In cursul zilei de miercuri, 21 martie 2012, membrii Comisiei Europene au dat publicitatii un comunicat prin care informeaza ca este posibila aplicarea unei proceduri protectioniste la contractele de interes public atribuite de guvernele statelor membre, impiedicand accesul la licitatii al firmelor ce isi au originea in alte tari decat cele din UE. Masura va fi luata "cu siguranta", daca firmele comunitare vor continua sa aiba dificultati in castigarea de licitatii in strainatate. Avertismentul a fost dat ca urmare a reclamatiilor unor companii europene in ceea ce priveste accesul la licitatii pentru adjudecarea unor contracte atribuite de guvernul din China, precum si pe fondul faptului ca numeroase prevederi din legislatia americana favorizeaza firmele locale. Pentru a contracara concurenta neloiala, comisarii pentru Piata Interna si Comert ar putea schimba drastic legislatia comunitara destul de permisiva din domeniul atribuirii contractelor de interes public, in mai multe sectoare economice, precum constructia de autostrazi, administrarea retelelor de date etc. Aceste contracte sunt printre cele mai profitabile la nivel mondial, valorand peste 500 miliarde euro pe an, potrivit datelor comunicate de oficialii UE. In cadrul documentului, se precizeaza ca "membrii Comisiei Europene propun imbunatatirea oportunitatilor de afaceri pentru firmele din UE pe pietele achizitiilor publice. Obiectivul principal al initiativei este de a contribui la deschiderea pietelor achizitiilor publice pe plan mondial si de a garanta accesul echitabil al intreprinderilor europene la acestea. Propunerea urmareste, de asemenea, sa asigure ca toate companiile (atat cele europene, cat si cele din tari terte) beneficiaza de conditii egale in ceea ce priveste concurenta pentru oportunitati de afaceri pe piata lucrativa a achizitiilor publice din UE. Achizitiile publice constituie o parte substantiala din fluxurile comerciale internationale si insumeaza 1.000 miliarde euro pe an. In UE, achizitiile publice reprezinta pana la 19% din PIB si sunt o parghie esentiala pentru relansarea cresterii, mai ales in contextul unei crize economice. Piata achizitiilor publice din UE a fost intotdeauna foarte deschisa. Partenerii nostri comerciali nu manifesta insa intotdeauna acelasi grad de deschidere. Numai un sfert din piata mondiala a achizitiilor publice este deschis concurentei internationale. Restrictiile aplicate de partenerii nostri comerciali afecteaza sectoare in care UE este foarte competitiva, cum sunt constructiile, transporturile publice, echipamentele medicale, productia de energie electrica si industria farmaceutica". Aceasta initiativa respecta in totalitate angajamentele UE asumate in cadrul acordului OMC privind achizitiile publice si al acordurilor comerciale bilaterale. Initiativa clarifica angajamentele internationale ale UE pentru autoritatile contractante europene intr-un mod obligatoriu din punct de vedere juridic. Astfel, in cazul contractelor care depasesc 5 milioane de euro si care nu sunt reglementate prin acordurile internationale existente, Comisia ar putea aproba excluderea, de catre autoritatile contractante din UE, a ofertelor care cuprind o parte semnificativa de bunuri si servicii straine. In caz de discriminare repetata si grava fata de furnizorii europeni in tarile terte, Comisia va avea la dispozitie un mecanism care sa-i permita sa restrictioneze accesul la piata UE daca tara din afara UE nu ia parte la negocieri pentru eliminarea dezechilibrelor de acces pe piata. Eventualele masuri restrictive vor fi directionate, luand, de exemplu, forma excluderii ofertelor originare dintr-o tara din afara UE sau a impunerii unei penalizari privind preturile. In fine, propunerea imbunatateste transparenta in legatura cu ofertele anormal de scazute, pentru a lupta impotriva concurentei neloiale din partea furnizorilor din tarile terte pe piata europeana. "UE a fost intotdeauna o economie deschisa si adepta a liberului schimb, inclusiv in ceea ce priveste achizitiile publice. Abordarea UE nu este pe deplin acceptata in intreaga lume. Cei mai multi parteneri comerciali majori ai UE aplica practici restrictive in materie de achizitii publice, care discrimineaza furnizorii din UE, iar actuala criza economica a extins utilizarea unor astfel de practici", mentioneaza comisarii europeni.
