Consiliul Concurentei a constatat ca procedurile de achizitie publica a mijloacelor de semnalizare rutiere nu sunt blocate artificial prin contestatii. Concluzia reiese dintr-o analiza realizata pe piata comercializarii si executiei mijloacelor de semnalizare rutiera in Romania.
In urma analizei, a reiesit ca, in ultimii trei ani, procedurile de achizitie publica de mijloace de semnalizare rutiera nu au fost blocate artificial prin contestatii, cu toate ca exista anumite exceptii de contestatii care au inregistrat perioade lungi de solutionare.
Astfel, Consiliul Concurentei a constat ca, in perioada 2019-2021, s-a inregistrat o scadere atat a numarului de contestatii depuse, cat si a celui de contestatari. Exista si exceptii, la nivel individual, de companii active pe piata de lucrarilor de marcaje/indicatoare rutiere care participa la licitatii, insa cu rate mici de castig a acestora si cu numar mai mare de contestatii.
Principalul motiv al reducerii semnificative a ratei contestatiilor il reprezinta introducerea obligatiei achitarii unei cautiunii de 2% din valoarea estimata a procedurii sau a lotului contestat, atat la introducerea contestatiei la CNSC (Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor), cat si la contestarea deciziei CNSC sau la promovarea actiunii direct in instanta.
Cu toate acestea, faptul ca firmele pot contesta deciziile CNSC poate avea ca efect prelungirea duratei procedurilor de atribuire, atunci cand autoritatea contractanta nu finalizeaza procedura de atribuire, in urma rezolutiei favorabile de la CNSC, asteptand hotararea finala a instantei.
Excesiva confidentializarea denumirii societatilor parte in proces
Autoritatea de concurenta a mai constatat ca, desi datele de identificare ale companiilor participante la proceduri de achizitii publice care au contestat in instanta o decizie a CNSC sunt disponibile pe portalul www.just.ro, hotararea motivata instantei este publicata in SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice) de catre Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) cu confidentializarea informatiilor referitoare la identitatea firmelor. Ca urmare, Consiliul Concurentei considera ca este excesiva confidentializarea denumirii societatilor care au fost parte in proces, fiind astfel incalcat principiului transparentei, ceea ce ingreuneaza in mod nejustificat accesul tertilor legitim interesati la respectivele informatii (precum eventuali concurenti activi pe aceleasi piete relevante ai societatilor contestatare, participante la respectiva procedura de achizitii, sau actori institutionali ce urmăresc protejarea unui interes public).
In acest context, autoritatea de concurenta recomanda modificarea legislatiei astfel incat sa fie publice datele de identificare ale companiile care au contestat rezultatul unei proceduri de achizitie publica, atat in hotararile instantelor de solutionare a plangerilor, publicate in SEAP, cat si in deciziile CNSC publicate.
Reamintim ca autoritatea de concurenta a finalizat cu amenzi cumulate de 6,2 milioane de lei doua cazuri de cartel pe piata lucrarilor de marcaje rutiere/indicatoare rutiere, doua anchete sectoriale ce au privit piata constructiilor de drumuri si autostrazi, respectiv pe cea a lucrarilor de modernizare, intretinere si reparatii de drumuri si strazi din municipiile resedinta de judet.
In prezent, autoritatea de concurenta are in derulare o investigatie privind un posibil cartel pe piata comercializarii si executiei mijloacelor de semnalizare rutiera din Romania. Analiza contestatiilor cu privire la procedurile de achizitie publica de mijloace de semnalizare rutiera poate fi consultata aici.