La nivelul primului trimestru al anului in curs (cel mai recent pentru care a fost elaborat un raport de activitate), Inspectoratul de Stat in Constructii (ISC) a avut in evidenta 97.030 de obiective de investitii din intreaga tara, din care 82.910 cu capital privat, iar diferenta - finantate din fonduri publice (respectiv, 11.135 ce beneficiaza de fonduri interne - bugetare si 3.028 - de fonduri din surse externe). De asemenea, inspectorii ISC monitorizeaza 8.699 de societati comerciale, institutii, persoane fizice etc. cu activitate de constructii, mai precis 3.235 de proiectanti si 5.637 de operatori implicati in executia lucrarilor specifice. In acelasi timp, la 31 martie 2018, pe piata sunt active 1.893 statii de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate minerale, 838 fiind statii de betoane si mortare, 316 cele de mixturi si 739 centre de producere a agregatelor. Dintre cele 790 de laboratoare existente in domeniu, 61 detin gradul intai, 568 pe cel de-al doilea si 161 pe cel de-al treilea. Mai mult de 2.962 de agenti economici deruleaza activitati privind introducerea sau punerea la dispozitie pe piata a produselor pentru constructii, majoritari fiind distribuitorii (1.595 de firme), urmati de fabricanti (1.163), de importatori (144) si de reprezentantii autorizati (60). In fine, pentru 169 de obiective, ISC desfasoara si in continuare o activitate speciala de urmarire a comportarii constructiilor in timp. Inspectorii institutiei monitorizeaza 3.222 de unitati administrativ-teritoriale din intreaga tara, respectiv 41 judetene (inclusiv municipiul Bucuresti), 103 municipale, 217 orasenesti (precum si sectoarele Capitalei) si 2.861 comunale.
In trimestrul intai din 2017, datele statistice ale ISC indicau evidenta a 84.488 de obiective de investitii, din care cele mai multe (71.450) erau realizate cu capital privat, iar 9.569 au reprezentat investitii publice cu finantarea asigurata din surse interne, alte 3.469 fiind proiecte tot de interes public, pentru care s-au pus la dispozitie fonduri externe (europene). In schimb, la 31 martie 2017, ISC avea in evidenta 8.949 de agenti economici specializati in constructii (societati comerciale, institutii, persoane fizice etc.), din care 5.743 erau implicati in executie si 3.206 au intreprins operatiuni de proiectare. La aceeasi data, numarul statiilor active de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate era superior, de 1.898 unitati, la fel ca si cel al laboratoarelor de incercari (840 de entitati). Se observa, insa, ca piata s-a restructurat, prin diverse fluctuatii, mai ales in ceea ce priveste companiile implicate in fabricarea si/sau comercializarea produselor de constructii, deoarece in ianuarie-martie 2017 functionau 2.918 agenti economici, din care 1.576 de distribuitori, 1.144 de fabricanti, 144 de importatori si 54 de reprezentanti autorizati, in timp ce numarul obiectivelor la care se urmarea comportarea in timp a fost de 228 de unitati.
Amenzile au ajuns la 2,39 milioane de lei
Potrivit documentului, in perioada de referinta, reprezentata de primul trimestru al anului 2018, personalul Inspectoratului de Stat in Constructii - ISC a efectuat 142 de controale la firmele de arhitectura si proiectare (fata de 155 in trimestrul intai din 2017), 2.026 de verificari la antreprenori si firme implicate in executia lucrarilor (comparativ cu 2.497 de astfel de activitati in perioada anterioara de raportare) si 676 de actiuni similare la furnizorii de materiale de constructii, statii de betoane, laboratoare de incercari si diriginti de santier, in raport cu 645 de controale in ianuarie-martie 2017. Pentru deficientele constatate in domeniul produselor pentru constructii au fost dispuse 7 sanctiuni contraventionale, in cuantum de 68.000 de lei. Totodata, au mai fost avizate documentatii tehnico-economice pentru 245 de investitii finantate din fonduri publice (fata de 129 in trimestrul intai al anului 2017), precum si 5.072 de programe de control al lucrarilor ajunse in faze determinante pentru rezistenta si stabilitatea constructiilor (in raport cu 3.701 in perioada similara a anului anterior). De asemenea, se constata o scadere a numarului actiunilor de control al autorizarii si executarii lucrarilor de constructii, de la 670 de asemenea activitati in primul trimestru din 2017 la 577 in acelasi interval al anului in curs. Totodata, intreaga activitate a ISC in domeniul calitatii in constructii, performantei energetice a cladirilor, urbanismului, amenajarii teritoriului si autorizarii executarii lucrarilor s-a ponderat in ultimul timp, ajungandu-se de la 4.320 de actiuni in ianuarie-martie 2017 la 3.771 de controale in perioada similara din 2018.
In noul document intitulat "Sinteza activitatii de control si inspectie desfasurata de catre ISC in trimestrul I 2018", se mai arata ca in total, in perioada de referinta, au fost inregistrate 17.693 de activitati de control si inspectie efectuate in toate domeniile in care institutia este responsabila, fiind constatate 4.357 deficiente, pentru remedierea carora s-au dispus 4.262 de masuri. Astfel, in primul trimestru al anului in curs, s-au aplicat 312 sanctiuni contraventionale, valoarea amenzilor fiind de circa 2,39 milioane de lei. In acelasi interval din 2017, s-au efectuat 14.904 controale, constatandu-se 4.680 deficiente si fiind dispuse 4.693 de masuri, in timp ce numarul sanctiunilor contraventionale aplicate a fost de 405, iar cuantumul amenzilor de aproape 2,82 milioane de lei.
