RO EN
The cart is empty

ROCKWOOL: Solutii inovatoare, adaptate la cerintele actuale de sustenabilitate

Grupul ROCKWOOL este lider mondial in productia de izolatii din vata minerala bazaltica si, totodata, cel mai mare producator din Romania pe acest segment de activitate. Compania promoveaza pe piata de profil produse de cea mai inalta calitate necesare pentru constructia de cladiri  eficiente din punct de vedere energetic, cu un grad inalt de securitate la incendiu, care ofera, in acelasi timp, protectie impotriva zgomotului si vibratiilor. Pe plan national, Rockwool detine o unitate de productie in localitatea Aricestii Rahtivani – Prahova, cele mai recente informatii financiare indicand o cifra de afaceri de 280,84 milioane de lei pentru anul fiscal 2022. In continuare, Florin Popescu, director general al ROCKWOOL Romania, se refera la situatia pe acest segment de activitate, precum si la perspectivele de dezvoltare, pe fondul accelerarii masurilor de protectie climatica si reducere a amprentei de carbon.

- Cum au evoluat vanzarile din portofoliul companiei in 2023, pe segmentul proiectelor rezidentiale? Ce tipuri de produse din oferta companiei au fost preferate de clienti?
- Activitatea noastra este corelata cu volumul lucrarilor de constructii. Acesta este un indicator de baza pentru producatorii de materiale. Dupa ce la inceputul lui 2023 volumul lucrarilor de constructii a scazut in sectorul rezidential, asa cum arata datele de la INS, a urmat un varf in luna martie, dupa care trendul s-a mentinut descrescator pana la sfarsitul anului. Cifrele pentru finalul anului indica o scadere de circa 7,5% a volumului lucrarilor pentru cladiri rezidentiale si un avans de doar 0,5% pentru cele nerezidentiale. Segmentul de constructii ingineresti este cel mai rezilient, cu o crestere de circa 32% la finalul anului trecut fata de anul precedent. Desi rata inflatiei a scazut la jumatate fata de anul precedent, 2023 a venit cu alte obstacole, precum modificarile Codului Fiscal, intarzieri in absorbtia banilor europeni, volatilitatea preturile materiilor prime care au afectat avansul constant al pietei din perioada ce a urmat pandemiei. Fiind lideri de piata pentru izolatii generale, putem vorbi despre un interes constant al beneficiarilor pentru toata gama de produse. Avand in vedere interesul crescut al oamenilor pentru solutii de izolare sigure si eficiente, gama de produse CASA, solutii pentru fatade si izolatii generale, dedicata segmentului DIY, este livrata in continuare in retelele de magazine tip do-it-yourself. Sistemele ETICS pentru izolarea fatadelor reprezinta o cota importanta din intregul de materiale ROCKWOOL pe care le comercializam intr-un an. Dar remarcam un interes deosebit pentru MULTIROCK care se foloseste pentru izolarea termica si fonica a peretilor despartitori, mansardelor si acoperisurilor inclinate. In egala masura, vedem un interes sporit pentru placile FRONTROCK MAX PLUS, special concepute pentru izolarea termica, protectia fonica si protectia la foc a fatadelor in sistemele de termoizolare exterioara. Pentru acoperisuri tip terasa, izolatia din vata bazaltica Hardrock 1000 Dual Density conduce detasat in preferintele oamenilor, pentru ca este produsul cu cea mai buna performanta mecanica. Acesta ofera cea mai buna incarcare punctuala de pe piata, dispunand astfel si de o inalta rezistenta la compresiune. Am constatat o cerere in crestere cu 300% in 2023 fata de anul precedent pentru acest produs, pe care noi o corelam cu tendinta romanilor de a deveni prosumatori, prin instalarea de panouri fotovoltaice.

- Ce evolutie au avut afacerile companiei in 2023, raportat la anul anterior, si cum estimati ca vor evolua acestea in 2024? 
- Grupul va face publice rezultatele financiare pentru 2023 la finalul lunii februarie, pana atunci tarile cu unitati de productie si operare urmand sa faca o analiza riguroasa a datelor actuale si a proiectiilor pentru anul 2024. Trebuie sa spunem ca de la lansarea liniei de productie in 2019, ROCKWOOL Romania si-a triplat cifra de afaceri. In 2022, cel mai recent an pentru care exista informatii publice, compania ROCKWOOL Romania a raportat un profit de 4,5 milioane de lei. In Romania suntem lider de piata, iar obiectivul nostru este sa ne consolidam aceasta pozitie. Desigur, sunt multe variabile care influenteaza evolutia acestor cifre. Trebuie sa ne uitam la dezvoltarea principalilor indicatori macro-economici, la masurile fiscale sau administrative pentru sectorul constructiilor, la capacitatea primariilor de a atrage bani europeni pentru infrastructura noua de cladiri si renovari, la rapiditatea cu care autoritatile centrale fac functionale programele de eficienta energetica pentru casele individuale. Speranta noastra se leaga de accesarea fondurilor europene. 