Se urmareste crearea unor conditii echitabile, dar proiectul este deja expus criticilor
In documentul elaborat de Comisia Europeana, se mai precizeaza ca "noua initiativa propusa va crea si mai multe stimulente pentru ca partenerii comerciali ai UE sa isi deschida pietele achizitiilor publice pentru ofertantii din UE, ceea ce va garanta posibilitatea societatilor din UE de a concura pe piata interna cu societati straine in conditii de egalitate. Aceasta initiativa sporeste oportunitatile de afaceri pentru intreprinderile europene atat in UE, cat si la nivel international; stimuleaza potentialul intreprinderilor mici si mijlocii de a-si desfasura activitatea in conditiile unei economii globalizate; creste nivelul ocuparii fortei de munca si promoveaza inovarea in UE". "Uniunea Europeana nu mai trebuie sa fie naiva, ci sa urmareasca obtinerea unor conditii de echitate si reciprocitate in comertul international. Initiativa noastra se bazeaza pe convingerea Europei ca deschiderea pietei achizitiilor publice genereaza beneficii la nivel mondial si european. Pietele noastre sunt deschise pentru activitati comerciale si suntem gata sa le deschidem si mai mult, dar numai daca toate intreprinderile pot concura in aceleasi conditii. Comisia va ramane vigilenta in apararea intereselor europene, a intreprinderilor si locurilor de munca din Europa", a declarat comisarul european responsabil pentru piata interna si servicii, Michel Barnier. La randul sau, Karel de Gucht, comisarul european pentru comert, a precizat: "Sunt un sustinator convins al liberului schimb, iar achizitiile publice trebuie sa reprezinte un element esential al unor piete mondiale deschise pentru comert. Este benefic pentru mediul de afaceri si pentru consumatori si este avantajos din punct de vedere economic pentru contribuabili. Aceasta propunere va consolida pozitia Uniunii Europene in negocierile internationale si in cele purtate cu partenerii nostri in vederea deschiderii pietelor lor de achizitii pentru companiile europene. Sunt increzator ca acestea vor avea astfel posibilitatea sa castige contracte de achizitii publice in strainatate, creand astfel locuri de munca". Potrivit unei analize elaborate de agentia Reuters, proiectul este deja criticat puternic de reputati experti internationali, inclusiv din interiorul UE, cei din Germania, Suedia si Marea Britanie considerand ca propunerea restrictiva ar putea duce la blocarea pietelor, intr-o perioada in care bugetele sunt ajustate mereu in sens negativ, pe fondul noii recesiuni din zona euro. "Aceasta posibilitate de excludere de la licitatii a unor companii din UE ar provoca probleme serioase pentru firmele din Germania si din alte tari comunitare", se precizeaza intr-o nota consultativa a specialistilor germani, data publicitatii de agentia Reuters. Desi in trecut Comisia Europeana a respectat prevederile liberale ale Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) referitoare la achizitiile publice, agravarea crizei economice in cazul celor mai mari state membre impune masuri protectioniste cel putin similare celor din SUA si China. In acest sens, membrii Comisiei Europene au explicat ca situatia actuala este ingrijoratoare, de vreme ce, pe piata mondiala a achizitiilor publice, exporturile UE de bunuri si servicii au o valoare anuala de numai 10 miliarde euro, respectiv 0,08% din Produsul Intern Brut (PIB) al Uniunii Europene. In schimb, firmele din afara spatiului economic comunitar (format din cele 27 de tari membre) au acces la contracte de interes public din UE in valoare de 352 miliarde euro. Totodata, SUA ofera firmelor din UE si alte zone contracte limitate la numai 178 miliarde euro, iar Japonia organizeaza licitatii cu participare internationala de 27 miliarde euro pe an. Inca din luna ianuarie a.c., Comisia Europeana a solicitat in mod oficial ca autoritatile chineze sa respecte acordul OMC referitor la achizitiile publice, dar guvernul de la Beijing a refuzat sa implementeze orice masura de liberalizare. Datele referitoare la piata chineza a achizitiilor publice, cu o valoare estimata la 83 miliarde euro, sunt dificil de obtinut, ca urmare a modului dual de conducere politica a Chinei (pe principiul «o tara – doua sisteme», care combina economia centralizata, de tip comunist, cu modul capitalist de derulare a afacerilor). Pentru ca proiectul propus de comisarii UE sa fie aprobat si sa devina obligatoriu pentru toate cele 27 de state comunitare este obligatorie sustinerea acestuia de catre majoritatea calificata a tarilor, dupa care urmeaza votul in Parlamentul European. Pentru informatii suplimentare, click aici!