In 2022 si primul semestru al acestui an, multi romani s-au plans de facturile mai mari la energie, in conditiile in care costurile au avut un avans si de 100% in unele cazuri, fata de aceeasi perioada a anului anterior. Costurile cu utilitatile au urcat mult sau foarte mult in ultimele 12 luni, considera peste 95% dintre romanii care au participat la un sondaj initiat de CIS Gaz, una dintre cele mai importante companii romanesti active in industria gazelor naturale, in randul a 1.383 de respondenti la nivel national. Aproape 37% dintre cei intervievati atrag atentia ca investitiile in infrastructura energetica a tarii ar avea un impact major in reducerea facturilor pentru populatie, in contextul in care 64% dintre subiecti isi asigura incalzirea cu centrala proprie pe gaze naturale.
Peste 82% dintre respondenti au subliniat ca facturile din iarna au fost cu cel putin 25% mai mari decat in iarna anterioara, iar aproape 80% sustin ca impactul asupra bugetului familiei a fost puternic sau foarte puternic. Printre masurile care ar trebui luate pentru a atenua impactul facturilor la nivelul populatiei, in afara de investitiile in infrastructura, ar fi nevoie de investitii pentru o mai buna izolare a locuintelor (44,3%), care ar duce la cresterea eficientei energetice, si de acordarea de ajutoare suplimentare pentru instalarea unor panouri solare (33,7%).
Pentru a face fata costurilor ridicate, aproape 50% dintre romani sustin ca au redus temperatura din locuinta, 38,6% au redus bugetele alocate altor cheltuieli, iar peste 24% au investit pentru a reduce pierderile de energie ale locuintei.
Incalzirea (52,6%) si electrocasnicele mari (30,2%) sunt considerate de catre romani cele mai mari consumatoare de energie din casa lor, iar cele mai mari pierderi de energie ar avea loc prin ferestre, usi (32,5%) si pereti (27,8%).
Sondajul CIS Gaz privind perceptia romanilor asupra problemelor sistemului energetic a fost desfasurat, la nivel national, in iunie 2023 prin platforma iVox, pe un esantion total de 1.383 de utilizatori de internet din Romania. Putin peste 50% dintre participanti sunt barbati, peste 48% au varsta de cel putin 45 de ani, iar peste 86% locuiesc in mediul urban.