RO EN
The cart is empty

BNR: Evaluarile curente evidentiaza deteriorarea perspectivelor economice

In principiu, dupa cum se arata in cadrul celui mai nou sondaj privind accesul la finantare al companiilor nefinanciare din Romania (publicat periodic de Banca Nationala a Romaniei – BNR, cel mai recent in luna iunie a.c.), evaluarile curente ale companiilor nefinanciare din Romania (din perioada martie-aprilie 2023) pun in evidenta deteriorarea perspectivelor economice, peste 61% dintre acestea considerand ca situatia economica la nivel national s-a inrautatit in ultima jumatate de an. Totusi, comparativ cu rezultatele obtinute cu doi ani in urma (intrucat in anul 2022 a fost derulata o editie speciala a sondajului, exclusiv pe tema riscurilor climatice si nu au mai fost luati in considerare factorii traditionali de analiza), se observa o imbunatatire a perceptiei situatiei economice de catre firmele autohtone (61% versus 70%). „Cea mai presanta problema cu care s-au confruntat firmele autohtone in ultimele sase luni este reprezentata de costurile ridicate de productie (cu energia, materiile prime, forta de munca), in crestere cu 16 puncte procentuale fata de evaluarea anterioara (de la 39% la 56%). A doua cea mai presanta problema cu care se confrunta companiile nefinanciare din Romania vizeaza piata muncii, circa 43% dintre companii semnaland gradul scazut de pregatire a fortei de munca si indisponibilitatea fortei calificate de munca, ponderea fiind in crestere de la 34% cu doi ani in urma. Accesul la finantare ramane, in continuare, cea mai putin presanta problema in randul tuturor categoriilor de companii. Totusi, majoritatea firmelor (93%) au apelat la surse de finantare interne (reinvestirea profitului, credite de la actionari) in ultimul an, in crestere de la circa 71% in iunie 2021, in timp ce procentul companiilor care nu s-au finantat de la institutii de credit sau IFN (fie pentru ca nu au apelat la o astfel de sursa, fie pentru ca nu au ajuns la o finalitate in acest proces) ramane ridicat, respectiv de 81%, in scadere, insa, de la 84% in iunie 2021.
Nivel modest al educatiei financiare, cu precadere in constructii/ imobiliare
Conform rezultatelor evaluarii cunostintelor financiare (efectuate in premiera in actualul sondaj), nivelul educatiei financiare a firmelor din Romania este modest, indicand spatiu pentru imbunatatiri semnificative in special in ceea ce priveste cunoasterea si utilizarea produselor si serviciilor financiare, cat si pe segmentul digitalizarii, atat a activitatilor financiare, cat si a celor specifice desfasurarii afacerii. Potrivit BNR, scorul agregat de alfabetizare financiara a firmelor din Romania, se situeaza la 68 din 100, similar rezultatului obtinut de OCDE pe propriul esantion (69 din 100). „In functie de marimea firmei, se observa faptul ca intreprinderile mici si mijlocii inregistreaza un nivel inferior al cunostintelor financiare comparativ cu corporatiile (68 versus 86). In ceea ce priveste cunoasterea produselor si serviciilor de finantare prin credit, 74%, respectiv 86% dintre firme au cunostinta despre descoperitul de cont/ linie de credit, respectiv credit bancar. O proportie redusa a firmelor autohtone are insa cunostinte privind instrumentele financiare de tipul obligatiunilor corporative (8%), creditelor si obligatiunilor sustenabile (10%) sau microcreditelor (20%)”, se mai arata in sondajul BNR, prezentat sub forma de raport.
Dupa cum rezulta din agregarea rezultatelor obtinute pe baza chestionarelor specifice, specialistii BNR indica faptul ca, in principal, corporatiile cunosc intr-o mai mare masura produsele si serviciile financiare de creditare disponibile, cele mai frecvent identificate fiind descoperitul de cont si liniile de credit (93% versus 74% in cazul IMM), creditul bancar (91% versus 86% in cazul IMM) si creditul comercial (78% versus 58% in cazul IMM). „Utilizarea produselor si serviciilor financiare este, in realitate, semnificativ mai mica decat gradul de constientizare a acestora. Scorul pentru gradul de utilizare a produselor si serviciilor financiare se situeaza abia la valoarea de 12 din 100, in cazul corporatiilor urcand la 20 din 100. Dintre produsele si serviciile de creditare, cele mai utilizate sunt creditul bancar (47%), descoperitul de cont si liniile de credit (39%) si creditul comercial (29%). In contrast, dar corelat cu nivelul de cunoastere, cele mai putin utilizate instrumente financiare sunt creditele si obligatiunile sustenabile (0,58%) si obligatiunile corporative (0,53%)”, se mai precizeaza in raportul citat.
In ceea ce priveste gradul de utilizare a serviciilor financiare accesibile in mediul online, totusi, un sfert dintre firmele autohtone au deschis un cont bancar exclusiv online, circa 12% reprezinta ponderea celor care au semnat un contract de finantare exclusiv online, in timp ce peste jumatate dintre companii utilizeaza serviciile si aplicatiile bancare online pentru a gestiona platile si finantarea companiei.
Dar, ca o concluzie, ce reflecta totodata si structura sociala actuala (mediul social), specialistii BNR avertizeaza asupra faptului ca, indubitabil, cresterea educatiei financiare a antreprenorilor si conducerii firmelor devine cu atat mai importanta avand in vedere ca pentru circa 32% dintre firme conducerea executiva nu detine studii superioare. Sunt propuse si cateva masuri care pot duce la cresterea educatiei financiare a firmelor, respectiv:
  • continuarea procesului de evaluare a nivelului de educatie financiara pe toate componentele sale;
  • imbunatatirea pregatirii personalului din banci implicat in relatia cu clientii; 
  • livrarea unui continut de educatie financiara relevant pentru firmele autohtone;
  • imbunatatirea cooperarii intre entitatile relevante pentru cresterea educatiei financiare a firmelor;
  • cresterea prezentei fizice a bancilor si a ofertei de servicii si produse bancare in special in regiunile deficitare din acest punct de vedere (de obicei zonele rurale);
  • intensificarea proiectelor de crestere a digitalizarii firmelor.
Firmele din constructii se confrunta din nou cu nivelul ridicat al costurilor operationale
In perioada care a trecut de la cel mai recent sondaj (iunie 2021) pana in prezent, asa cum se arata in raportul BNR, dar si in contextul disiparii graduale a efectelor economice negative generate de pandemia de Covid-19, situatia economica a consemnat o imbunatatire graduala, insa a fost supusa unor noi provocari determinate de efectele economice generate de conflictul militar provocat de Rusia. „Evaluarile curente ale companiilor nefinanciare din Romania pun in evidenta deteriorarea perspectivelor economice, peste 61% dintre acestea considerand ca situatia economica la nivel national s-a inrautatit in ultima jumatate de an. Totusi, comparativ cu evaluarile cu doi ani in urma,  se observa o imbunatatire a perceptiei situatiei economice de catre firmele autohtone (61% versus 70%). Prelungirea conflictului armat dintre Rusia si Ucraina, impreuna cu sanctiunile impuse au continuat sa genereze incertitudini semnificative si riscuri la adresa stabilitatii economice. In pofida unei usoare ajustari a cotatiilor principalelor materii prime din perioada recenta si a diminuarii pretului la energia electrica, pe fondul extinderii sferei de aplicare a schemei de sprijin pentru plata facturilor incepand cu 1 ianuarie 2023, cea mai presanta problema cu care s-au confruntat firmele autohtone in ultimele sase luni este reprezentata de costurile ridicate de productie (cu energia, materiile prime, forta de munca), in crestere cu 16 puncte procentuale fata de evaluarea anterioara (de la 39% la 56%)”, subliniaza analistii bancii centrale.
