Joi, 22 martie 2012, oficialii Guvernului Romaniei au analizat situatia actuala a proiectelor prioritare finantate din fonduri UE, rezultand faptul ca aproape toate se afla intr-un stadiu insuficient de executie la finele lunii februarie a.c., in raport cu tintele initiale, prea ambitioase si stabilite intr-un mod nerealist. Practic, la mai mult de 50% din proiecte, gradul real de executie se plaseaza chiar si la 0,5%, numeroase dintre acestea nefiind nici macar initiate. Astfel, s-a impus revizuirea in sens negativ a numarului de proiecte pentru care se estimeaza finalizarea lucrarilor in 2012. Din analiza reprezentantilor Executivului, rezulta ca lista de proiecte prioritare, cu o valoare totala de aproximativ 8 miliarde euro, a fost stabilita de comun acord, de membrii fostului Guvern, cu prilejul vizitei de evaluare a misiunii Fondului Monetar International in Romania (efectuate la finele anului trecut). In acel moment, majoritatea obiectivelor se afla intr-un stadiu incipient de executie sau la cota zero. Intrucat cele mai multe documente de finantare au fost semnate inca din anul 2009, fostul Executiv s-a angajat ca, la finele acestui an, chiar daca termenul de finalizare a fost stabilit ulterior, gradul de executie a multor obiective sa ajunga la aproape 50%. Conform calendarului asumat de Guvern, toate proiectele trebuie sa fie definitivate in perioada 2012-2015. Cu toate acestea, datele valabile la data de 29 februarie 2012 releva faptul ca situatia a ramas neschimbata pentru aproape jumatate din investitii.
Neinitiere sau tergiversare a lucrarilor la multe retele de alimentare cu apa
Conform analizei Executivului, lucrarile de modernizare a retelelor de alimentare cu apa a localitatilor din judetele Botosani, Satu Mare, Sibiu, Mures, Brasov, Galati si Valcea, cele de management integrat al deseurilor solide din judetul Arges, operatiunile de reabilitare a sistemului de termoficare din Ramnicu Valcea si de constructie a variantei de ocolire a orasului Carei se afla la cota zero de executie, situatia respectiva consemnandu-se si in cazul altor proiecte, pentru care estimarile etapelor de realizare efectiva s-au modificat in sens negativ. In aceasta categorie se regasesc lucrarile de constructie a variantei de ocolire Sacuieni (cu un nivel al realizarilor asteptate pentru finele acestui an ce a scazut de la 77% la 50%), precum si cele de reabilitare a podurilor pentru Regionalele CFR din Brasov, Constanta si Timisoara (de la 89%-99% la cel mult 40%-80%) sau de modernizare a statiilor de cale ferata Giurgiu Oras, Slobozia Veche si Calarasi Sud (de la 99,5% la 40%). In cazul altor proiecte aflate in lista prioritara a Guvernului ritmul de executie este tergiversat, avansul maxim fiind de 5%. Intr-o astfel de situatie se afla proiectul de modernizare a infrastructurii de apa in judetele Arad (ce a ajuns de la 0% la numai 1,4%, desi tinta de executie pentru acest an a ramas la 10%), Iasi (de la 1,2% la 2,5%, cu o tinta de 14,2%), Timis (de la 0% la 0,03%, cu o tinta de 10%), Covasna (de la 0% la 0,47%, cu o tinta de 10%), Neamt (de la 0% la 0,05%, cu un nivel planificat de 10%), Bacau (de la 0% la 0,58%, tinta de 5%), Bistrita-Nasaud (de la 5,16% la 5,75%, tinta de 30%), Prahova (de la 0% la 1,4%, tinta de 5%) si Dolj (de la 0% la 0,07%, cu o tinta de 5%). Totodata, in ceea ce priveste investitiile in managementul integrat al deseurilor solide, stadiile in fiecare judet vizat au ramas incipiente, astfel: Vrancea (de la 1,6% la 1,8%, tinta de 77%), Neamt (de la 0,17% la 1,17%, tinta de 59%), Cluj (de la 0,06% la 0,26%, tinta de 60%), Timis (de la 54,5% la 55,6%, tinta de 78%), Covasna (de la 0,29% la 0,97%, tinta de 44%), Olt (de la 0,26% la 0,31%, tinta de 35%), Calarasi (de la 0,34% la 0,38%, tinta de 33%), Bacau (de la 1,6% la 1,7%, tinta de 31%), Mures (de la 0,34% la 3,44%, tinta de 87%), Salaj (de la 0% la 3,1%, tinta de 51%), Sibiu (de la 0,75% la 2,92%, tinta de 65%) si Vaslui (de la 0,03% la 0,44%, tinta de 45%).
