Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a organizat doua intalniri la nivel tehnic, in format online, cu autoritatile publice de la nivel local si central (pe 27 mai si pe 7 iunie 2021) pentru a identifica principalele dificultati care afecteaza initierea achizitiilor publice de solutii inovatoare de catre autoritatile contractante si pentru a stabili care sunt cele mai potrivite indrumari pe care le poate furniza in acest context.
In prezent, ANAP elaboreaza proiectul noii strategii in domeniul achizitiilor publice, unul dintre obiectivele avute in vedere fiind promovarea derularii proceselor de achizitii publice de solutii inovatoare. Astfel, in acord cu necesitatea indeplinirii obiectivelor strategice de la nivel national si european, politica privind achizitiile publice de solutii inovatoare trebuie corelata cu alte politici sectoriale precum mediu, sanatate, munca si protectie sociala, cercetare si dezvoltare, transport si mobilitate.
In cadrul intalnirilor au fost abordate aspecte legate de cadrul legislativ cu incidenta asupra achizitiilor in domeniul inovarii, in contextul in care procedura de parteneriat pentru inovare, dar si procedurile clasice cu specificatii inovative au implicatii asupra legislatiei conexe privind finantele publice sau drepturile de proprietate intelectuala. Alte probleme au vizat accesul autoritatilor contractante la piata inovarii, fiind identificata necesitatea existentei unor registre cu operatori economici care au promovat pe piata solutii inovatoare.
Principalele provocari identificate sunt stabilirea necesitatii si estimarea costurilor achizitiilor de solutii inovatoare, finantarea acestora, precum si stabilirea solutiilor contractuale cu operatorii economici in contextul necesitatii de a asigura un nivel adecvat al competitiei pe piata. De asemenea au fost evidentiate riscurile percepute de autoritatile contractante in ceea ce priveste derularea de achizitii publice de solutii inovatoare si gradul scazut de profesionalizare a personalului din compartimentele specializate in achizitii publice.
In acest context ANAP a subliniat necesitatea derularii de consultari publice si de consultari prealabile ale pietei de catre autoritatile contractante care deruleaza achizitii de solutii inovatoare cu scopul de a determina oportunitatea acestora. Totodata, reprezentantii ANAP si-au exprimat intentia de a formaliza un grup de lucru pe tema achizitiilor publice inovatoare, care va include membrii de la ministerele cu rol esential in inovare si de la institutele de cercetare.
ANAP are in vedere publicarea unui set de materiale prin care sa se detalieze pasii care trebuie urmati pentru a se realiza astfel de achizitii publice de solutii inovatoare, exemple de bune practici si dezvoltarea unor module de formare dedicate inovarii.