Piata materialelor de izolatii a inregistrat in 2022 o crestere de aproximativ 40% fata de 2021, conform unui studiu Interbizz. Acesta evolutie este explicata atat prin majorarea cererii pentru materiale izolatoare, in special pentru vata minerala, cat si prin nivelul foarte mare al inflatiei. Cu toate acestea, cererea a scazut in 2023 si se asteapta ca aceasta tendinta sa continue cel putin si in primul semestru al anului 2024. "Un argument in acest sens il reprezinta scaderea numarului de autorizatii de constructie emise si scaderea indicelui lucrarilor in constructii, conform celor mai recente date ale Institutului National de Statistica", spune Adrian Garofeanu, Director General al Knauf Insulation Romania si Bulgaria.
In acest context, Knauf Insulation a incheiat anul 2022 cu o cifra de afaceri de 140 de milioane de lei, iar conducerea companiei estimeaza ca nivelul cifrei de afaceri pentru 2023 se va situa aproximativ la acelasi nivel ca anul trecut. In primavara acestui an, compania a inceput constructia primei sale fabrici din Romania, care va fi ridicata la Tarnaveni, ca extindere a capacitatii preluate de la Gecsat SA si modernizate in 2022.
- Cum a evoluat piata materialelor de izolatii in 2023 si ce perspective sunt pe termen scurt si mediu (2024-2025)?
- In prima parte a acestui an, cererea de vata minerala a fost in usoara scadere fata de perioada similara a anului trecut. Insa, avand in vedere ca piata constructiilor din Romania are, in continuare, un potential foarte mare, avem incredere ca piata materialelor termoizolante va continua sa creasca.
Exista o nevoie stringenta de a inspira un val de renovare la nivel de tara, pentru a impulsiona reducerea consumului de energie si a imbunatati securitatea energetica. Mai mult decat atat, renovarea cladirilor contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si stimuleaza economia.
La nivelul Uniunii Europene, cladirile sunt responsabile pentru aproximativ 40% din consumul final de energie si 36% din emisiile de gaze cu efect de sera, iar aproximativ 75% dintre cladiri nu sunt eficiente din punct de vedere energetic. Statele europene au la dispozitie finantari impresionante prin programe precum Pactul verde al Uniunii Europene, Fit For 55, Valul de renovare si REPowerEU, menite sa sprijine cresterea numarului de cladiri eficiente energetic si renovarea, in special a cladirilor publice, de la spitale si scoli la casele unifamiliale.
Asadar, premisele pentru evolutia pietei sunt pozitive, iar anuntul recent facut de catre Ministerul Investitiilor privind lansarea unui program pentru eficientizarea energetica a caselor unifamiliale, cu o finantare totala de 1,1 miliarde euro, incepand cu primul trimestru al anului viitor, este imbucurator.
Raportat la nevoia de eficientizare energetica a cladirilor, respectiv aplicarea standardului nZEB, se estimeaza o crestere anuala de pana la 10% a pietei materialelor de izolatii in Europa Centrala si de Est.
- Care au fost cele mai bine-vandute produse din oferta dvs. in acest an, si pentru ce proiecte de anvergura livrati sisteme?
- Cele mai bine vandute produse din portofoliul nostru sunt cele destinate termoizolarii peretilor exteriori (termosistem cu vata minerala bazaltica) si termoizolarii la interior (mansarde, pereti de compartimentare), pentru care avem produse si sisteme special create si dedicate segmentului rezidential. Ne concentram asupra consolidarii pozitiei noastre ca producator local de vata minerala si dorim sa ramanem acelasi partener solid pentru toti clientii si furnizorii nostri. Knauf Insulation, furnizeaza vata minerala pentru o serie importanta de proiecte rezidentiale, precum si pentru centre logistice sau magazine de bricolaj, la nivel national. Cateva exemple de proiecte la care am livrat in acest an sunt Aeroportul de la Oradea, VGP Park Brasov, X-City Tower Timisoara si multe altele.
- Care sunt cele mai noi produse incluse in oferta? Aveti in vedere lansarea de produse noi in 2023/ 2024?
- Obiectivul nostru este sa inovam continuu pentru a ne rafina produsele fabricate cu tehnologia ECOSE®, cu un coeficient de transfer termic cat mai mic, in asa fel incat sa securizeze o eficienta energetica optima. Portofoliul nostru este complex si cuprinde atat vata minerala de sticla, produsa la Tarnaveni, cat si vata minerala bazaltica, precum si accesorii pentru termosistem si acoperisuri inclinate (sistemul Homeal LDS destinat mansardei, fiind unul din cele mai cunoscute in piata).
