ThyssenKrupp Elevator, divizie din cadrul concernului multinational ThyssenKrupp, cu sediul central in DUsseldorf - Germania, este prezenta pe piata din Romania incepand cu anul 2007. Din punct de vedere organizatoric, acest segment de activitate a grupului este impartit in patru unitati operationale, Romania facand parte din zona SEAME (Europa de Sud, Africa si Orientul Mijlociu), cu biroul regional amplasat in Madrid - Spania. In structura ThyssenKrupp Elevator AG mai sunt incluse departamentele de punti de imbarcare in aeronave (aviopunti)/scari rulante, respectiv de platforme de transport, destinate utilizarii de catre persoanele ce prezinta dizabilitati motorii.
|
|
Cristian Bourceanu (39 de ani)
Functia/firma: director general ThyssenKrupp Elevator Romania;
Studii: Facultatea Stiinta si Ingineria Materialelor, Universitatea Politehnica Bucuresti
Experienta: 3 ani in domeniul ascensoarelor, 7 ani in domeniul utilajelor de constructii;
Hobby-uri: calatoriile, teatrul.
|
- Care au fost elementele caracteristice inceputului activitatii pe piata autohtona?
- Primul an al activitatii in Romania a fost dedicat, aproape in exclusivitate, prospectarii pietei, identificarii oportunitatilor existente in regiune, crearii echipei etc. De asemenea, a fost derulat un program amplu de promovare, a carui necesitate a fost dictata de gradul deficitar de cunoastere a marcii in zona - si ma refer aici la segmentul de lifturi si scari rulante. Din fericire, perioada 2006-2008 a fost un interval foarte efervescent in domeniul constructiilor, fapt care a constituit un sprijin real pentru lansarea pe piata locala. Astfel, in doar doua luni, am reusit sa accesam un proiect important, care a constat in echiparea imobilului de birouri de clasa A Premium Plaza (din Piata Victoriei - Bucuresti). Cele 4 lifturi instalate la acest obiectiv fac parte din categoria echipamentelor cu o viteza de 2 m/s, fiind fabricate in Germania. Acesta a fost un impuls extraordinar pentru reprezentanta din Romania, cu toate ca, din punct de vedere al identificarii de personal calificat, ne-am confruntat cu probleme reale. Este vorba atat de specialisti in vanzari, cat si de angajati responsabili cu operatiunile de montaj/service, iar penuria pe acest segment s-a prelungit pana la sfarsitul lui 2008.
- Cum a evoluat compania, prin prisma rezultatelor financiare?
- Cifra de afaceri realizata in 2008 a fost de aproximativ 2,8 milioane de euro, fiind contractate circa 200 unitati, iar in anul urmator (2009), vanzarile totale s-au ridicat la 6,5 milioane de euro, prin livrarea multora din unitatile contractate in anii anteriori. In 2009 au fost contractate circa 200 ascensoare, scari rulante, precum si platforme. Trebuie precizat faptul ca o parte importanta din cifra de afaceri aferenta anului trecut s-a realizat si din operatiuni de intretinere/modernizari. Pe termen scurt, ne propunem sa pastram activitatea firmei la nivelul atins in anul precedent, insa acest obiectiv va fi foarte dificil de realizat, avand in vedere situatia de blocaj in care se afla domeniul constructiilor.
- Mentionati cele mai importante proiecte la care ati participat.
- In cei trei ani de activitate pe piata din Romania, am realizat mai multe lucrari importante, dintre care pot fi mentionate: Sun Plaza Romania (unde toate echipamentele din aceasta categorie sunt ThyssenKrupp); Cosmopolis, reprezentand unul dintre cele mai mari proiecte de dezvoltare imobiliara din tara noastra; Grand Mall, din Satu Mare; Iulius Mall, din Suceava; Hotel Intercontinental, din Bucuresti (unde se instaleaza prin inlocuire sase ascensoare de mare viteza - 4 m/s); extinderea terminalului la Aeroportul International Henri Coanda, constand in instalarea a 30 de scari rulante, trotuare si ascensoare. Montajul este realizat atat de echipele proprii, cat si de firme colaboratoare, specializate in instalarea unor astfel de echipamente.