Nivelul efectiv al executiei se rectifica pentru diverse obiective
Intr-un ritm modest de executie se deruleaza si lucrarile de reabilitare a sitului poluat istoric din comuna Crangurile, judetul Dambovita (de la 0,05% la 1,7%, tinta de 72%), respectiv cele de reabilitare a sistemelor de termoficare din Iasi (de la 0,10% la 1%, tinta de 11%), Bacau (de la 8,9% la 9,8%, tinta de 25%), Timisoara (de la 0,66% la 0,70%, tinta de 12%), Oradea (de la 0% la 0,05%, tinta de 10%) si Focsani (de la 0% la 1,17%, tinta de 10%). Din punct de vedere al constructiei autostrazii Orastie-Sibiu, stadiul a ajuns de la 0% la 2%-4,5% pe tronsoane, la o tinta de 40%). De asemenea, procedura de realizare a variantei de ocolire Caracal a ajuns de la 0% la 3%, tinta de 99% ramanand aceeasi. Lucrarile de reabilitare a spitalului judetean de urgenta Valcea au fost parcurse de la 0% la 3%, pentru o tinta de 35%. Constructia unui pasaj pentru decongestionarea traficului rutier in zona metropolitana Craiova se situeaza la cel mult 3%, pentru o tinta de 35%. Alte proiecte la care nu s-a consemnat niciun progres sunt reprezentate de lucrarile de modernizare a sistemelor de alimentare cu apa din judetul Braila (a ramas la un nivel de realizare de 1,50%, cu o tinta pentru finalul acestui an de 16,50%) si Suceava (3,22%, tinta de 10,22%), precum si obiectivul de eficientizare a consumului de energie la compania Prefabricate Vest Patru - Bucuresti (ce a ramas la 10%, cu o tinta stabilita la 90%). O situatie aparte este inregistrata de proiectul de management integrat al deseurilor in judetul Suceava, unde gradul de executie scade de la 29,41% (cat a fost nivelul stabilit de autoritatile centrale la sfarsitul anului trecut) pana la 15,7%, tinta pentru finele acestui an fiind de 30% din total. Realizarea unui nou sistem de semnalizare feroviara pe calea ferata dintre localitatile Buftea si Brazi nu a fost nici macar initiata, desi in graficul de executie pentru acest an tinta a fost rectificata in sens pozitiv (de la 25% la 50%).
Progresele actuale sunt putin relevante
Singurele progrese in derularea lucrarilor au fost inregistrate la finele lunii februarie a.c. in cazul modernizarii sistemelor de alimentare cu apa in judetele Tulcea (de la 36% la 47%, cu o tinta de 54%), Teleorman (de la 6% la 22,7%, tinta de 27%), Calarasi (de la 42% la 54%, tinta de 62%), Vrancea (de la 5,50% la 22,28%, tinta de 35%), Ilfov (de la 1,30% la 6,5%, tinta de 11%), Hunedoara (de la 0,16% la 6,91%, cu tinta ridicata pentru acest an de la 10% la 13%) si in regiunea municipiului Turda (de la 45% la 67%, cu o tinta ridicata pentru acest an de la 65% la 83%). Un ritm ceva mai sporit al lucrarilor s-a raportat la proiectele de management integrat al deseurilor solide din judetele Giurgiu (de la 14% la 45%, cu o tinta de 100%), Arad (de la 38,9% la 63,7%, cu o tinta de 80%), Botosani (de la 3,98% la 14,8%, cu o tinta de 53%), precum si la proiectele Natura 2000 (de la 0% la 22%, cu o tinta ridicata de la 86% la 100%). Si la constructia autostrazii Cernavoda-Constanta lucrarile pe tronsonul Cernavoda-Medgidia au avansat corespunzator, cu un grad de executie de la 5% la 15%, iar cele derulate la tronsonul Medgidia-Constanta au ajuns de la 65% la 71%, tinta fiind constituita de finalizarea acestora pana la sfarsitul anului in curs. Pentru autostrada Arad-Timisoara, gradul de executie a urcat de la 83% la 98,8%, iar constructia variantei de ocolire a municipiului Alexandria a avansat ca nivel de realizare de la 4% la 12,4%, tinta pentru finalul acestui an fiind un grad de executie de 82%. Alte progrese au mai fost inregistrate la realizarea bazei de agrement cu terenuri de golf si piscine din comuna Fantanele, judetul Arad (de la 20% la 40%, tinta de 100%), la crearea centrului pentru sprijinirea afacerilor "West Gate Business Center" (de la 8% la 40%, tinta de 100%), la modernizarea Bulevardului Dorobantilor din Braila (de la 21% la 30%, tinta de 90%) si la refacerea liniei de tramvai pe ruta Manastur-Piata Garii, din Cluj-Napoca (de la 13% la 33%, pentru o tinta de 80%). Informatii suplimentare, la www.gov.ro