, de utilizarea de servicii de background check si profiling la angajarea unor persoane in functii cheie, de investigatii de frauda ocupationala, de servicii de suport in documentarea activitatii unor angajati, ale caror actiuni pot afecta compania. In acest context, se anticipeaza o nevoie crescuta de utilizare a serviciilor specializate de competitive intelligence, inclusiv din zona Humint, cu accent deosebit in ceea ce priveste operatiunile complexe de infiltrare de personal. Totodata, Corporate Intelligence Agency estimeaza ca va creste numarul actiunilor de tip Enhanced Due Diligence, al solicitarilor pentru market intelligence pentru jucatorii noi sau vechi din piata, concomitent cu cresterea solicitarilor pentru analize de risc organizational.
De asemenea, ponderea companiilor din Romania care acceseaza servicii de corporate intelligence atunci cand sunt implicate intr-o tranzactie va creste, intrucat acestea sunt tot mai interesate de identificarea, evaluarea si atenuarea cu usurinta a riscurilor si problemelor cheie cu care s-ar putea confrunta in urma acordurilor incheiate. Mai mult, si dinamica pietei de M&A este in crestere. Atat Pandemia cat si Brexit-ul au schimbat apetitul investitional, redirectionand catre Romania inclusiv unele investitii programate pentru alte tari. Astfel, potrivit Corporate Intelligence Agency, in 2022, peste 15% dintre companiile din Romania vor accesa servicii de corporate intelligence, atunci cand se afla intr-o tranzactie, fie ca este vorba de o fuziune, fie de o achizitie.