- Ce strategie intentionati sa adoptati pe piata reabilitarilor?
-La nivelul ThyssenKrupp Elevator Romania, ponderea instalatiilor noi in totalul activitatii este de 70%. Exista, totusi, un potential mare pe segmentul de modernizare, iar in acest sens consider ca vor trebui implementate masuri ale autoritatilor locale de sustinere a asociatiilor de proprietari, similare celor care au fost aplicate in cadrul programului national de reabilitare termica a imobilelor. Este obligatoriu de mentionat faptul ca lifturile, desi constituie echipamente destul de scumpe, reprezinta sisteme de o importanta vitala in functionarea in conditii optime a unui imobil, fiind necesar ca acestea sa respecte cerinte de securitate si fiabilitate extrem de stricte, conforme cu normativele din domeniu, respectiv SR EN 81-1, SR EN 81-2 si Directiva europeana 95/16/EEC. Pe o piata care cumuleaza, in prezent, aproape 40.000 de ascensoare, cele mai multe (75%) au fost instalate intre anii 1960 si 1980, avand - in medie - intre 9 statii si 11 statii. Astfel, peste 32.000 de unitati implica, in prezent, aplicarea de masuri urgente de modernizare/inlocuire, ceea ce se constituie intr-un segment de piata atractiv pentru furnizori.
- Care sunt cele mai frecvente probleme specifice in ultima perioada?
- Starea actuala a sectorului de constructii, care duce la o „nervozitate” generala in piata si la o lipsa de incredere si de perspectiva clara, constituie cea mai acuta problema din prezent. Un aspect tehnic si specific domeniului nostru de activitate este cel referitor la dimensionarea eronata, inca din faza initiala, a capacitatii ascensoarelor (respectiv, casa liftului), cat si a numarului acestora. Fenomenul se manifesta atat pentru anumite cladiri rezidentiale, cat si la imobilele de birouri, din dorinta de a aloca un spatiu cat mai mare persoanelor juridice care contracteaza in locatie suprafetele respective.
- Exista si neconcordante in cadrul procesului de proiectare?
- Din pacate, uneori, se porneste gresit inca din etapa de design, intrucat nu se iau in calcul analizele de trafic puse la dispozitie de furnizorii de ascensoare, care detin experienta necesara si personalul calificat pentru a face aceste calcule in mod corect. De asemenea, pentru optimizarea circulatiei in cadrul imobilelor, compania noastra propune intotdeauna respectarea unui anumit nivel minim pentru vitezele de operare, care - de cele mai multe ori - nu este respectat. Acest lucru se intampla din cauza diferentelor financiare inerente unei astfel de actiuni (trebuie mentionat ca, in domeniul lifturilor, acest parametru este determinant in formarea pretului de livrare).
- Cand estimati o redresare a pietei de profil?
- In ceea ce priveste domeniul constructiilor, in general, prognoza noastra este ca acest sector al economiei nationale nu-si va reveni mai devreme de inceputul anului 2011, intrucat cele mai multe proiecte sunt, in prezent, blocate sau intarziate sine die. Din fericire, exista interes din partea investitorilor, iar planuri de dezvoltari imobiliare se fac in continuare, insa se manifesta o mare reticenta in demararea unor noi investitii, pana cand piata nu va da primele semne de redresare. Pe segmentul de ascensoare, asteptam ca revigorarea sa aiba loc in primavara anului urmator. Pentru 2010, ne propunem cel putin pastrarea actualei cote de piata, care este in prezent de circa 15%, identificand multiple oportunitati in sectorul de modernizari si achizitii.