Compensarea ca forma de stingere a datoriilor, nemonetara, este o solutie la indemana societatilor comerciale pentru care recuperarea creantelor a devenit, in contextul economic generat de pandemia COVID-19, o prioritate maxima.
Pentru a veni in sprijinul mediului de afaceri, Ministerul Economiei, Energiei si Mediului si de Afaceri si Ministerul Finantelor Publice au promovat in sedinta de astazi un Memorandum prin care se permite realizarea si eficientizarea mecanismului de efectuare a compensarilor datoriilor intre organele fiscale si/sau unitatile administrativ teritoriale si operatorii economici cu capital de stat integral/ majoritar/ minoritar, inclusiv a companiilor din subordinea consiliilor judetene, a consiliilor locale ale municipiilor, oraselor si comunelor si din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si a consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti.
Activitatile de compensare se pot realiza de la distanta, online, transparent, folosind semnatura electronica, iar sistemul de compensare datorii si creante poate fi accesat in timp real de catre orice utilizator, indiferent de locul unde isi desfasoara activitatea.
”Am propus adoptarea Memorandumului pentru dezvoltarea Sistemului de Compensare Datorii si Creante ale Persoanelor Juridice prin Sistemul Informatic de Compensare (SIC) pentru a veni in ajutorul mediului de afaceri care are nevoie de capital, fie pentru a derula activitati economice curente, fie pentru investitii. Este una dintre cele mai liberale masuri adoptate de catre Guvernul Romaniei de la 1989 incoace si va avea un efect economic aproape instantaneu, permitand deblocarea fluxurilor in economia reala. Procesul este unul simplu, digitalizat si transparent. Este o dovada in plus a angajamentului pe care l-am luat, atunci cand am devenit ministru, de a sprijini economia Romaniei si de ajuta antreprenorii romani sa se poata dezvolta prin ei insisi”, a declarat Virgil Popescu ministrul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
In prezent, din cele 1785 de companii cu capital de stat integral/ majoritar/ minoritar, inclusiv a companiilor din subordinea consiliilor judetene, a consiliilor locale ale municipiilor, oraselor si comunelor si din subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti si a consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti, inregistrate in evidentele ANAF la finele trimestrului I 2020, un numar de 1520 de companii pot realiza operatiuni de compensare in Sistemul Informatic de Compensare.
In SIC, pentru perioada 8 ianuarie - 29 mai 2020 rezultatele activitatii de compensare sunt urmatoarele:
- 2022 de solicitari de acces in sistemul informatic de compensare din care 1489 au deschis contul de utilizator,
- 2092 companii declarate din care 1657 companii desfasoara operatiuni de compensare,
- 1699 compensari finalizate la care se adauga 26 compensari in curs de finalizare in luna mai,
- 2.464.765.563 lei valoarea totala a facturilor stinse nemonetar, pe baza ordinului de compensare,
- 4200 total participari in circuitele de compensare realizate,
- 2,47 media numarului de agenti dintr-un circuit de compensare ,
- 14 este numarul maxim de agenti economici inregistrat intr-un circuit de compensare.
- numarul companiilor inscrise in sistemul informatic de compensare pe trim. I a fost de 1017 companii din care 77 sunt societati cu capital de stat, ponderea lor fiind de 7,57%,
- valoarea totala a compensarilor pe trim. I a fost de 1.489 mil lei,
- valoarea compensarilor pe primul trimestru, realizate de companiile cu capital de stat a fost de 737 mil lei, reprezentand 49% din total valoare compensata.
Memorandumul adoptat astazi de catre Guvernul Romaniei, la initiativa Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri si Ministerului Finantelor Publice, permite extinderea sferei de cuprindere a operatiunii de compensare prin includerea si a altor categorii de datorii, precum:
Extinderea mecanismului de efectuare a stingerilor din sumele alocate de la bugetul de stat pentru achitarea obligatiilor fiscal/bugetare restante, reglementat periodic prin legea bugetului de stat. Astfel, se propune analizarea extinderii mecanismului de efectuare a stingerilor din sumele alocate de la bugetul de stat pentru achitarea obligatiilor fiscal/bugetare restante, prin introducerea in acest mecanism a mai multor operatori economici, precum si alocarea sumelor de la bugetul de stat in circuitul de stingere printr-un act normativ cu aplicare permanenta.
Includerea in cadrul sistemului de compensare a cesiunilor de creante, in vederea sprijinirii operatorilor economici aflati in dificultate. Astfel se poate largi cadrul sistemului de compensare prin includerea creantelor ce fac obiectul contractelor de cesiune.
Eficientizarea mecanismului de garantare a creditului comercial, prin crearea unui instrument de verificare a eligibilitatii operatorilor economici aflati in dificultate, prin conditionarea utilizarii de catre acestia a Sistemul Informatic de Compensare in vederea reducerii arieratelor.
Sistemul de compensare datorii si creante, SIC a fost creat in anul 1999 ca o necesitate determinata de valoarea uriasa a arieratelor nerambursate la scadenta ale agentilor economici, fapt ce a determinat blocajul financiar din economia romaneasca in acea perioada. La nivel macroeconomic, beneficiile obtinute prin crearea SIC sunt: diminuarea blocajului financiar din economia romaneasca prin reducerea arieratelor, prevenirea intrarii in incapacitate de plata la nivelul persoanelor juridice, combaterea intarzierii la plata a facturilor si reducerea evaziunii fiscale.
Rezultatele celor 20 de ani de functionare neintrerupta a SIC se traduc in numarul de operatiuni de compensare finalizate si volumul de arierate diminuate prin compensare. Mai precis, circa 66 miliarde de euro arierate au fost diminuate prin compensare in acest interval de timp.
Aceste rezultate se datoreaza activitatii Centrului de Pregatire pentru Personalul din Industrie - Sucursala Bucuresti, institutie aflata in subordinea Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri care gestioneaza administrarea la nivel national a sistemului de compensare datorii si creante ale contribuabililor, persoane juridice cu sediul in Romania. Rezultatele s-au obtinut pe baza raportarii lunare a facturilor de catre persoanele juridice de drept privat si cu capital de stat, raportare pe baza careia, SIC a identificat solutiile de compensare cu mai mult de 2 agenti economici in componenta.