In urma solicitarilor mai multor jurnalisti, publicam, in cele ce urmeaza, pozitia Federatiei ACUE cu privire la impactul adoptarii noului regulament ANRE privind racordarea la reteaua de gaze naturale, publicat astazi in Monitorul Oficial.
Adoptarea noului regulament de racordare la sistemul de distributie a gazelor naturale atat pentru consumatorii non-casnici, cat si pentru cei casnici va genera pentru operatorii de distributie o serie de probleme importante care trebuie clarificate si solutionate pentru a se asigura buna desfasurare a procesului si a se ajunge la finalitatea dorita:
1. Este foarte probabil ca operatorii de distributie a gazelor sa se confrunte cu un numar foarte mare de cereri din partea consumatorilor casnici si non-casnici in perioada urmatoare, ceea ce este de natura sa genereze intarzieri pentru intreg procesul de racordare. In acest moment, distribuitorii nu au capacitatea tehnica de a gestiona o crestere exponentiala a solicitarilor de racordare fiind necesara o perioada de aliniere la noile cerinte legale.
2. Capacitatea firmelor autorizate ANRE care pot executa lucrari de racordare in sectorul gazelor naturale este limitata, pe de o parte de insuficienta fortei de munca calificata si autorizata si de capabilitatea tehnica, iar pe de alta parte de lipsa expertizei necesare pentru realizarea unor lucrari cu grad ridicat de complexitate. Este important de precizat ca toate lucrarile din domeniul gazelor naturale trebuie sa respecte o serie de standarde calitative pentru asigurarea sigurantei cetatenilor, pentru desfasurarea activitatilor agentilor economici si pentru eliminarea riscului potential de aparitie a incidentelor/accidentelor ce pot afecta viata sau bunurile persoanelor.
3. Capacitatea celorlalti detinatori de utilitati si a altor organisme abilitate pentru emiterea certificatelor de urbanism, a avizelor si acordurilor/autorizatiilor precum si a autorizatiilor de construire sunt limitate, operatorii de distributie neavand control asupra termenelor de eliberare, ceea ce estimam ca va genera riscuri in legatura cu respectarea termenelor impuse prin Regulament.
4. Legea nr. 155/2020, in aplicarea careia ANRE a elaborat acest regulament, a eliminat, contrar prevederilor directivelor europene, principiul eficientei economice (rentabilitatea financiara a investitiei) pentru realizarea extinderii retelelor de distributie a gazelor naturale. Astfel, aceasta Lege stipuleaza ca recuperarea costurilor privind racordarea solicitantilor (potentiali clienti casnici/non casnici) se realizeaza prin tarifele de distributie, conform reglementarilor ANRE. Precizam ca nu a fost facut niciun studiu de impact inainte de a fi introduse aceste modificari legislative, care vor avea efecte importante, atat pentru consumatorii de gaze naturale care vor resimti impactul in facturi, cat si pentru operatorii de distributie, care nu pot finanta aceste bugete de investitii in plus fata de cele prevazute pentru exploatarea in siguranta a retelei.
5. Racordarea viitorilor clienti la reteaua de gaze presupune si alte costuri legate de proiectarea si executia instalatiei interioare de gaze si de achizitia centralei termice astfel incat consumatorii respectivi sa poata utiliza efectiv reteaua. Iar aceste costuri pentru realizarea instalatiei interioare si achizitia centralei revin consumatorului si nu sunt neglijabile (aproximativ 3000 de euro). De aceea analiza cost-beneficiu este esentiala pentru a nu realiza investitii ineficiente in extinderea retelei platite de toti consumatorii prin tariful de distributie.
6. In acest context, o crestere exponentiala a numarului cererilor de racordare solutionate va conduce la o majorare a investitiilor care trebuie recunoscute in tariful de distributie si, pe cale de consecinta, efectul se va regasi in cresterea valorii facturilor platite de actualii clienti racordati la sistem.
7. Astfel, prin efectul Legii, se creeaza o discriminare intre clientii noi conectati si cei care au fost deja racordati la retea si au achitat tarifele de racordare stabilite de ANRE, precum si, acolo unde a fost cazul, contravaloarea lucrarilor pentru realizarea obiectivelor necesare in vederea racordarii la retea.
8. Modificarile legislative nu precizeaza care este perioada de recuperare a acestor investitii, astfel incat operatorii de distributie sa poata mentine tarifele la un nivel suportabil pentru consumatori si nici sa nu aiba dificultati financiare ce pot usor escalada catre insolventa/faliment. In acest context este important de amintit ca exista 36 operatori mici de distributie si furnizare de gaze naturale care nu au capabilitatea financiara sa suporte aceste investitii.
9. Estimam ca aceasta crestere exponentiala a cererilor de racordare va crea un dezechilibru major in planurile de investitii ale tuturor operatorilor de distributie a gazelor naturale. Precizam ca actualele sisteme de distributie necesita si investitii pentru realizarea lucrarilor de modernizare si de reabilitare absolut necesare functionarii in conditii de siguranta si eficienta, iar ritmul de realizare a acestor investitii este in stransa corelare cu nivelul de suportabilitate a facturilor trimise clientilor existenti.
Toate aceste aspecte enumerate mai sus, generate de impactul investitiilor viitoare, sunt cu atat mai ingrijoratoare deoarece, desi piata de gaze naturale s-a liberalizat complet de la 1 iulie 2020, inca nu au fost identificati nici pana la aceasta data consumatorii vulnerabili de energie care sa beneficieze de o schema eficienta de sprijin pentru plata facturilor la utilitati.
In completarea celor enumerate trebuie tinut cont si de faptul ca toate cererile de racordare ce au fost depuse in cursul acestui an si se afla in executie trebuie finalizate in perioada imediat urmatoare in conformitate cu reglementarile aplicabile la data cand s-au incheiat contractele de racordare, aspect ce pune o presiune suplimentara pe activitatea distribuitorilor de gaze naturale.
Dezvoltarea sistemelor de distributie a gazelor din Romania si racordarea unui numar cat mai mare de consumatori este o dorinta impartasita de operatorii de distributie, membri ai Federatiei ACUE, iar acest lucru se intampla si in prezent, anual fiind racordati zeci de mii de noi consumatori. Pentru ca acest proces sa se desfasoare fara sincope si fara a pune o presiune enorma asupra celor implicati direct este necesar sa fie avute in vedere absolut toate aspectele, pornind de la capacitatea reala a operatorilor de a derula la timp toate operatiunile specifice si ajungand la implicatiile asupra consumatorului final.