Agentia Nationala pentru Achizitii Publice anunta lansarea procesului de evaluare si selectie a organizatiilor interesate sa infiinteze Unitati de Achizitii Publice Centralizate la nivel local.
Directia de actiune 4.2 - E din Strategia Nationala in domeniul Achizitiilor Publice (H.G. nr. 901/2015) vizeaza infiintarea si operationalizarea de Unitati de Achizitii Centralizate (UCA) la nivel local. Masura este implementata de ANAP, cu sprijinul Bancii Europene de Investitii (BEI), prin Proiectul SIPOCA 625 „Sprijin in implementarea SNAP prin consolidarea capacitatii administrative a ANAP si a autoritatilor contractante”.
Printre obiectivele proiectului SIPOCA 625 se numara infiintarea si operationalizarea a trei UCA la nivel local, respectiv realizarea foilor de parcurs pentru alte opt UCA la nivel local, in scopul implementarii ulterioare.
Initiativa de infiintare a UCA locale se bazeaza pe participarea voluntara a organizatiilor interesate. Acestea pot indeplini urmatoarele roluri:
- Organizatii Partenere, mai ales la nivel local (Consilii Judetene, Primarii sau alte institutii si autoritati publice locale) - infiinteaza UCA cu sprijinul BEI;
- Beneficiari finali - Autoritati Contractante la nivel local care vor apela la serviciile oferite de UCA.
In prezent, Proiectul se afla in etapa de identificare si selectie a Organizatiilor Partenere care sunt interesate sa infiinteze cu sprijinul echipei BEI, UCA la nivel local.
Criteriile avute in vedere la selectia Organizatiilor Partenere includ aspecte precum:
- disponibilitatea organizatiei de a participa la initiativa;
- sinergia cu alte organizatii similare: capacitatea de a mobiliza organizatii beneficiare / co-fondatoare ale unitatii, pentru care sa realizeze achizitii in mod centralizat;
- capacitatea administrativa: capacitatea de a mobiliza resurse umane pentru infiintarea si conceptualizarea unitatii sau pentru realizarea foilor de parcurs, precum si dupa caz, pentru pilotarea UCA locala cu sprijinul echipei BEI;
- capacitatea de a asigura sustenabilitatea.
Proiectul dedica resurse pentru cooptarea si mobilizarea autoritatilor si institutiilor publice disponibile sa sprijine aceasta initiativa. Suportul / asistenta tehnica directa acordata celor 11 organizatii partenere vor viza domenii precum:
- stabilirea formei juridice si a serviciilor care vor fi oferite de UCA;
- organizarea modului de functionare a UCA;
- identificarea listei initiale a autoritatilor contractante interesate de a fi beneficiari finali ai UCA locala;
- sprijin operational pentru functionarea a 3 UCA pe parcursul a aproximativ un an, pentru derularea primelor proceduri centralizate de atribuire;
- dezvoltarea competentelor tehnice pentru pregatirea, organizarea si derularea procedurilor centralizate de atribuire prin activitati de instruire, inclusiv participare la o vizita de studiu in cadrul unui organism similar dintr-un alt stat membru;
- promovarea rezultatelor obtinute in timpul proiectului prin intermediul unor conferinte regionale si a unei conferinte nationale.
La randul lor, Organizatiile Partenere contribuie in cadrul Proiectului in principal cu:
- Participarea activa la activitatile de identificare a posibilelor institutii beneficiare (inclusiv co-fondatoare) si la definirea tipurilor de bunuri, servicii sau lucrari care vor face obiectul achizitiilor centralizate, in etapa de infiintare si conceptualizare a UCA locala;
- Pregatirea si derularea, cu sprijinul tehnic din partea echipei BEI, a primelor proceduri de achizitii publice centralizate, in cazul etapei de pilotare a UCA locala.
Etapa de identificare si selectie a organizatiilor partenere se deruleaza in perioada aprilie - iunie 2021 si include urmatoarele activitati:
- Lansarea unui chestionar adresat institutiilor si autoritatilor publice interesate in vederea colectarii informatiilor calitative si cantitative necesare pentru evaluarea disponibilitatii si a capacitatii acestora de a derula exercitiul de infiintare / functionare a UCA;
- Realizarea unor ateliere adresate institutiilor si autoritatilor publice interesate pentru informarea cu privire la demersurile propuse in cadrul Proiectului si, respectiv, procesul de selectie si pasii urmatori;
- Realizarea unor discutii bilaterale cu potentialele Organizatii Partenere Candidate care si-au exprimat intentia de a participa in cadrul Initiativei si care, prin urmare, au raspuns la chestionarul lansat;
- Evaluarea, selectia si validarea listei finale de Organizatii Partenere candidate si semnarea Protocoalelor de Colaborare intre fiecare dintre acestea si ANAP.
Lansarea chestionarului va fi anuntata pe site-ul ANAP, incepand cu data de 8 aprilie 2021. Va rugam sa urmariti pagina noastra de web pentru a accesa linkul pentru completarea chestionarului.
Atelierele vor avea loc online, prin intermediul aplicatiei Webex, in datele:
Joi, 15 aprilie 2021, orele 09:00 - 11:00 si
Vineri, 16 aprilie 2021, orele 09:00 - 11:00.
Precizam ca acestea au ca scop informarea cu privire la demersurile propuse in cadrul Proiectului si respectiv, procesul de selectie si pasii urmatori in vederea infiintarii si operationalizarii a trei UCA locale sau realizarea foilor de parcurs pentru infiintarea ulterioara a alte 8 UCA locale.
Institutiile si autoritatile publice locale interesate sunt invitate sa se inscrie la oricare dintre cele doua ateliere prin transmiterea unui e-mail la adresa This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. pana la data de 9 aprilie 2021.
De asemenea, pentru mai multe detalii privind Proiectul si activitatile sale, nu ezitati sa contactati echipa de implementare la adresa mentionata mai sus.
Implicarea activa a institutiei pe care o reprezentati in cadrul activitatilor derulate prin Proiect in aceasta perioada este esentiala pentru succesul initiativei de infiintare a UCA.