RO EN
Košík je prázdný

ORACLE: AI a schimbat relatia dintre oameni si tehnologie la locul de munca

Conform celui de-al doilea studiu anual AI la Locul de munca (AI at Work) realizat de Oracle si Future Workplace, o firma de cercetare care pregateste lideri in caz de probleme in recrutarea, dezvoltarea si implicarea angajatilor, arata ca oamenii au mai multa incredere in roboti decat in managerii lor. Studiul, realizat pe 8.370 de angajati, manageri si lideri de resurse umane din 10 tari, a constatat ca AI a schimbat relatia dintre oameni si tehnologie la locul de munca si ca redefineste rolul pe care echipele si managerii de resurse umane trebuie sa-l joace in atragerea, pastrarea si dezvoltarea talentelor.
Cele mai recente progrese in intelegerea mecanismelor si a inteligentei artificiale sunt integrate rapid in viata de zi cu zi, ceea ce duce la o schimbare masiva in modul in care oamenii interactioneaza cu tehnologia si cu echipele lor. Relatia dintre oameni si roboti este redefinita la locul de munca si nu exista o abordare unica aplicabila tuturor pentru a gestiona cu succes aceasta schimbare. In schimb, companiile trebuie sa se asocieze cu organizatia lor de resurse umane pentru a personaliza abordarea implementarii AI la locul de munca, pentru a raspunde asteptarilor legate de schimbare ale echipelor lor din intreaga lume.
"Departamentele de resurse umane din cadrul companiilor din Romania incep sa adere la trendul de a adopta solutii care includ AI, fie ca discutam de chatbots sau de predictibilitate in procese de career development sau talent retention. Parerea mea este ca va fi unul din trendurile care vor marca transformarile digitale ale companiilor din Romania prin automatizari de procese si prin simplificari ale fluxurilor departamentelor de resurse umane. Da, suntem in stadii incipiente cand vine vorba de adoptare a solutiilor cu componente de AI integrate, insa daca ne vom alinia cu trendurile din domeniu, in cativa ani, aproape toate companiile vor folosi cel putin o mica parte de AI pentru a le face viata mai usoara angajatilor lor", spune Adrian Niga, Senior Account Manager, Human Capital Management Solution, Oracle Romania. 

AI schimba relatia dintre oameni si tehnologie la locul de munca
Spre deosebire de temerile obisnuite cu privire la modul in care AI va avea impact asupra locurilor de munca, angajatii, managerii si liderii de resurse umane din intreaga lume raporteaza integrarea rapida a AI la locul de munca si multi o intampina cu entuziasm si optimism.
  • AI devine din ce in ce mai importanta, 50% dintre angajati folosind in prezent o forma de AI la locul de munca, comparativ cu doar 32% anul trecut. Angajatii din China (77%) si India (78%) au adoptat AI de doua ori mai mult decat cei din Franta (32%) si Japonia (29%).
  • Majoritatea (65%) dintre angajati sunt optimisti, incantati si recunoscatori pentru faptul ca au colegi de munca roboti si aproape un sfert raporteaza o relatie prietenoasa si satisfacatoare cu AI la locul de munca.
  • Angajatii din India (60%) si China (56%) sunt cei mai incantati de AI, urmati de cei din Emiratele Unite (44%), Singapore (41%), Brazilia (32%), Australia/ Noua Zeelanda (26%) , Japonia (25%), SUA (22%), Marea Britanie (20%) si Franta (8%).
  • Barbatii au o viziune mai pozitiva in ceea ce priveste Al la locul de munca decat femeile cu 32% dintre barbati optimisti fata de 23% dintre femei.
 
