RO EN
The cart is empty

Deloitte: CE pregateste conditii de raportare fiscala pentru platformele digitale

Comisia Europeana (CE) continua actiunea de implementare a obligatiilor de raportare fiscala de catre diverse entitati. Astfel, dupa aplicarea DAC 6, care introduce o astfel de obligatie pentru tranzactiile transfrontaliere considerate cu risc fiscal, CE se pregateste sa adopte DAC 7, directiva care vizeaza reguli noi de raportare fiscala pentru platformele digitale. Scopul declarat al DAC 7 este acela de a monitoriza operatiunile din sfera economiei digitale, in special pe cele care implica intermedierea intre furnizori persoane fizice sau juridice si clienti si care, in absenta unor astfel de mecanisme de raportare, ar fi foarte greu de identificat si de verificat de catre autoritatile fiscale.
Directiva DAC 7 se inscrie in actiunile intreprinse la nivel global de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), anuntate sub denumirea „Exemple de reguli de raportare pentru operatorii de platforme specifice economiei colaborative si pietei virtuale a muncii” („Model rules for reporting by platform operators with respect to Sellers in the sharing and gig economy”) si care contin recomandari de raportare de catre platformele digitale cu privire la anumite categorii de furnizori implicati in comertul on-line in statele membre OCDE.
Cum vor fi afectati jucatorii din domeniu?
Conform proiectului publicat recent, entitatile care opereaza platforme digitale (aplicatii mobile sau desktop, site-uri web etc.) si care, prin natura lor, intermediaza o relatie de vanzare-cumparare intre un furnizor (persoana fizica sau juridica) si unul sau mai multi utilizatori, vor fi obligate sa raporteze tranzactiile intermediate catre autoritatile fiscale relevante. Ulterior, informatiile vor fi puse la dispozitia altor state membre, in cazul tranzactiilor care implica mai multe jurisdictii.
Printre altele, raportarea trebuie sa contina informatii cheie cu privire la tranzactiile intermediate, cum ar fi veniturile obtinute de furnizori, comisioanele retinute de platformele digitale etc. Termenul de raportare va fi anual, respectiv 31 ianuarie a anului urmator celui in care sunt obtinute veniturile.
Care vor fi tranzactiile raportabile?
O tranzactie efectuata prin intermediul unei platforme digitale este considerata raportabila daca indeplineste unul sau mai multe criterii dintr-o lista cuprinsa in proiectul de directiva. Astfel, in categoria tranzactiilor raportabile se inscriu inchirierile de bunuri imobile – astfel de tranzactii luand, de cele mai multe ori, forma inchirierilor de imobile cu caracter sezonier sau pe termen lung, prestarea de servicii personale (livrari, meditatii, servicii de tip liber profesionist, servicii sportive etc.), vanzarile de bunuri, inchirierea temporara a mijloacelor de transport (masini, trotinete, biciclete), investitiile/imprumuturile derulate in cadrul modelelor de finantare a proiectelor antreprenoriale de tip crowdfunding (ceea ce presupune finantarea unor idei de afaceri prin apelarea la o gama cat mai larga de investitori, de cele mai multe ori prin intermediul unor platforme online).
Daca directiva va fi adoptata in versiunea publicata de CE, ar trebui sa fie transpusa de fiecare stat membru pana la 31 decembrie 2021 si sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2022.
Obligatiile operatorilor de platforme digitale
Impactul directivei va fi unul semnificativ pentru entitatile care opereaza platformele digitale. Printre noile obligatii se numara identificarea naturii tranzactiilor realizate prin intermediul platformelor, colectarea datelor furnizorilor activi pe platforma, validarea corectitudinii acestora, sortarea datelor, raportarea etc.
De asemenea, este de retinut faptul ca obligatia se aplica si operatorilor din afara UE, daca furnizorii sau clientii din platforma sunt din UE.
Un alt aspect de remarcat este ca proiectul de directiva nu prevede o suma limita peste care o operatiune devine raportabila, ceea ce inseamna ca obligatiile de raportare se vor aplica tuturor jucatorilor eligibili, motiv pentru care ar putea fi destul de oneroase si descurajante pentru start-up-urile din acest domeniu, cu atat mai mult daca sanctiunile vor fi semnificative.
Care vor fi sanctiunile aplicabile?
In privinta sanctiunilor, directiva lasa la latitudinea fiecarui stat membru decizia cu privire la cuantumul acestora. Insa, daca tinem cont de sanctiunile similare pentru neconformare aplicabile in cazul DAC 6, care pot sa ajunga pana la 100.000 de lei pe tranzactie, impactul acestor noi reglementari ar putea fi unul semnificativ, in special pentru afacerile mici sau operatorii in faza de start-up.
Asadar, este evident ca, odata cu cresterea gradului de sofisticare, tehnologizare si internationalizare a afacerilor in era digitala, vor aparea din ce in ce mai multe reglementari si obligatii de raportare a tranzactiilor catre autoritatile fiscale. Comisia Europeana este foarte vigilenta in ceea ce priveste taxarea economiei digitale, iar DAC 7 este un pas inainte in aceasta directie.
 
Material de opinie de Mihaela Popescu-Ichim (foto), Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, si Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte Romania

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter