Conform studiului „Impactul pandemiei de COVID-19 asupra femeilor” realizat de Starcom Romania, ritmul vietii femeilor din Romania a incetinit odata cu pandemia. In lipsa interactiunii directe cu cei dragi, femeile au trait sentimente de ingrijorare, oboseala, teama si agitatie. Pe de alta parte, aceasta perioada le-a oferit ocazia sa se redescopere, 33% dintre ele realizand ca isi doresc o schimbare de job, iar 18% dintre ele dezvoltandu-si noi hobby-uri, cu precadere gatitul. Noul studiu face parte din HumaGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom Romania, bazate pe studii cantitative.
„Ultimul an a fost pentru toata lumea un an plin de provocari, incertitudini, adaptare la noi situatii si emotii. Asa cum reiese din studiu, femeile au fost adevarate eroine, deoarece au pastrat un echilibru intre viata de familie/ personala si viata profesionala. Bineinteles, fiecare dintre acestea au resimtit anul pandemic in moduri diferite: tinerele au tanjit dupa viata sociala pe care o aveau inainte de COVID-19, femeile cu copii au jonglat intre scoala online si activitatile zilnice la locul de munca, iar femeile mai mature (peste 45 de ani) au improvizat noi moduri de a-si face viata mai simpla si au cautat activitati sociale in care sa se implice”, a explicat Andreea Zanfir, Consumer Data Strategist, Starcom Romania.
Distantarea fizica a adus noi obiceiuri in viata femeilor din Romania
Femeile din mediul urban cu varsta cuprinsa intre 18 si 24 ani sunt cele care au resimtit cel mai tare dorul de prieteni (56%). Absenta unor noi experiente si aventuri alaturi de acestia le-a determinat sa se orienteze catre carti, filme si seriale, jocuri sau retele sociale.
Pentru femeile cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 ani, perioada pandemiei a venit cu dorinta de a se pune pe primul loc si de a-si schimba stilul de viata, adoptand o mai mare incredere in sine. Femeile din segmentul 35 - 44 de ani au dezvoltat noi hobby-uri (19%), gatitul fiind una dintre activitatile lor principale din perioada pandemiei. Mai mult, acestea au fost mai atente la sanatatea lor si a celor dragi.
Femeile mai mature (45 - 55 ani) au petrecut timp in interiorul caminului, unde au simtit nevoia de a-si simplifica viata (25%). Acestea au cumparat noi produse electrocasnice si si-au reorganizat programul zilnic, devenind mai constiente de impactul actiunilor lor asupra mediului inconjurator si implicandu-se in diferite cauze sociale.
Impactul Covid-19 asupra vietii profesionale
Cele mai multe dintre femei (43%) au fost dezamagite de faptul ca viata lor profesionala nu a urmat un curs ascendent, iar 33% dintre ele si-au cautat un nou job in aceasta perioada, procent semnificativ mai mare decat al acelora care chiar si-au pierdut locul de munca (21%). In schimb, pandemia a facut ca activitatile casnice sa fie mult mai usor de gestionat (41%), iar atentia asupra educatiei copiilor sa fie mai mare (26%).
Desi au fost la randul lor dezamagite de lipsa oportunitatilor de dezvoltare profesionala din aceasta perioada in proportie de 48%, tinerele (18 - 24 ani) s-au adaptat cu mai multa usurinta la schimbarile din perioada pandemiei, reusind sa obtina un echilibru intre munca de acasa si treburile casnice (48%) si avand mai mult timp personal (37%), pe care l-au petrecut inclusiv urmand cursuri online pentru a obtine noi competente (38%).
Similar, si pentru femeile cu varsta cuprinsa intre 25 si 44 ani, pandemia a fost un obstacol in dezvoltarea lor profesionala (50%), iar 33% dintre ele au realizat ca vor sa isi schimbe jobul. Acestea s-au bucurat de timpul petrecut alaturi de copiii lor, insa le-a scazut concentrarea asupra sarcinilor de la locul de munca (25%).
Comparativ cu celelalte segmente de varsta, femeile mature (45 - 55 ani) au raportat mai putine frustrari care deriva din lucratul de acasa.
Grijile si oboseala, sentimente preponderente in perioada pandemiei
Cat priveste sentimentele prin care au trecut femeile intr-o perioada de nesiguranta crescuta, acestea au fost preponderent negative. Cel mai acut sentiment resimtit a fost cel de ingrijorare (43%), cu atat mai mult in randul celor cu educatie superioara. Acesta a fost urmat de oboseala (41%), teama si agitatie (33%).
Femeile de peste 45 ani au fost cele mai obosite si s-au temut pentru siguranta familiei lor. Segmentul mai tanar, 25 - 34 ani, a fost incercat de sentimente de furie si frustrare din cauza izolarii, in timp ce femeile cu varsta intre 18 - 24 ani, au avut o atitudine mai pozitiva, s-au simtit intr-o mai mare masura fericite decat alte segmente de varsta, mai frumoase si mai energice, dupa ce si-au descoperit noi pasiuni si hobby-uri.
Gatitul a devenit o pasiune
In timp ce segmentele de varsta mai tinere au perceput gatitul ca fiind relaxant, segmentele mature au fost mai atrase de detalii, precum ingredientele folosite, aranjatul mancarii in farfurie, considerand gatitul un motiv pentru a-i aduce impreuna pe cei dragi.
Segmentul de varsta 18 - 24 ani a dezvoltat cele mai multe pasiuni in ultimele luni: gatitul (67%), vizionarea de filme si seriale (50%), activitati sportive (44%), sanatate si nutritie (37%), machiaj (35%), rutine de ingrijire personala (29%), precum si dezvoltarea personala si profesionala prin cursuri online (25%). Pe de alta parte, femeile mature au folosit timpul liber pentru a se juca cu cei mici si pentru a citi. De asemenea, s-au axat pe sanatate si nutritie, pentru a avea grija de familia lor.
Aspectul casei, o influenta majora asupra starii de spirit
Odata ce au inceput sa petreaca mai mult timp acasa, femeile au simtit nevoia de a schimba aspectul interior al locuintei, cautand un sentiment de confort si o stare de bine. 55% dintre ele au simtit nevoia unei schimbari, iar 54% au vrut sa isi creeze un spatiu special.
Femeile au evitat salile de fitness in aceasta perioada si au practicat sport acasa sau in aer liber
Peste o treime dintre femeile intervievate (33%) au practicat activitati sportive. Pentru acestea, fitness-ul a fost activitatea principala (41%), urmata la o diferenta semnificativa de jogging (33%), aerobic (31%) si ciclism (30%).
Metodologia
Studiul a fost realizat de agentia de media Starcom Romania, prin interviuri online, pe un esantion de 503 persoane, de sex feminin, cu varsta peste 18 ani, utilizatoare de internet, din mediul urban, in perioada 3 - 9 martie 2021.