Investitorii nu lucreaza cu diriginti de santier autorizati
Conducerea ISC propune, in cadrul documentului, mediatizarea cazurilor deosebite de nerespectare a legislatiei in domeniu, pentru diminuarea fenomenului de indisciplina in autorizarea si executarea lucrarilor de constructii, precum si pentru prevenirea accidentelor, asigurarea calitatii constructiilor, inclusiv prin inlaturarea neconformitatilor si mentinerea pe toata durata de existenta a constructiilor a cerintelor de calitate. In acest sens, in cadrul raportului, se precizeaza ca majoritatea amenzilor au fost consemnate tot in urma verificarilor uzuale la obiective aflate in executie. In perioada de referinta (a primului trimestru din 2018), „au fost efectuate 2.026 de controale la obiective de investitii care sunt inregistrate in evidentele inspectoratelor judetene in constructii, respectiv in evidenta Inspectoratului in Constructii al Municipiului Bucuresti, din care 716 controale au avut loc in faze determinante prin care s-a autorizat continuarea lucrarilor de constructii, fiind constatate si neconformitati pentru care au fost dispuse 1.568 de masuri. Pentru fapte ce constituie contraventii, au fost aplicate 195 de sanctiuni contraventionale, in cuantum de peste 1,71 milioane de lei. Dintre neconformitatile majore sau cu grad ridicat de repetabilitate identificate prin controalele in etapa de executie a lucrarilor de constructii, se disting: incalcarea prevederilor din acorduri/ avize/ autorizatia de construire, neindeplinirea obligatiilor stabilite prin regulamentele si procedurile elaborate in aplicarea Legii nr. 10/1995, privind realizarea si mentinerea cerintelor fundamentale ale constructiilor; neasigurarea de catre investitori a verificarii executiei lucrarilor de constructii prin specialisti diriginti de santier autorizati; realizarea de constructii fara specialisti responsabili tehnici cu executia autorizati; neasigurarea conditiilor de verificare a lucrarilor ajunse in faze determinante; neaducerea la indeplinire a masurilor dispuse; nerespectarea normelor tehnice, a prevederilor din proiectul tehnic si detaliile de executie, a celor din caietele de sarcini; afectarea constructiilor invecinate sau adiacente; neamenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea initiala, la terminarea lucrarilor de constructii; executarea de modificari la constructii autorizate sau schimbarea de destinatie a constructiei in lipsa unei expertize tehnice; intocmirea necorespunzatoare a cartii tehnice a constructiei, fie prin lipsa unor documente privind calitatea produselor puse in opera, fie prin neinsusirea de toti factorii implicati a documentelor de calitate, lipsa panoului de identificare a investitiei”, se precizeaza in cadrul sintezei. In consecinta, pentru a ilustra situatiile descrise anterior, sunt prezentate mai multe cazuri deosebite intalnite in activitatea de control in executie a lucrarilor de constructii, care s-au soldat cu oprirea sau refacerea lucrarilor si cu sanctiuni pentru executanti, proprietari, investitori, diriginti de santier etc. In majoritatea situatiilor, sanctiunile contraventionale i-au vizat pe investitorii sau proprietarii care, de obicei, fie nu lucreaza deloc cu diriginti de santier si/sau responsabili tehnici cu executia autorizati, fie nu asigura verificarea corecta a lucrarilor de structura prin diriginti de specialitate sau operatori economici de consultanta specializati pe parcursul executiei lucrarilor specifice, contrar, de pilda, prevederilor art. 22, lit. d), din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata. Nici in proiectare lucrurile nu sunt diferite, deoarece, „la 142 de controale efectuate, s-au constatat numeroase neconformitati majore si grave privind elaborarea de proiecte incomplete/neconforme, care nu respecta prevederile codului de proiectare seismica P100-1/2013, care contin neconcordante intre partea scrisa si cea desenata, fara detalii de executie sau care nu respecta nivelul de calitate corespunzator, cu caiete de sarcini incomplete, neverificate la toate cerintele fundamentale de calitate, motive pentru care au fost dispuse 163 de masuri si s-au aplicat 16 amenzi contraventionale, in cuantum de 103.200 de lei.
In acelasi timp, oficialii inspectoratului sustin ca, prin urmarirea centralizata, cu ajutorul unui instrument informatic, a incasarii cotelor legale datorate Inspectoratului de Stat in Constructii de catre persoanele fizice sau juridice care finanteaza si realizeaza lucrari de constructii (procedura care continua sa se implementeze si in anul 2018), s-a imbunatatit vizibil gradul de colectare. Astfel, totalul sumelor incasate de catre Inspectoratul de Stat in Constructii in trimestrul intai din 2017, reprezentand cotele de 0,1%, respectiv 0,5% datorate potrivit prevederilor legale, a fost de 54.542.844 lei. Pentru a vizualiza raportul complet, click aici!