- Ce obiective aveti pentru anii urmatori?
- In 2023, la nivel de grup s-a anuntat intentia de a deschide o noua linie de productie la fabrica din Aricestii Rahtivani, jud. Prahova, daca sunt intrunite anumite conditii cu privire la evolutia pietei, iar autoritatile isi respecta angajamentele sa mentina un mediu prietenos pentru atragerea investitiilor. In perioada 2024-2026 eforturile noastre vor fi canalizate pentru atingerea acestui obiectiv. In egala masura, vom continua sa investim in cresterea sigurantei si securitatii la locul de munca, a productivitatii, dar si in proiecte mai ambitioase de sustenabilitate. Valoarea acestor investitii va depasi 1 milion de euro in acest an. Referitor la produse, normele si directivele europene, dar si MC 001 privind metodologia de calcul a performantei energetice a cladirilor pun accent deosebit pe reducerea consumului de energie primara, care ar trebui asigurata in proportie de 30% din productie proprie de energie verde. Aici observam o tendinta in crestere pentru montarea panourilor fotovoltatice pe cladiri si locuinte individuale. Venind in intampinarea noilor cerinte, vom pune pe piata un nou produs realizat prin tehnologia Dual Density din doua straturi integrate, avand cea mai ridicata rezistenta la incarcarea punctuala din piata - 1200N, recomandat pentru izolarea termica, protectia fonica si protectia la foc a acoperisurilor tip terasa cu panouri fotovoltaice. Produsul poate fi utilizat si in reabilitarea acoperisurilor de tip terasa, mai ales atunci cand urmeaza sa se monteze panouri fotovoltaice.

- Ce parere aveti despre implementarea programului ConstructPlus? Aveti in plan accesarea de finantare prin intermediul acestuia?
- Salutam implementarea programului „CONSTRUCTPLUS” pentru reducerea deficitului comercial provenit din importul de materiale de constructii si creste productiei interne de produse si materiale de constructii. Din analiza studiilor de piata din ultimii ani, reiese ca deficitul de vata bazaltica in sectorul constructiilor este unul foarte mare. Mai bine de 50% din aceasta piata este asigurata din importuri. Stimularea lucrarilor de constructii noi sau de renovare, prin crearea de politici publice cu finantare prin PNRR, POR, AFM, BEI etc., va impulsiona importuri masive de materiale de termoizolatie, ceea ce va duce, pe termen scurt si mediu, la dezechilibre majore pe piata din Romania. Din acest punct de vedere, ajutoarele de stat pentru dezvoltarea productiei locale de materiale de constructii sunt binevenite.  Intotdeauna am spus ca exista mii de proiecte, finantare de miliarde de euro de la Comisia Europeana pana in 2027 si de aceea ar fi pacat sa implementam aceste proiecte cu materiale care nu sunt fabricate in Romania. In caz contrar, nu vom face decat sa dezvoltam economii si sa cream noi locuri de munca in afara granitelor Uniunii Europene. Luam in considerare accesarea fondurilor prin programul ”CONSTRUCTPLUS” in contextul in care am anuntat intentia de a ne extinde capacitatea de productie in Romania. Elaborarea politicilor publice pentru cresterea productiei in Romania trebuie sa fie o prioritate pentru decidentii politici, alaturi de accesarea banilor europeni. Cresterea capacitatii de productie pe plan local se transpune automat in crearea de noi locuri de munca, taxe mai multe la buget, cresterea economiei locale si nationale, cresterea competitivitatii Romaniei, rezilienta companiilor romanesti in fata competitiei externe. Avem nevoie de politici care sa ajute firmele romanesti in competitia pe piata comunitara si in special in competitia cu producatorii din spatiul non-UE, a caror politica de piata este una agresiva, de creare a profitului pe termen scurt, o politica nesustenabila. Dintr-o astfel de realitate nu castiga nimeni: nici statul, nici economia, nici Romania. Prin actualizarea normelor si directivelor pentru eficienta energetica, decidentii de la Bruxelles au trasat un parcurs de dezvoltare a sectorului constructiilor pe termen mediu si lung. S-au acordat bani europeni pentru implementarea acestor masuri. Acum, statele membre trebuie sa isi dezvolte propriile politici publice si mecanisme financiare pentru sustinerea acestor masuri. De aceea, ajutoarele de stat pentru cresterea productiei interne in sectorul materialelor de constructii este o masura corecta, iar bugetul ar trebui extins in anii urmatori.

- Care sunt cele mai noi produse incluse in oferta si ce aduc acestea nou pe piata?
- Ne permitem o campanie de teasing aici, prin care anuntam doar punerea pe piata a unui produs unic, cu cele mai bune caracteristici pentru izolarea termica, protectia fonica si protectia la foc a acoperisurilor tip terasa, intr-un singur strat sau doua straturi. Este vorba despre un produs cu cele mai mari rezistente mecanice, ideal pentru acoperisurile pe care se monteaza panouri fotovoltaice. 

- Care sunt principalele provocari si oportunitati pe care le intrevedeti la inceputul anului 2024?
- Anul 2024 este un an electoral cu patru randuri de alegeri. Daca luam in considerare luna de campanie electorala si o luna de precampanie, putem spune ca din 12 luni, opt vor fi blocate cu discursuri politice si preocupari electorale, care nu sunt tocmai favorabile pentru dezvoltarea mediului de afaceri. Iar provocarile vin din capacitatea guvernului de a calibra activitatea curenta cu blocajele date de campania electorala. Avem nevoie de o turatie la maximum a motoarelor guvernamentale pentru continuarea politicilor publice, absorbtia fondurilor si implementarea proiectelor. Ne asteptam la o decalare a termenilor de executie a lucrarilor, odata cu schimbarile administrative la nivel local si national.  Infrastructura de cladiri din Romania va primi, conform estimarilor noastre, peste 7 miliarde euro pana in 2030, fiind vorba despre proiecte de renovare sau fondul de cladiri nou construit. De aceea, este esentiala capacitatea autoritatilor la nivel central si local sa acceseze acesti bani. Este primordial sa ne indeplinim jaloanele din PNRR pentru obtinerea cat mai rapida a transelor de care depinde rata de renovare in Romania. 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter