Mediul de afaceri isi doreste digitalizarea relatiei cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) pentru a reduce birocratia, dar este necesar un timp suficient de pregatire si sa fie disponibile documentatii tehnice integrale pentru companiile vizate, conform unui material de opinie realizat de consultantii Deloitte Romania, informeaza Agerpres.
Potrivit sursei citate, de la 1 iulie devine obligatorie facturarea electronica (RO e-Factura) pentru anumite produse, insa termenul coincide cu cel pentru implementarea altor doua proiecte importante: SAF-T si RO e-Transport.
Astfel, 1 iulie 2022 reprezinta un termen extrem de important pentru multe companii puse in fata implementarii unor mecanisme de raportare IT complexe si care necesita multiple transformari in procesele interne, consumatoare de resurse importante.
„Desi demersul este apreciabil, trebuie semnalat faptul ca inca exista numeroase semne de intrebare din partea contribuabililor vizati cu privire la aspectele tehnice, cel putin in cazul celor doua mecanisme mai nou introduse (RO e-Factura, RO e-Transport). Implementarea sistemelor de raportare electronica presupune un efort considerabil atat din partea autoritatilor, cat si din cea a contribuabililor, iar pregatirea temeinica este esentiala pentru succesul intregului proces. Cu toate acestea, in momentul in care aplicarea acestor mecanisme este obligatorie, companiile vizate nu au inca la dispozitie documentatia tehnica integrala necesara pentru adaptarea sistemului informatic intern la cerintele ANAF. De asemenea, pentru anumite prevederi din legislatia aferenta, ANAF asteapta o aprobare din partea institutiilor europene, care intarzie sa apara”, se mentioneaza intr-un material de opinie semnat de Adrian Teampau, director, Impozitare Indirecta, Deloitte Romania.
Cresterea gradului de conectare prin RO e-Factura
RO e-Factura este denumirea data sistemului informatic national care permite emiterea, transmiterea si descarcarea facturilor in format electronic. Scopul acestui sistem este digitalizarea si cresterea gradului de conectare dintre contribuabili si autoritatile fiscale, principalul obiectiv fiind acela de a combate frauda si evaziunea fiscala.
„Mecanismul a fost optional timp de cateva luni, dar de la 1 aprilie 2022 a devenit obligatoriu pentru agentiile de turism sau operatorii economici care desfasoara activitati de turism in relatie B2C (business to consumer), pentru facturile emise in baza tichetelor de vacanta”, se mentioneaza in document.
Conform specialistilor Deloitte, incepand cu 1 iulie 2022, regula se aplica pentru inca doua categorii de contribuabili.
„In primul rand, este vorba de companiile care furnizeaza in relatie B2B (business to business) produse considerate cu risc fiscal ridicat (de exemplu, legume si fructe, bauturi alcoolice, ape minerale si bauturi acidulate, constructii noi, imbracaminte si incaltaminte). Lista completa este disponibila pe site-ul ANAF. A doua categorie este reprezentata de companiile care emit facturi catre autoritati contractante ale statului (B2G - business to government)”, se mai spune in material.
Toate companiile vor utiliza sistemul RO e-Factura
In plus, in cadrul procesului de digitalizare prin aplicarea facturarii electronice, autoritatile isi propun ca, in scurt timp, cel mai probabil incepand cu 2023, toate companiile active in Romania sa utilizeze sistemul de emitere si de raportare a facturilor electronice RO e-Factura.
Totusi, in urma cu cateva saptamani, Parlamentul a adoptat o lege prin care notifica contribuabilii ca autoritatile romane inca asteapta decizia institutiilor europene cu privire la obligativitatea sistemului pentru tranzactiile B2B. Conform specialistilor Deloitte, prin modul cum este formulata legea, se poate interpreta ca autoritatile romane vor continua implementarea chiar si in lipsa unei aprobari a Consiliului UE.
„Sistemul e-Transport este menit sa monitorizeze transporturile de bunuri considerate cu risc fiscal pe teritoriul national. Este obligatoriu tot de la 1 iulie 2022, desi a fost reglementat de curand, iar contribuabilii nu au avut posibilitatea sa il testeze (nu a existat o perioada de aplicare optionala, ca in cazul RO e-Factura). In plus, nici in acest caz nu sunt suficiente informatiile tehnice de implementare”, precizeaza sursa citata.
Reprezentantii companiei de consultanta sustin ca acest mecanism are aceeasi intentie, de a reduce evaziunea fiscala si impune contribuabililor sa declare anticipat deplasarea bunurilor considerate cu risc fiscal dintr-o locatie in alta, in functie de tipul operatiunii, beneficiarului sau, dupa caz, furnizorului din Romania.
„Initial au fost prevazute sanctiuni pentru nedeclararea bunurilor riscante in noul sistem de transport sau declararea lor incompleta, incepand cu 1 iulie 2022, cu o amenda intre 10.000 si 50.000 lei, in cazul persoanelor fizice, sau intre 20.000 si 100.000 lei, in cazul persoanelor juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate). Insa autoritatile au suspendat recent aplicarea sanctiunilor pana la 30 septembrie 2022”, se mai precizeaza in document.
In cazul SAF-T, la 1 iulie 2022 intervine obligativitatea raportarii in acest sistem pentru marii contribuabili care au fost inclusi in aceasta categorie la finalul anului trecut (prima faza a implementarii a demarat la 1 ianuarie 2022, cu companiile aflate de mai multa vreme pe lista de marii contribuabili).