La data de 9 iulie 2019, conducerea Federatiei Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC) a solicitat Ministerului Finantelor Publice (MFP), respectiv Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP) sa clarifice anumite probleme legate de actualizarea contractelor, datorita cresterii imprevizibile a pretului la bitum.
„Semnarea Acordului intre Guvernul Romaniei si Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii (FPSC), din data de 29.11.2018, prin care sectorul constructiilor a fost declarat sector prioritar, a reprezentat pentru constructori cel mai important moment din istoria recenta, OUG nr. 114/2018 si Instructiunea ANAP nr 2/2018 fiind emise in sensul acestui acord. Odata cu intrarea in vigoare a Instructiunii ANAP nr 1/2018 pentru modificarea Instructiunii Presedintelui Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice nr. 2/2018 privind ajustarea pretului contractului de achizitie publica/sectoriala, cresterea pretului la materiale nu mai este recunoscuta ca situatie imprevizibila. In acelasi timp, insa, anumite cresteri exceptionale ale pretului de achizitie a anumitor materiale de constructii, care nu puteau fi estimate la momentul ofertarii, depasesc cu mult orice limita a riscului pe care un operator economic si-l putea asuma la momentul ofertarii”, se arata in solicitarea FPSC.
Reprezentantii organizatiei patronale mai subliniaza ca „fenomenul cresterii pretului la bitum in ultimii ani este cunoscut si recunoscut, datele INS aratand ca pretul de import al bitumului a crescut cu peste 40% in numai doi ani, un procent pe care nici autoritatile contractante, nici ofertantii si nicio entitate nu le puteau estima. Totodata, fata de preturile de import, preturile de achizitie pe care constructorii le-au platit furnizorilor de bitum au fost si de 70% fata de valoarea de pe piata la momentul ofertarii. Astfel, se poate constata ca, pentru un contract semnat in 2016, ofertele nu puteau sa tina cont de dublarea pretului de achizitie, niciun operator sau autoritate neputand sa prevada o astfel de crestere exagerata (...). Avand in vedere atat situatia exceptionala identificata, cat si limitele legii, FPSC solicita factorilor responsabili sa vina in sprijinul contractelor de executie - inclusiv a celor de drumuri, aflate intr-o situatie critica - aflate in derulare, astfel incat sa nu fie necesara blocarea lucrarilor, reluarea licitatiilor (timp si costuri suplimentare) sau incalcarea echilibrului contractual, constructorul fiind fortat sa execute lucrarile in pierdere sau, in caz de refuz, sa primeasca document constatator negativ.
Raspunsul presedintelui ANAP, Bogdan Puscas, a fost formulat la data de 18 iulie 2019, solicitarea FPSC fiind abordata ca o cerere de consiliere metodologica referitoare la modul de aplicare a prevederilor legale in materia achizitiilor publice.
In ceea ce priveste actualizarea pretului contractului ca urmare a cresterii/descresterii preturilor unor materii prime, materiale si alte produse, printre care se numara si bitumul, Bogdan Puscas subliniaza ca noile instructiuni (din 2008 si 2009), ca acte normative de nivel tertiar emise in executarea actelor normative de nivel primar si secundar, nu mai reglementeaza astfel de situatii. In consecinta, potrivit ANAP, in ceea ce priveste necesitatea efectuarii unei modificari in legatura cu revizuirea sau actualizarea pretului contractului, autoritatea contractanta va stabili ce modificare se va impune, fie una in conditii exceptionale, fie nesubstantiala, fie substantiala, raportandu-se prioritar la prevederile actelor normative de nivel superior in materie, respectiv prevederile art. 221 din Legea nr. 98/2016 si ale art. 164 din Anexa la HG nr. 395/2016.
Totodata, ANAP recomanda FPSC ca, in cadrul aplicatiei online „Ghidul achizitiilor publice”, disponibile la adresa www.achizitiipublice.gov.ro, accesand meniul „interactivitate”, sa consulte in „biblioteca de spete” raspunsurile institutiei la intrebarile adresate de autoritati/entitati contractante si operatori economici. Pentru a descarca solicitarea FPSC si raspunsul ANAP, click aici!