Diversele masuri adoptate de statele membre UE, precum izolarea sociala, restrictiile de calatorie sau carantina urmaresc ca impactul COVID-19 asupra populatiei sa fie unul cat mai scurt si limitat posibil. In acelasi timp, acestea au un impact economic direct atat asupra cererii, cat si a ofertei de produse si servicii si lovesc companiile si angajatii din tot mai multe sectoare economice. In acest context, Comisia Europeana instituie, pana la sfarsitul lunii decembrie 2020, un cadru temporar ce prevede cinci tipuri de ajutoare de stat, respectiv:
Granturi directe, avantaje fiscale selective si plati in avans
Statele membre UE vor putea sa instituie scheme de ajutor de stat care sa permita acordarea unei finantari de pana la 800.000 euro unei intreprinderi (sub forma de granturi directe, avantaje fiscale selective si plati in avans) pentru a raspunde nevoilor urgente de lichiditate ale acesteia.
Aceasta forma de ajutor poate fi acordata intreprinderilor care nu se aflau in dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au intampinat dificultati sau au intrat in dificultate ca urmare a raspandirii COVID-19.
Desi disponibila si intreprinderilor active in sectoarele agricol, de pescuit si acvacultura, cadrul temporar instituie reguli specifice (mai restrictive), precum si limite valorice mai joase cu privire la avantajele ce pot fi acordate acestora, respectiv 120.000 euro pentru intreprinderi din sectorul de pescuit si acvacultura si 100.000 de euro pentru intreprinderi active in productia primara de produse agricole.
Garantii de stat pentru imprumuturile contractate de intreprinderi de la banci
O a doua masura temporara instituita de Comisia Europeana vizeaza posibilitatea statelor membre de a furniza, in anumite conditii, garantii de stat pentru a se asigura ca bancile continua sa acorde imprumuturi intreprinderilor care au nevoie de acestea.
Imprumuturi publice subventionate pentru intreprinderi
Statele membre vor putea acorda de asemenea imprumuturi cu rate favorabile ale dobanzilor, care sa ajute intreprinderile sa acopere nevoile imediate atat de capital circulant, cat si de investitii.
Comisia Europeana instituie o serie de conditii pentru acordarea unor astfel de imprumuturi, una dintre acestea fiind aceea ca respectivele contracte de imprumut sa fie semnate cel tarziu la 31 decembrie 2020 si sa fie limitate la maximum 6 ani.
Garantii pentru bancile care directioneaza ajutorul de stat catre economia reala
In considerarea faptului ca unele state membre intentioneaza sa se bazeze pe capacitatile de creditare existente ale bancilor si sa le utilizeze drept canal de sprijin pentru companii, cadrul temporar instituit de Comisia Europeana prevede posibilitatea statelor membre de a oferi garantii in favoarea bancilor care vor proceda astfel.
Comisia Europeana clarifica faptul ca un astfel de ajutor este considerat un ajutor direct acordat clientilor bancilor, iar nu bancilor in sine. De asemenea, acesta ofera orientari cu privire la modul in care se poate asigura faptul ca denaturarea concurentei dintre banci, in contextul ajutorului instituit, va fi minima.
Asigurarea creditelor la export pe termen scurt
Nu in ultimul rand, Comisia Europeana introduce flexibilitate suplimentara cu privire la modul in care se poate demonstra ca anumite tari prezinta riscuri neasigurabile pe piata privata, permitand astfel ca statul sa furnizeze, atunci cand este necesar, asigurarea creditelor la export pe termen scurt.
Cadrul temporar nu prevede o scutire a statelor membre de a notifica si obtine aprobarea Comisiei Europene cu privire la masurile descrise mai sus. Cu toate acestea, prin indicarea conditiilor specifice pe care statele membre trebuie sa le urmareasca, Comisia Europeana a creat un instrument care ar trebui sa ii permita sa aprobe rapid schemele de ajutor de stat notificate de statele membre in baza acestuia.
Trebuie precizat ca masurile de ajutor de stat cu caracter temporar instituite de Comisia Europeana se aplica in completarea masurilor aflate deja la dispozitia statelor membre pentru a atenua impactul COVID-19, care includ modificari general aplicabile in favoarea intreprinderilor (cum ar fi amanarea impozitarii sau subventionarea somajului tehnic in toate sectoarele) sau compensatii pentru pagubele suferite de intreprinderi cauzate in mod direct de COVID-19.
*** Articol realizat de specialistii de la Peli Partners