RO EN
Coșul este gol

BCG: Harta comertului mondial este redesenata de contextul geopolitic

Pe masura ce economia globala se adapteaza la presiunile si perturbarile economice si geopolitice, rutele familiare care au definit harta comertului mondial sunt redesenate, iar culoarele comerciale regionale joaca un rol tot mai important in comertul mondial.
Schimbarile in peisajul comercial arata ca in ansamblu, comertul mondial creste la o rata mai lenta decat economia mondiala, o schimbare fundamentala fata de tendinta de globalism condus de comert pe care lumea a avut-o in cea mai mare parte a anilor de la sfarsitul Razboiului Rece. Comertul mondial cu bunuri este prognozat sa creasca cu 2,8% pe an, in medie, pana in 2032, in comparatie cu o rata estimata de crestere a PIB-ului global de 3,1% in aceeasi perioada, conform unei noi analize realizate de Boston Consulting Group (BCG).
Aparitia si cresterea importantei culoarelor comerciale regionale au ca efect diminuarea dominatiei rutelor comerciale traditionale, cum ar fi China-SUA si China-UE.
"Comertul mondial se schimba, iar harta, asa cum o stiam noi, este redesenata,” a spus Nikolaus Lang, director general si partener senior, lider global al practicii Global Advantage a BCG si coautor al raportului. "Pe masura ce lanturile de aprovizionare sunt rebalansate si tarile vecine isi intaresc relatiile comerciale regionale, ne asteptam sa vedem schimbari durabile in fluxurile de bunuri din intreaga lume.”
Cercetarea evidentiaza cinci dinamici emergente ale comertului mondial care vor caracteriza lumea in deceniul urmator:
  • Dinamica Comertului cu China. Tensiunile comerciale persistente si cresterea „comertului gestionat” intre China si Occident determina o incetinire a acestuia. Scaderea prognozata a comertului SUA-China este una dintre cele mai semnificative evolutii in harta actualizata a comertului mondial, prognozand o scadere cu 197 miliarde de dolari a comertului in 2032 fata de nivelul din 2022.. Comertul Chinei cu UE va continua sa creasca, dar mai lent decat media globala.
  • Fortareata America de Nord. Statele Unite, Canada si Mexicul vor beneficia de Acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA). Comertul SUA cu vecinii sai este prognozat sa creasca cu 466 miliarde de dolari in deceniul urmator.
  • Cresterea Comertului ASEAN. Natiunile din Asia de Sud-Est sunt printre cei mai mari castigatori in noua ordine comerciala mondiala. Comertul intre statele ASEAN este prognozat sa creasca cu 1,2 trilioane de dolari in urmatorii zece ani, intrucat regiunea este vazuta din ce in ce mai mult ca fiind o destinatie cheie pentru companiile care doresc sa-si reduca dependenta de China pentru fabricatie si aprovizionare, ceea ce conduce la cresterea ASEAN ca platforma pentru exporturile globale. Fundamentele solide din regiunea ASEAN in sine conduc, de asemenea, la o crestere a investitiilor si a activitatii comerciale.
  • Cresterea exploziva a Indiei. India beneficiaza de o structura de costuri redusa, o forta de munca tot mai capabila si o logistica in imbunatatire pentru a deveni o piata interna majora si o destinatie numita generic „China + 1” pentru fabricatia globala. Se estimeaza ca India va obtine o crestere medie anuala a comertului de 6,3%, de doua ori mai mare decat media globala.
  • Divergenta comertului rusesc. O mare parte din comertul Rusiei s-a indreptat catre tarile BRICS (Brazilia, China, India si Africa de Sud). In timp ce comertul Rusiei cu China si India va creste cu 134 miliarde de dolari, respectiv 26 de miliarde de dolari pana in 2032, comertul sau cu UE va scadea cu 222 de miliarde de dolari.
 
 
"Economia unitara este unul dintre principalii factori ce contribuie la aceste schimbari, dar geopolitica este si ea un catalizator important,” a spus Marc Gilbert, director general si partener senior la BCG si coautor al raportului. „Intr-un an cu multe alegeri globale cruciale si cu aproape jumatate din populatia lumii asteptata sa iasa la vot, vedem o continuare a accentului pus pe politica industriala in asigurarea securitatii economice nationale, crearea de locuri de munca si energia verde. Una dintre consecinte va fi consolidarea gruparilor comerciale regionale, in special in America de Nord, Uniunea Europeana si ASEAN.”
China este astazi cel mai mare exportator mondial de bunuri fabricate, dar pierde in competitivitatea costurilor relative si are o economie interna in descrestere. Pe masura ce firmele non-chineze isi reevalueaza lantul de aprovizionare, comertul in scadere intre China si Occident se va muta in alta parte. Beneficiarii principali ale acestor schimbari de paradigma vor fi tarile ASEAN si India, deoarece multe companii isi muta productia in aceste economii, atat pentru a reduce riscurile globale ale lantului de aprovizionare, cat si pentru a accesa noi piete. Drept rezultat, comertul intre ASEAN si China va creste cu o valoare impresionanta de 616 miliarde de dolari in deceniul urmator, iar comertul intre ASEAN si SUA si Japonia va creste si el, cu peste 200 de miliarde de dolari.
"Aceste schimbari in modelele comerciale reconfigureaza economia globala, acest lucru nefiind un accident. Companiile trebuie sa gandeasca strategic si sa ia masuri decisive, altfel risca sa fie prinse in capcana factorilor mereu in schimbare si care sunt in afara controlului lor,” a spus Michael McAdoo, partener si director pentru comert si investitii globale la BCG si coautor al raportului. „Companiile care au previzionat aceste schimbari investesc deja pentru a-si consolida rezilienta lantului de aprovizionare, raspunzand la volatilitate si construind capacitati adecvate de gestionare a riscurilor si securitate cibernetica.”
Raportul integral poate fi descarcat aici.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter