AMCOR (Asociatia Consultantilor in Management din Romania) a transmis catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, catre Ministerul Fondurilor Europene si catre Cancelaria PrimMinistrului Romaniei adresa nr. 137/29.10.2020 referitoare la modul de aplicare a OUG 130/2020 si care contine propuni de masuri pentru a imbunatati stabilitatea si predictibilitatea aplicarii.
OUG 130/2020 a fost privita de mediul de afaceri inca de la inceput ca o masura pe cat de potrivita, pe atat de populara, concretizata in zona privata prin crearea unor scenarii de business, bugete de investitii, testari ale ideilor, solicitari si analize comparative de oferte, consultari cu specialisti, schite si planuri pentru viitoare facilitati de productie, previziuni de venituri si costuri, cautari pentru surse de capital etc.
Pentru ca toate acestea sa functioneze asa cum trebuie una dintre conditiile esentiale este predictibilitatea. Iar participantul cu greutatea cea mai mare in construirea predictibilitatii este legiuitorul, care, in cazul OUG 130/2020, a ales sa construiasca predictibilitatea legislativa pe urmatoarea infrastructura (in rezumat):
- Aparitia si intrarea in vigoare a ordonantei nu a fost insotita intr-un termen rezonabil de proceduri detaliate privind regulile de detaliu si continutul propunerilor de investitii pe care IMM-urile sunt dornice sa le faca. Primele versiuni au aparut la mai bine de o luna dupa publicarea OUG 130/2020 fara sa detalieze structura si continutul unei propuneri de proiect;
- Versiunile finale, aplicabile, ale procedurilor de detaliu au fost publicate cu cca. 3 zile inaintea deschiderii sesiunilor de finantare (masurile 1 si 2), dupa mai bine de 2 luni de asteptare febrila din partea IMM-urilor;
- In cazul masurii 3, grila initiala de punctaj a suferit deja o modificare, o a doua fiind adoptata de Camera Deputatilor printr-o lege aflata, in prezent, in proces de promulgare. Trei luni de planuri pe care IMM-urile leau construit tinand cont de un prim si al doilea set de criterii de selectie care trebuie acum reluate odata cu cel de-al treilea set de criterii;
- Aparitiile publice ale oficialilor implicati in punerea in opera a prevederilor ordonantei au oferit informatii contradictorii asupra datelor si conditiilor de deschidere a sesiunilor de proiecte, timp in care intrebarea intreprinzatorilor era: voi avea timp sa-mi pregatesc cum trebuie propunerea de proiect, in asa fel incat sa am sanse cat mai mari?
- Structura aplicatiei informatice de transmitere a proiectelor a devenit cunoscuta potentialilor beneficiari cu putin timp inainte de deschiderea efectiva a depunerilor si a fost greu de asimilat, testat si exersat in timpul oferit de autoritati, in conditiile in care unicul criteriu de selectie in cazul masurilor 1 si 2 (primul venit, primul servit) testeaza exclusiv rapiditatea celui care depune proiectul, si nimic altceva. Aceeasi rapiditate va fi, conform actualei propuneri, criteriu de departajare in cazul masurii 3. Este dificil de inteles procesul prin care cel mai rapid deponent a fost asimilat, in viziunea legiuitorului, celui mai eficient investitor si contribuabil;
- Ordonanta de modificare a OUG 130/2020 a introdus prevederi care au luat prin surprindere majoritatea partilor din sfera viitorilor beneficiari, care nu au fost facute publice in prealabil, nu au fost supuse procesului de transparenta legislativa, si care nu au girul consultativ al tuturor partilor afectate. Unicul lucru predictibil intr-o astfel de situatie nu este altceva decat surpriza perpetua; nu ar trebui uitat ca nu doar libera competitie este importanta, ci si transparenta decizionala si predictibilitatea legislativa;
- Actuala grila de punctaj a proiectelor include indicatori economici (ex. RIR - rata interna de rentabilitate) al caror scop este sa conduca la comparabilitatea proiectelor si la posibilitatea selectiei lor eficiente. Cu toate acestea, legiuitorul nu considera util sa comunice din timp IMM-urilor metoda de calcul a RIR, iar accesul in modulul specific al sistemul informatic de depunere nu este (inca) permis. In situatia in care potentialii beneficiari vor cunoaste detaliile calculului indicatorului pe parcursul procesului de depunere a proiectului, este greu de crezut ca valorile indicatorului vor face proiectele comparabile in termeni de performanta viitoare. Iar, in cazul proiectelor pentru investitii, performanta viitoare este cea care intereseaza cel mai mult atat statul (in termeni macroeconomici si fiscali), cat si beneficiarul finantarii in sine;
- De asemenea, membrii AMCOR au intampinat, cu surprindere, erori repetate ale sistemului informatic pe tot parcursul depunerii. Spre exemplu, incarcarea documentelor semnate electronic corespunzator a fost urmata, in multe cazuri, de refuzarea acestora de catre aplicatie, dupa un timp de asteptare care nu a facut decat sa mareasca considerabil timpul de depunere, indepartand astfel in mod nejustificat potentialul beneficiar de sansa sa de a obtine finantare;
- Numarul mare de proiecte incarcate in primele minute, coroborat cu informatiile conform carora au existat companii care au apelat la principii cu totul straine concurentei loiale (utilizarea aplicatiilor informatice de tip „robot” la incarcarea proiectelor M2 granturi capital de lucru) poate naste suspiciunea ca epuizarea bugetului alocat initial intr-un timp atat de scurt (sub 10 minute) s-a facut in defavoarea majoritatii participantilor la schema de ajutor de stat, intrucat timpul mediu de depunere „manuala” a unei cereri de finantare este incomparabil mai mare decat cel de depunere „automatizata”. Este inca un motiv pentru care va solicitam cu insistenta renuntarea la criteriul de departajare „ordinea depunerii” in cazul masurii 3 si inlocuirea acestuia cu un criteriu calitativ.