Solutiile noastre contribuie la economisirea de energie, reducerea emisiilor de carbon si la constructia unor cladiri mai bune si eficiente.
Cu toate acestea, in vederea reducerii impactului asupra mediului, trebuie sa analizam fiecare aspect al produselor noastre, pentru a gasi noi modalitati de a face mai mult cu mai putin - de la solutiile pe care le cream, pana la ambalajele pe care le folosim. Iar pentru a atinge acest obiectiv, ne-am angajat sa reducem utilizarea plasticului cu peste 25% pana in 2025. Reciclarea este fundamentala pentru o economie circulara, iar noile noastre ambalaje faciliteaza reciclarea, o face mai economica si mai eficienta.
Initiativa "Gandim strategic, reducem cerneala!" are ca scop indeplinirea angajamentelor noastre fata de sustenabilitate, dar si rolul de a-i ajuta pe clientii si partenerii nostri din industrie sa faca acelasi lucru cu obiectivele lor in aceasta directie. Reducand numarul de culori folosite, am redus impactul ambalajelor noastre asupra mediului.
- Ce s-a schimbat pe piata de constructii, odata cu intrarea in vigoare a directivelor pentru constructii NZEB? Ce concluzii puteti trage dupa aproape 3 ani de la intrarea in vigoare a acestora?
- Implementarea standardului nZEB (nearly Zero-Energy Building - pentru cladiri cu consum de energie aproape zero) a generat cu siguranta o crestere a cererii de solutii de izolatie si, implicit, a volumului comercializat pe piata locala.
Versiunea revizuita a Metodologiei de Calcul a Performantei energetice a Cladirilor 2022 - Mc001 a fost publicata in Monitorul Oficial si a intrat in vigoare din luna februarie a anului 2023. Aceasta reglementare contine informatii esentiale pentru cei care profeseaza in domeniul constructiilor, pentru dezvoltatorii imobiliari, dar si pentru proprietarii de imobile. Astfel, Mc 001-2022 prevede faptul ca toate cladirile noi, pentru care receptia la terminarea lucrarilor se efectueaza in baza autorizatiei de construire emise incepand cu 16 ianuarie 2023, trebuie sa fie cladiri al caror consum de energie este aproape egal cu zero (nZEB). Consumul acestor cladiri trebuie sa fie acoperit inclusiv cu energie din surse regenerabile produsa la fata locului sau in apropiere, in proportie de minimum 30%.
In ultimii 3 ani, am constatat o crestere a numarului de clienti informati care vin in magazine (fie la cele de bricolaj, fie la partenerii Knauf Insulation) si care solicita deja produsul dorit, documentandu-se in prealabil. Drept urmare, fata de anii trecuti, clientii aleg, in general, produse de calitate superioara, intelegand importanta si beneficiile izolarii, atat pentru sezonul rece, cat si pentru vara. Astfel, ei opteaza pentru produse care le ofera mai mult confort si o eficienta energetica a cladirii in care locuiesc, la un standard de calitate foarte bun.
Pe segmentul de clienti nerezidentiali, mai ales in cazul cladirilor de birouri, observam ca antreprenorii si constructorii sunt mai atenti la partea de izolare, inclusiv din punct de vedere termic, acustic sau protectie la foc. Totodata, acestia pun mai mult accent pe sustenabilitate, fiind orientati spre obtinerea de clasificari superioare privind eficienta energetica pentru cladirile nou-construite.
- Ce provocari intampinati in desfasurarea activitatii? Cum se resimt, in cadrul companiei, efectele majorarilor de preturi si ale dificultatilor din lanturile de aprovizionare?
- Provocari au existat inca din a doua jumatate a anului 2022 si exista in continuare, deoarece costul transportului si al materiilor prime a dus la cresterea automata a pretului final de vanzare. Insa, criza economica prin care trecem si dezechilibrele din domeniul materialelor de constructii au dus la o scadere a cererii din partea pietei si la contractarea sectorului de materiale de constructii, in general, mai ales in prima jumatate a acestui an. Mai mult, toate acestea au condus la o presiune asupra scaderii pretului final.
Drept urmare, putem spune ca, la Knauf Insulation, depunem eforturi constante pentru a ne adapta si a face fata provocarilor. Astfel, avem grija sa livram aceleasi produse de calitate superioara clientilor nostri si ne sustinem in mod constant partenerii de afaceri locali.