Guvernul a aprobat, la data de 16 martie 2016, Ordonanta de Urgenta pentru accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport, noile reguli urmand a reduce considerabil durata de timp necesara obtinerii avizelor pentru investitiile respective. "In prezent, durata de implementare a proiectelor este cuprinsa intre 3 si 5 ani, din care peste 6 luni sunt necesare pentru obtinerea tuturor avizelor, ceea ce determina intarzierea finalizarii lucrarilor in executie. Ordonanta este menita sa stimuleze dezvoltarea infrastructurii de transport la nivel national, fapt ce sprijina deopotriva atat mediul de afaceri, cat si mobilitatea populatiei. In plus, actul adoptat astazi va facilita intr-un mod mult mai rapid conectarea tarii noastre la coridoarele de transport europene", se arata intr-un comunicat al Ministerului Transporturilor (MT).
Principalele schimbari ce vor determina implementarea proiectelor de infrastructura de transport intr-o perioada mult mai scurta vizeaza Legea nr.50/1991, astfel:
1. Autorizatia de construire va fi emisa si in baza avizelor/ acordurilor de principiu, fara a exonera beneficiarul proiectelor de obtinerea tuturor avizelor/ acordurilor de amplasament finale.
2. Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele ori autorizatiile vor beneficia de o valabilitate prelungita pana la finalizarea executarii lucrarilor pentru care au fost eliberate, respectiv pana la data semnarii procesului-verbal de receptie finala a lucrarilor. Prelungirea valabilitatii va fi permisa doar in conditiile in care lucrarile vor fi demarate in termen de 12 luni de la data emiterii.
3. MT va dobandi competenta legala de a emite autorizatie de construire pentru toate categoriile de lucrari necesare realizarii obiectivelor de investitii aferente infrastructurii de transport de interes national. De asemenea, va fi asigurat cadrul legal pentru ca MT sa poata desfasura activitati de control si disciplina in constructii pentru obiectivele proprii.
4. Terenurile agricole aflate in extravilan vor fi inscrise direct in Cartea Funciara, cu incadrarea directa in categoria de folosinta pentru care au fost achizitionate, cu indeplinirea ulterioara a conditionalitatilor de catre beneficiarul proiectului. Acest proces se va realiza pe loc si nu in termen de 6 luni, asa cum se desfasoara in prezent. Avizele de principiu pentru scoaterea terenurilor impadurite din circuitul forestier vor putea fi eliberate in termen de 10 zile de la data depunerii cererii de eliberare, daca aceste terenuri sunt situate pe amplasamentul proiectelor de infrastructura de transport transeuropeana. Obligatia pentru constructor ramane de a obtine avizul prevazut de lege.
5. Avizele de amplasament favorabile conditionate pentru relocarea sistemelor/ retelelor de transport si de distributie a utilitatilor situate pe coridorul de expropriere, se emit in maximum 10 zile de la data depunerii solicitarii la autoritatea emitenta si vor cuprinde in mod obligatoriu pozitionarea retelelor de utilitati sau a terenurilor afectate de scoaterea din circuitul forestier.
6. Sumele aferente disputelor rezultate din contractele de executie a lucrarilor vor putea fi achitate in baza unor scrisori de garantie bancara. In acest fel, va fi evitat blocajul proiectelor, determinat adesea de amanarea platilor pana la obtinerea deciziilor definitive si irevocabile. Se evita de asemenea acumularea penalitatilor si accesoriilor.
7. Platile in avans, efectuate si nejustificate prin bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate pana la sfarsitul anului, in conditiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de catre beneficiar si restituite bugetului. Recuperarea acestor sume de catre beneficiar se va face cu perceperea de dobanzi, majorari sau penalitati de intarziere.
8. Serviciile de elaborare a documentatiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructura de transport transeuropene vor fi incluse in finantarea prioritara. In acelasi timp, aceste documentatii vor cuprinde si racordurile cu municipiile si orasele limitrofe la terenurile agricole din extravilan. O atentie deosebita va fi acordata masurilor de protectie a patrimoniului arheologic si monumentelor istorice, prin includerea acestora in documentatiile tehnico-economice si prin initierea procedurilor de actualizare a normativelor de specialitate.
9. Avizele/ acordurile/ autorizatiile de construire emise pana la data prezentei ordonante de urgenta vor putea beneficia, de asemenea, de prelungirea valabilitatii pana la finalizarea lucrarilor. Partenerii sociali si-au exprimat acordul pentru promovarea proiectului de act normativ in cadrul sedintei Comisiei de Dialog Social de la nivelul MT, din data de 8 martie 2016.