Acestea ar fi principalele aspecte care marcheaza parcursul public al OUG 130/2020, sentimentul general care insoteste acest parcurs fiind acela de impredictibilitate accelerata. Aceasta nesiguranta insoteste zi de zi planurile fiecaruia dintre potentialii beneficiari ai ajutorului pentru investitii, asa cum a insotit planurile si proiectele celor mai bine de 50.000 de IMM-uri care au ales sa si le realizeze prin intermediul masurilor pentru capital de lucru. Predictibilitatea este unul dintre ingredientele cele mai dorite de antreprenori, in contradictie cu infrastructura rezumata mai sus. Decizia rationala si informata a antreprenorului este greu posibila in lipsa predictibilitatii. Mediul economic isi diminueaza performanta in lipsa acesteia, intr-o perioada in care restabilirea performantei este cheia supravietuirii business-ului multor firme. Pentru ce ajutor de stat, in lipsa performantei economice viitoare?
Masuri propuse:
1. Deschiderea sesiunii de finantare prin masura 3, singura ramasa la dispozitia IMM-urilor, sa urmeze finalizarii normale a procesului legislativ aflat in curs, si nu sa o preceada. AMCOR solicita eliminarea incertitudinii privind setul de criterii de punctaj care va fi utilizat pentru ordonarea proiectelor in procesul de selectie prin acceptarea deciziei Parlamentului de a modifica setul de criterii propus de OUG 130/2020. Legea de aprobare si modificare a ordonantei a fost votata de Camera Deputatilor si este in proces legislativ;
2. Modificarea criteriilor de departajare a proiectelor cu punctaje egale, cu eliminarea criteriului privind ordinea depunerii proiectelor. Proiectul de procedura de aplicare aflat in prezent in spatiul public prevede ca, la punctaje egale, departajarea se va face in functie de (1) procentul cofinantarii, (2) valoarea cifrei de afaceri si (3) ordinea inscrierii in aplicatie. AMCOR solicita eliminarea celui de-al treilea criteriu ca fiind irelevant scopului urmarit de masura si fara nici o legatura cu performanta viitoare a intreprinderii aplicante. AMCOR solicita, de asemenea, schimbarea celui de-al doilea criteriu cu un altul legat de performanta economica istorica a intreprinderii (ex. rata profitului din exploatare in 2019) si nu de dimensiunea acesteia (volumul cifrei de afaceri fiind un indicator cantitativ, nu calitativ). Chiar daca putem deduce de aici intentia statului de a favoriza IMMuri a caror contributie fiscala este mai ridicata (impozitul pe cifra de afaceri), efectul pandemiei asupra mediului economic, anume scaderea vanzarilor cu mai mult de 20% face, pentru majoritatea intreprinderilor aplicante, irelevanta comparatia cifrei de afaceri a anului 2019 (cea care departajeaza, obtinuta in conditii economice normale) cu cifra de afaceri a anului 2020 (mai mica si in scadere accelerata, din cauza careia solicita ajutor de stat prin masurile pentru capital de lucru si investitii). In cazul primului criteriu, AMCOR solicita detalierea continutului termenului “cofinantare”;
3. Deschiderea accesului in aplicatie cu posibilitatea crearii ciornelor de proiect inainte de inceperea efectiva a depunerii. Fiind o masura al carei scop este mai degraba refacerea, sau chiar cresterea, performantei economice a IMM-urilor, AMCOR solicita sa li se permita potentialilor aplicanti pregatirea temeinica a propunerilor de investitii. Astfel, pe langa publicarea din timp a listelor complete de documente necesare pentru depunere, a modului de calcul, a input-urilor complete si a machetelor/modelelor financiare necesare calculului oricaror indicatori bazati pe previziuni economice, AMCOR solicita crearea posibilitatii de acces din timp in toate modulele destinate depunerii, pentru familiarizarea aplicantilor cu continutul si cu modul de functionare al acestora. Depunerea acestui tip de proiecte trebuie sa evite orice componenta legata de viteza de lucru a celui care depune, excluzand tentatia de a automatiza procesul, transformandu-l dintr-unul calitativ intr-unul cantitativ.