In cadrul documentului in care se analizeaza activitatea din 2011 si rezultatele financiare ale Intreprinderii de Fabricatie si Montaj Ascensoare (IFMA) SA, din Bucuresti (transmis oficialilor Bursei de Valori Bucuresti – piata secundara Rasdaq, in cadrul careia compania isi deruleaza activitatea), se arata ca, in pofida estimarilor initiale ce indicau o diminuare de 3% a incasarilor din 2011, cifra de afaceri aferenta anului trecut s-a majorat cu 3,62% fata de anterioarele 12 luni, inregistrand o valoare de 30,28 milioane de lei, in raport cu 29,22 milioane de lei. In schimb, in ceea ce priveste profitabilitatea, IFMA a raportat un rezultat negativ de 5,35 milioane de lei, coroborat cu un flux redus de lichiditati (circa un milion de lei la data de 31 decembrie 2011). Din punct de vedere al ponderii fiecarei categorii de produse sau servicii in cifra de afaceri a societatii, activitatea de service a fost preponderenta (cu 44,86% din incasari), urmata de comercializarea lifturilor (42,5%) si de montaje, modernizari si reparatii (12,65%). In consecinta, avand in vedere blocajul financiar si volumul redus al investitiilor in economia nationala, vanzarile IFMA din anul 2011 au reflectat realitatile pietei, similare tendintei descrescatoare majore a numarului de contracte noi, pe fondul acutizarii crizei mondiale. "Perspectivele pentru 2012 nu sunt incurajatoare, iar in acest sens estimam o scadere cu 2,49% a afacerilor. In ceea ce priveste structura pietei nationale de ascensoare, IFMA SA se raporteaza – in calitate de producator – la doua categorii de concurenti, printre care se afla lideri mondiali din domeniu (ce au reprezentante in Romania), cum ar fi Schindler – Elvetia, Otis – Austria, Kone – Finlanda si Thyssen – Germania, precum si alte companii, ca Lomolino, Koppel, IGV, Semag, Karime (toate din Italia), Rohel – Grecia, Mannesmann – Germania, Dong Yang – Coreea de Sud, Siminor – Franta etc. "In lipsa unor date oficiale publicate de catre autoritatile din domeniu, cotele de piata ale principalelor firme din bransa (ca numar de ascensoare), potrivit estimarilor proprii, sunt de 34% pentru diverse societati, 30% in cazul Schindler, 20% pentru IFMA SA, 10% Otis si 6% Kone, reflectand, de altfel, un nivel sporit de fragmentare. Pe segmentul serviciilor de intretinere a lifturilor activeaza mai multe companii concurente ce au capital autohton, dintre care cele mai importante sunt: Ascensorul SA, Ascensorul Romservice Company SA, Ascensorul Superservice, Emac Impex (din Capitala), Mamaia Prest Lift SA (Constanta), respectiv Elmas (Brasov). Acestea au cote diferite de piata pe segmentul de service, care – din cauza eterogenitatii sale – este dificil de analizat. In ceea ce priveste activitatea proprie, daca in 2011 obiectivele stabilite in cadrul departamentului de cercetare-dezvoltare s-au focalizat pe externalizarea fluxului de fabricatie si pe cresterea productivitatii serviciilor de instalare/intretinere a ascensoarelor, in acest an ne-am propus identificarea celor mai potrivite metode de imbunatatire continua a gamei de servicii, urmand sa adoptam o strategie distincta in acest sens. Printre proiectele mai importante derulate in 2011 s-au aflat: lansarea unei noi game de cabine pentru ascensoarele de persoane, imbunatatirea programului ARM (ce presupune reabilitarea si modernizarea lifturilor uzate, aflate in exploatare), reproiectarea gamei usilor de palier cu deschideri cuprinse intre 700 mm si 1.100 mm si a paletei de usi ce au proprietati de rezistenta la foc etc. Referindu-ne la elementele de perspectiva, avem in vedere consolidarea pozitiei in cadrul actualelor sectoare ale pietei, cresterea gradului de promovare a produselor (precum si influentarea in sens pozitiv a consumului specific), atragerea a noi segmente de utilizatori, diferentierea ascensoarelor proprii de cele ale concurentei etc.", se precizeaza in raportul financiar al companiei.
***
IFMA SA detine o fabrica propriu-zisa de prelucrare a echipamentelor tehnologice (ascensoare) si 12 sucursale specializate in prestarea activitatilor de montaj, reparare si service pentru lifturi, din care o unitate in Bucuresti si celelalte in diverse orase din intreaga tara (Oradea, Braila, Brasov, Constanta, Craiova, Targu Jiu, Targu Mures, Iasi, Roman, Sibiu, Timisoara). In ultimii patru ani, intervalul in care cifra de afaceri a consemnat un nivel maxim a fost reprezentat de 2009 (46,54 milioane de lei), iar din punct de vedere al lichiditatii/rentabilitatii, cea mai propice perioada a fost consemnata in acelasi an, cand s-a inregistrat un rezultat net de 0,23 milioane de lei. Cea mai puternica diminuare a cifrei de afaceri a IFMA a avut loc in 2010, aceasta ajungand la 29,22 milioane de lei (-59,39% in raport cu veniturile din 2009), moment in care a avut loc si prima pierdere (rezultat net de -0,66 milioane de lei). Desi inca de la inceputul perioadei de recesiune conducerea societatii a initiat un proces complex de standardizare a tuturor fluxurilor operationale din cadrul firmei, anul trecut a marcat un regres insemnat al rentabilitatii (-5,35 milioane de lei). Cu toate acestea, se continua aplicarea unor masuri speciale in vederea dinamizarii activitatii de intretinere a lifturilor, scaderii cheltuielilor si majorarii performantei. Informatii suplimentare, la www.ifma-arm.ro