Angajatii au mai mare incredere in roboti decat in managerii lor
Adoptarea tot mai mare a AI la locul de munca are un impact semnificativ asupra modului in care angajatii interactioneaza cu managerii lor. Drept urmare, rolul traditional al echipelor de resurse umane si al managerului se schimba.
  • 64% dintre oameni ar avea mai mare incredere intr-un robot decat in managerul lor si jumatate dintre ei ar apela la un robot in loc sa-si consulte managerul pentru sfaturi.
  • Angajatii din India (89%) si China (88%) au mai multa incredere in roboti decat in managerii lor, urmati de cei din Singapore (83%), Brazilia (78%), Japonia (76%), Emiratele Unite (74%), Australia/ Noua Zeelanda (58%), SUA (57%), Marea Britanie (54%) si Franta (56%).
  • Mai multi barbati (56%) decat femei (44%) au apelat la AI in defavoarea managerilor lor.
  • 82% dintre oameni considera ca robotii pot face lucrurile mai bine decat managerii lor.
  • Cand au fost intrebati ce anume pot face robotii mai bine decat managerii lor, respondentii sondajului au spus ca robotii sunt mai buni in a furniza informatii impartiale (26%), la mentinerea programelor de lucru (34%), la rezolvarea problemelor (29%) si la gestionarea unui buget (26%).
  • Cand au fost intrebati ce anume pot face managerii mai bine decat robotii, angajatii au spus ca primele trei sarcini au fost intelegerea laturii emotionale (45%), consultanta si oferirea de sfaturi (33%) si crearea unei culturi organizationale (29%).
 
Rolul AI: organizatiile trebuie sa simplifice si sa asigure securitatea AI pentru a ramane competitivi
Impactul AI la locul de munca este abia la inceput si pentru a profita de cele mai recente progrese in ceea ce priveste AI, organizatiile trebuie sa se concentreze pe simplificarea si securizarea AI la locul de munca pentru a nu risca sa ramana in urma.
  • 76% dintre angajati (si 81% dintre liderii de resurse umane) considera ca este dificil sa tina pasul cu schimbarile tehnologice la locul de munca.
  • Angajatii doresc o experienta simplificata cu AI la locul de munca, cerand o interfata de utilizator mai buna (34%), o formare care sa includa cele mai bune practici (30%) si o experienta personalizata comportamentul lor (30%).
  • Siguranta (31%) si confidentialitatea (30%) sunt principalele preocupari care impiedica angajatii sa foloseasca AI la locul de munca.
  • Nativii digitali ai Gen Z (43%) si Millennials (45%) sunt mai preocupati de confidentialitate si siguranta la locul de munca decat Gen X (29%) si Baby Boomers (23%).
"In ultimii doi ani, am constatat ca angajatii au devenit mai optimisti pe masura ce au adoptat AI la locul de munca, iar departamentul de HR conduce aceasta initiativa. Studiul din 2019 arata ca AI redefineste nu doar relatia dintre angajat si manager, ci si rolul unui manager intr-un loc de munca condus de AI. Conform studiului, managerii vor ramane relevanti in viitor daca se vor concentra pe a fi umani si a folosi abilitatile lor personale, lasand pe seama robotilor abilitatile tehnice si sarcinile de rutina", a declarat Dan Schawbel, director de cercetare la Future Workplace.
"Rezultatele noastre din 2019 dezvaluie faptul ca companiile care privesc deja in viitor valorifica deja puterea AI. Intrucat angajatii si managerii folosesc puterea inteligentei artificiale la locul de munca, ei trec de la frica la entuziasm, deoarece vad posibilitatea de a fi eliberati de multe dintre sarcinile lor de rutina si de a avea mai mult timp pentru a rezolva problemele de afaceri critice pentru intreprindere", adauga Jeanne Meister, fondator Future Workplace.
***
Rezultatele cercetarii se bazeaza pe un sondaj global realizat de Savanta in perioada 2 iulie - 9 august 2019. In total, 8.370 de [persoane au finalizat sondajul. Studiul a fost administrat online, desfasurandu-se in 10 tari diferite (si in sase limbi). Angajatii cu norma intreaga si cu varste cuprinse intre 18 si 74 de ani au fost eligibili sa participe. Sondajul a vizat lideri, manageri si angajati HR. Respondentii sunt recrutati printr-o serie de mecanisme diferite, prin diverse surse pentru a se alatura grupurilor si pentru a participa la sondajele de cercetare de piata. Toti participantii au trecut printr-un proces dublu de inscriere si au finalizat in medie 300 de puncte dupa analizarea datelor inainte de a participa la sondaje. Respondentii sunt invitati sa participe prin e-mail si li se ofera un mic stimulent monetar pentru a face acest lucru.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter