Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) transmite ingrijorarea comunitatii de afaceri pe care o reprezinta cu privire la riscurile ridicate de deviatie a deficitului bugetar de la traiectoria de ajustare la care Romania s-a angajat la nivel european.
AmCham Romania, alaturi de asociatii de afaceri ale sectorului privat, a pledat in mod repetat pentru dialog si parteneriat constructiv in sprijinul unui cadru fiscal coerent si a unei politici bugetare sustenabile, care sa asigure predictibilitatea si stabilitatea atat de necesare continuitatii fluxurilor investitionale si implicit cresterii economice
Consideram ca lansarea in spatiul public a unor ipoteze de lucru privind intentiile de crestere a poverii fiscale induc tensiune si neincredere, afectand atat calitatea dialogului public-privat, cat si a mediului investitional in ansamblu. O astfel de retorica transmite un semnal descurajator pentru operatorii economici cu o contributie semnificativa la bunul mers al economiei, prin prisma activitatilor care produc valoare adaugata, a planurilor de investitii si a taxelor platite la buget.
AmCham Romania atrage atentia asupra faptului ca finantarea deficitului bugetar se realizeaza la acest moment prin pietele financiare, iar costul acestei finantari este determinat de coerenta si de predictibilitatea reformelor implementate de Guvern. Evolutia deficitului de cont curent, care in 2022 a atins un nivel record de 26.571 miliarde de euro, o crestere de 52,1% fata de anul anterior si cu o acoperire de 62,5% prin investitii straine directe si contul de capital, demonstreaza nevoia de finantare externa a economiei nationale si interdependentele cu capitalul privat, respectiv pietele externe si investitorii straini.
Actualul context economic si geopolitic reclama o abordare prudenta din partea factorilor decizionali si asumarea unei traiectorii fiscal-bugetare credibile si sustenabile. Eficientizarea cheltuielilor bugetare presupune cresterea calitatii acestora si reforma administrativa, si trebuie insotita de implementarea reformelor structurale asumate prin PNRR, care vor contribui la cresterea ponderii veniturilor bugetare raportate la PIB. Este imperativ ca acestea sa fie implementate cu seriozitate si fara sincope, nu doar pentru a securiza absorbtia fondurilor din PNRR si a contribui la consolidarea bugetara, dar mai ales pentru a remedia probleme structurale care greveaza potentialul de dezvoltare al Romaniei.
Pentru reducerea riscurilor de deviatie a deficitului de la traiectoria de ajustare asumata, AmCham considera prioritare urmatoarele directii:
- Respectarea angajamentului de consolidare fiscal-bugetara – este o preconditie pentru restabilirea echilibrului macroeconomic, cu atat mai mult cu cat Romania se afla sub presiunea corectarii deficitului bugetar excesiv. Ne asteptam la asumarea unui plan coerent si realist pentru indeplinirea angajamentului fata de Comisia Europeana pentru iesirea din aceasta procedura in anul 2024. Derapajele de la traiectoria de ajustare bugetara asumata determina costuri de oportunitate pentru Romania – un exemplu important este imposibilitatea accesarii de imprumuturi suplimentare in contextul restructurarii PNRR, din alocarile necontractate de alte state membre ale Uniunii Europene din Mecanismul European de Redresare si Rezilienta din cauza procedurii de deficit excesiv pentru Romania;
- Cresterea gradului de colectare si intarirea capacitatii institutionale a ANAF, inclusiv prin accelerarea procesului de digitalizare, automatizare si analiza a datelor. Materializarea reformelor si investitiilor din PNRR pentru transformarea digitala in domeniul fiscal (C8 R1, respectiv I1, I2 si I3) va contribui la reducerea evaziunii si cresterea conformarii voluntare, generand economii cu cheltuielile de administrare fiscala;
- Abordarea moderna si aplicata a problematicii preturilor de transfer – in vederea adresarii unor efecte precum erodarea bazei impozabile sau alterarea mediului concurential, prin raportare la practicile implementate in alte state europene cu o legislatie similara. De asemenea, este necesara consolidarea administratiei in vederea gestionarii dosarelor de preturi de transfer, in special a componentei de litigii;
- Eliminarea mecanismelor de optimizare fiscala care lasa loc de abuzuri – reforma fiscala trebuie sa rezulte in reasezarea sistemului fiscal pe baze echitabile si contracararea formelor de eludare a impozitarii muncii, inclusiv munca la negru si la gri, care afecteaza negativ nu doar bugetul, cat si companiile din sectorul privat, care se confrunta cu o puternica concurenta neloiala;
- Largirea bazei impozabile – prin revizuirea graduala a diverselor exceptii/tratamente preferentiale de o maniera care sa aiba in vedere atat interesul fiscal, cat si cel economic, in tandem cu plafonarea contributiilor pentrusanatate si pensii la un numar rezonabil de salarii medii pe economie, masura constant promovata de AmCham, si de mediul privat.
Viitoarea rectificare bugetara trebuie sa aiba in vedere deopotriva eficientizarea cheltuielilor bugetare si restructurarea modului de alocare a resurselor cu prioritizarea investitiilor si a cheltuielilor productive la nivelul anvelopei bugetare, corelat cu dimensionarea corecta si realista a veniturilor la bugetul public.
Odata cu disciplina fiscal-bugetara, este nevoie si de responsabilitate politica pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice pe termen mediu si lung, mai ales in contextul apropierii rundelor multiple de alegeri din 2024.