Conform BNR, costurile companiilor cu forta de munca au fost alimentate de majorarea salariului minim si de solicitarile salariale survenite in urma unei perioade mai lungi de inflatie ridicata. Astfel, dinamica anuala a costurilor unitare cu forta de munca a atins 9% la finalul anului 2022. In structura, problema costurilor este cea mai presanta indiferent de dimensiunea sau sectorul in care activeaza firma (IMM, corporatii si companiile din sectoarele agricultura, industrie, servicii si utilitati, constructii si imobiliare si comert). In structura, intreprinderile mici si mijlocii (IMM) raporteaza o revenire economica mai lenta comparativ cu companiile de mari dimensiuni, perceptia IMM de inrautatire a tuturor factorilor analizati fiind ceva mai accentuata. Fata de evaluarea anterioara, firmele din sectorul serviciilor si utilitatilor, respectiv din sectorul imobiliar si de constructii au devenit mai optimiste atat in ceea ce priveste situatia economica si financiara si perspectivele de dezvoltare ale companiilor, cat si in cazul relatiilor cu partenerii de afaceri.
Fenomenul insolventei – mai presant pentru operatorii din constructii
In ceea ce priveste procesul de insolventa (propriu sau al partenerilor comerciali), conform BNR, „acesta reprezinta cel mai putin presant factor de influenta pentru companiile nefinanciare din Romania (numai 9% considera acest factor ca fiind presant), ponderea cea mai ridicata fiind in cazul firmelor din industrie, respectiv constructii si imobiliare (11%). Numarul companiilor intrate in insolventa este de circa 32 de mii de entitati (date certificate in luna februarie 2023). Desi aceste firme prezinta o importanta scazuta in economie (genereaza circa 2% din valoarea adaugata bruta), sunt importante din punct de vedere al onorarii datoriilor, intrucat genereaza aproximativ jumatate din restantele catre partenerii nebancari”, se mai arata in raportul BNR.
In ceea ce priveste cunostintele financiare (educatia financiara), potrivit BNR, firmele din constructii si imobiliare nu exceleaza la acest capitol, avand, de exemplu, rate mai mici de raspuns corect in ceea ce priveste relatia dintre risc si randament, relatia dintre maturitatea imprumutului si dobanzile platite etc. In ceea ce priveste digitalizarea, conform sondajului BNR, numai 28% dintre companiile nefinanciare detin un website pentru prezentarea afacerii, firmele din sectorul agricol regasindu-se in cea mai mica proportie in mediul online (5%), fiind usor devansate de cele din constructii/ imobiliare. „Statisticile devin si mai nefavorabile daca ne raportam la ponderea firmelor care detin un website pentru comercializarea produselor si serviciilor. Sectoarele de activitate in care activeaza firmele care utilizeaza in cea mai mica masura vanzarea in mediul online sunt agricultura (4%) si, respectiv, constructii si imobiliare (8%). Merita a fi mentionat faptul ca doar 26% din totalul firmelor respondente utilizeaza retelele de socializare pentru promovarea afacerii, iar in consecinta, scorul privind digitalizarea firmelor din Romania se situeaza la un nivel modest, mai precis 29 din 100. Conform rezultatelor primei runde a evaluarii cunostintelor financiare ale antreprenorilor, nivelul educatiei financiare a firmelor din Romania este unul cu spatiu ridicat de imbunatatiri semnificative, in special in ceea ce priveste cunoasterea si utilizarea produselor si serviciilor financiare, cat si pe segmentul digitalizarii, atat a activitatilor financiare, cat si a celor specifice desfasurarii afacerii”, avertizeaza specialistii BNR.
In fine, dar nu in ultimul rand, trebuie mentionat ca structura esantionului dupa criteriile de extragere a acestuia se prezinta astfel:
  1. dupa marime: 30% microintreprinderi, 27% companii mici, 25% companii mijlocii, 15% corporatii si 3% IMM atipice;
  2. dupa principalele sectoare de activitate: 2% in agricultura, 20% in industrie, 33% in servicii si utilitati, 10% in constructii si imobiliare si 35% in comert;
  3. dupa regiunile de dezvoltare: 8% Nord-Est, 8% Sud-Est, 9% Sud-Muntenia, 4% Sud-Vest, 8% Vest, 13% Nord-Vest, 9% Centru, 7% Ilfov, 34% Bucuresti.
Informatii suplimentare, la www.bnr.ro, iar pentru a descarca sondajul complet, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter