Strategia Nationala in domeniul Achizitiilor Publice a intrat in dezbatere publica, noua lege urmand a intra in vigoare in perioada august-septembrie 2015. Potrivit guvernantilor, normativul ar trebui sa asigure transparenta sistemului de achizitii publice, sa previna conflictele de interese si actele de coruptie din acest sector, precum si sa elimine birocratia, considerata "mai daunatoare achizitiilor publice decat orice altceva" de catre prim-ministrul Victor Ponta.
Proiectul noii legi se va afla in dezbatere publica pe portalul Ministerului Finantelor Publice pana spre sfarsitul lunii august 2015, dupa care acesta va ajunge in agenda Guvernului, pentru adoptare si implementare.
In prezent, se afla in vigoare patru acte normative care reglementau achizitiile publice, acestea urmand a fi abrogate odata cu punerea in aplicare a noii legi, centralizate. "Principala noutate consta in achizitiile centralizate, care ar putea aduce, impreuna cu infiintarea unui departament de control al cheltuielilor, economii de pana la 10 miliarde lei pe an. Va fi un departament de «spending review». Pana la finalul lunii iulie a.c., cand vom aproba reorganizarea ministerului, vom cuprinde in plan si aceasta noua functie, cu doua atributii principale. In primul rand, este vorba despre o analiza a modului in care se cheltuie banul public, pentru a creste eficienta aparatului bugetar si a doua abordare este aceea de a taia din cheltuielile inutile", a declarat ministrul de Finante, Eugen Teodorovici.
Noua lege a achizitiilor publice se aplica la contracte de peste 5.186.000 de euro (in cazul contractelor de achizitie publica sau acorduri-cadru de lucrari), de 134.000 de euro (pentru contractele de achizitie publica/ acorduri-cadru de produse si de servicii) si peste 750.000 de euro, respectiv 3.312.975 de lei, pentru contractele de achizitie publica/ acorduri-cadru de servicii care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice.
Pentru a consulta textul integral al Directivei nr. 24/2014 privind achizitiile publice, click aici!
In paralel, Ministerul de Finante a lansat in dezbatere publica si o lege privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica si a contractelor de concesiune si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC).
Pentru a consulta textul integral al acestui proiect de act normativ, click aici!
Lipsa de specialisti in comisiile de atribuire a licitatiilor face aproape imposibila trecerea la criteriul ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic
Un subiect controversat, dar de actualitate pe baza noii legislatii, este cel referitor la trecerea de la criteriul celui mai mic pret la criteriul ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic. Aparent, criteriul de atribuire a lucrarilor publice se va modifica odata cu intrarea in vigoare a Directivei nr. 24/2014, care va inlocui Legea nr. 34/2006 privind achizitiile publice. In acest context, problema pusa de operatorii din constructii se refera la modul efectiv in care se vor atribui contractele pe baza acestui factor. "Criteriul ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic a aparut inca de la inceputul anilor '90, insa nu a putut fi aplicat, din cauza lipsei personalului specializat din comisiile de adjudecare. Este nevoie de experti, care, in prezent, nu exista in Romania", a declarat Adriana Iftime, directorul general al Patronatului Societatilor de Constructii (PSC). Posibile rezolvari ale acestei probleme propuse de specialistii in constructii ar fi intocmirea unei grile de adjudecare sau implementarea unor metode de tipul standardelor de cost.
O alta modificare importanta ce va fi impusa prin Directiva nr. 24/2014 se refera la certificarea companiilor de constructii. Articolul 64 din noua lege va impune intocmirea unei liste cu operatorii agreati, iar companiile vor putea participa la licitatii numai pe baza unui document eliberat pentru o perioada determinata de timp, care sa inlocuiasca majoritatea documentelor solicitate la licitatii. "Aceasta masura va fi de bun augur pentru operatorii din constructii, insa va fi necesara o perioada in care sa fie testat noul sistem", a explicat Emilia Toader, fondator al societatii de avocatura Toader si Asociatii.
In concluzie, noua legislatie a achizitiilor publice va avea un impact foarte mare asupra mediului de afaceri din Romania, context in care va trebui implementata cu atentie, intrucat aceasta va reprezenta un precursor pentru relansarea investitiilor si pentru simplificarea cadrului de reglementare ce se impune in vederea asigurarii competitivitatii sectorului de constructii.