RO EN
Košík je prázdný

Mercer: 41% dintre organizatii au inghetat pe o perioada nedefinita noile angajari

Mercer Marsh Benefits a lansat rezultatele studiului Mercer - Total Remuneration Survey, realizat pentru al 5-lea an consecutiv in Romania. Editia 2020 a Total Remuneration Survey - Romania acopera 408 companii si 114.235 angajati. Luand in considerare conditiile speciale ale anului 2020, Mercer Marsh Benefits a realizat si Mercer Special Survey Romania - un studiu dedicat impactului COVID-19 asupra practicilor companiilor in ceea ce priveste compensatiile si beneficiile.
- PHARMA si IT raman principalele domenii din Romania in care veniturile angajatilor sunt peste media pietei generale.
- CLUJ este, pentru al doilea an consecutiv, orasul din Romania in care angajatii sunt cel mai bine platiti (+10% fata de media pietei generale).
- In 2020, companiile s-au orientat catre traininguri, bonusurile pentru recomandari si asigurari de sanatate. Acestea sunt principalele tipuri de beneficii, care au crescut ca pondere in totalul companiilor.
- 1 din 10 angajatori ia in calcul reduceri de personal in acest an.
- 15% dintre organizatii considera ca munca de acasa a crescut productivitatea angajatilor.
Care sunt domeniile cu cel mai bine platiti angajati?
Studiul analizeaza salariul mediu din fiecare sector de activitate pe care il raporteaza la nivelul pietei generale. Topul pe domenii este similar, ca ierarhie, cu cel consemnat in anul 2019, dar remarcam consolidarea pe zona pharma, cu un nivel al remuneratiilor cu 26% peste media pietei.
“Pe langa faptul ca, in acest an, Pharma a fost printre domeniile care au crescut ca volum de business, un aspect particular pozitioneaza aceasta industrie in topul celor mai bine platite din Romania: rolurile ocupate de medicii specialisti ridica mult media acestei industrii” explica Ana-Maria Gheorghe, Mercer Marsh Benefits, Talent Information Solution Leader, Romania.
Locul secund in top este ocupat de IT. Angajatii din acest domeniu au venituri care depasesc cu 17% media pietei generale. In principal, pozitiile in legatura cu dezvoltarea de software, arhitectura si analiza de sistem, determina acest nivel peste medie.
TOP 10 Industrii - venituri raportate la media pietei generale:
1. Pharma +26%
2. IT +17%
3. SSC/ BPO +13%
4. Agricultura +8%
5. Energie +6%
6. Bunuri de consum +2%
7. Logistica -2%
8. Productie -3%
9. Transport -4%
10. Retail -12%
Care sunt departamentele din cadrul organizatiilor in care se castiga cel mai bine?
Tot din perspectiva comparatiei cu nivelul veniturilor medii calculate la nivelul pietei, anul 2020 vine cu o ierarhie similara a celor mai bine platite joburi. Astfel, cele mai bine platite sunt pozitiile din departamente precum: IT (+22% fata de media pietei), Management de proiecte (+17%), Corporate Affairs (+9%), Financiar (+7%). La polul opus, posturile din urmatoarele zone consemneaza o medie a veniturilor sub media pietei generale: productie (-7%), relatii cu clientii (-7%), distributie (-5%).
Unde sunt cel mai bine platiti angajati din Romania?
Pentru al doilea an consecutiv, Cluj ramane lider al topului oraselor in care angajatii castiga cel mai bine. Potrivit studiului, angajatii din Cluj castiga cu 10% mai mult decat media pietei generale. Locul secund este ocupat de Bucuresti, angajatii de aici castiga cu 4% peste medie. Podiumul este completat de Ploiesti (+1% fata de media generala).
La nivel national, in 2020, cresterea reala a pietei salariale in toate industriile a fost de 6% (raportat la anul precedent). Pentru 2021 companiile anticipeaza o crestere medie de 5%.
Cum au evoluat beneficiile acordate de companii, in ultimii 3 ani?
Asigurarile private de sanatate, trainingurile si bonusurile pentru recomandari au fost principalele beneficii care au consemnat cresteri (din perspectiva numarului de companii care le acorda) fata de anul 2020, potrivit studiului.
Silvia Dumitrescu, Manager, Mercer Marsh Benefits Romania: Anul 2020 este un an atipic si din perspectiva beneficiilor acordate de companii. Odata cu trecerea catre work from home, organizatiile s-au reorientat catre zona trainingurilor online. 94% dintre cele peste 400 de companii care ne-au transmis date acorda acest tip de beneficiu. Asigurarile private de sanatate isi continua tendinta de crestere pentru al 5-lea an consecutiv. Preocuparea companiilor pentru acest beneficiu este fireasca in actualul context. In plus, angajatorii au avut la dispozitie noi produse de asigurare, inclusiv cu acoperire COVID-19. Intr-un context sanitar critic si in conditii economice dificile, este esential pentru companii sa aleaga implementarea unui program de beneficii optimizat cu sprijinul specialistilor”.
Studiul TRS Special Edition sintetizeaza raspunsurile primite de la 109 organizatii participante. Acestea au cifra de afaceri cuprinsa intre 25-50 milioane EUR. Industriile relevante din care fac parte companiile care au raspuns: productie (24%), bunuri de consum (24%), IT (8%), energie (6%).
Din perspectiva impactului crizei sanitare COVID-19 in structura si tipul beneficiilor pe care companiile le acorda, remarcam cresterea preocuparii in zona asigurarilor de viata si sanatate.
Care este intentia companiilor de a modifica politica de beneficii, in contextul COVID-19?
Practici generale: intentii de angajare si scaderi de personal
- 1 din 10 companii planuieste sa-si diminueze numarul de personal. Dintre acestea, 30% se indreapta cu aceasta masura catre departamentele din zona de vanzari, in timp ce 30% catre zona de productie.
- 54% dintre organizatii si-au schimbat planurile in legatura cu noi angajari in acest an, urmare a COVID-19
- 70% dintre organizatii au inghetat pentru anul 2020 procedurile de noi angajari urmare a crizei sanitare COVID-19, pe o perioada determinata.
- 41% dintre organizatii au inghetat pe o perioada nedefinita angajarile sau pana la atingerea unor parametri (ex. un anumit nivel al vanzarilor).
Abordarea in ceea ce priveste lucrul de acasa
Implementarea modului de lucru de acasa a necesitat un efort suplimentar din partea organizatiilor. 6 din 10 companii nu aveau un sistem de tip work-from-home implementat si a fost nevoie sa gaseasca solutii rapide de implementare. Acestea, au implementat work-from-home ca raspuns la criza sanitara COVID-19.
In plus, 6% dintre organizatii ofera angajatiilor compensatii pentru costurile legate cu work-from-home in timp ce 6 din 10 organizatii ofera alt tip de sprijin pentru buna derulare a activitatii de la distanta. In plus, 15% dintre organizatii au concluzionat ca munca de acasa a crescut nivelul productivitatii angajatilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter