Primaria municipiului Cluj-Napoca a suspendat licitatia pentru atribuirea lucrarilor de constructii a Magistralei I de metrou din zona metropolitana. Decizia a fost luata dupa consultarea cu Ministerul Transporturilor. Potrivit institutiei, s-au primit sesizari oficiale de la mari concerne interesate de realizarea proiectului, care reclama ca nu pot depune oferte care sa se incadreze in valoarea estimata. Indicatorii tehnico-economici trebuie actualizati si asumati mai intai de administratia locala (din Cluj si Floresti), apoi de catre Guvern. Potrivit studiilor realizate de Primaria Cluj si Primaria Floresti, realizarea metroului din Cluj a fost estimata la peste 1,3 miliarde euro.
Este pentru a patra oara cand licitatia de executie se amana, dupa ce termenul initial, 9 mai, a fost prelungit de pe 26 iunie pe 8 iulie, respectiv pe 22 august.
"Primaria Cluj-Napoca, dupa consultarea Ministerului Transporturilor, a decis suspendarea procedurii de achizitie cu privire la magistrala I de Metrou Cluj in vederea actualizarii indicatorilor tehnico-economici ai investitiei. Aceasta operatiune este necesara in vederea actualizarii costului de realizare a metroului, raportat la cresterea accelerata a preturilor la materiale de constructii din ultima perioada. Precizam faptul ca indicatorii tehnico-economici cu privire la metrou au fost aprobati prin Hotarare de Guvern la sfarsitul anului 2021", informeaza autoritatile locale.
"Pe parcursul ultimelor 4 zile am primit 3 scrisori de la firme care au realizat 19 proiecte de metrou pe 4 continente si care ne-au informat ca ar fi dorit sa participe la realizarea metroului din Cluj-Napoca, dar din cauza pretului aprobat anul trecut si ca urmare a cresterilor de preturi care au avut loc anul acesta, nu pot participa la licitatie. In aceasta situatie, aveam doua alternative: sa mergem pe anularea licitatiei, ceea ce ar fi insemnat cel putin 6 luni de zile de amanare a proiectului, sau solutia pe care am discutat-o cu ministrul Transporturilor si cu oficiali din MT de a suspenda temporar licitatia, pana actualizam indicatorii tehnico-economici. Am primit acceptul MT pentru aceasta procedura. Cu alte cuvinte, in perioada imediat urmatoare vom proceda la actualizarea indicatorilor tehnico-economici, pentru a stabili care este exact valoarea pe piata pentru realizarea metroului, tinand cont de costurile la zi ale materialelor, si acesti noi indicatori tehnico-economici vor fi aprobati prin HG de catre Guvern, urmand ca imediat dupa aceea sa continuam licitatia, iar firmele sa poata depune oferte intr-un termen pe care il vom stabili la acel moment, dupa consultarea cu MT", a declarat Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca.
Procedura de achizitie va fi continuata imediat dupa actualizarea, prin hotarare de Guvern, a indicatorilor tehnico-economici. Solutia stabilita asigura continuarea proiectului in cadrul PNRR.
"In concluzie, aceasta decizie este una benefica realizarii metroului, una care ne mentine in planul de finantare prin PNRR a proiectului, si de a lua decizii tinand cont de vremurile in care traim. Am sperat pana in ultimul moment ca nu ne va fi solicitata aceasta majorare si ca vom avea posibilitatea sa mergem mai departe", a precizat Emil Boc.
Licitatia a fost lansata in martie
Primaria Municipiului Cluj-Napoca a lansat in luna martie licitatia pentru atribuirea contractului de proiectare si executie a Magistralei I a metroului din Cluj. Lucrarile vizeaza realizarea infrastructurii principale (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), precum si realizarea solutiilor de automatizare a traficului si racordurile de alimentare cu energie electrica.
Valoarea proiectului este de 6,66 miliarde lei (1,34 miliarde euro), fara TVA, din care lucrarile de executie constituie 6,35 miliarde lei, iar cele de proiectare (inclusiv monitorizare, studii de teren, expertizare tehnica, documentatiile tehnice necesare in vederea obtinerii avizelor/ acordurilor/ autorizatiilor, verificarea tehnica de calitate a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, proiect tehnic, detalii de executie si asistenta tehnica) cumuleaza 308 milioane de lei. In valoarea estimata nu au fost cuprinse "cheltuielile diverse si neprevazute".
Magistala I de metrou Cluj este o linie de metrou usor, cu lungimea de 21,03 km, cu 19 statii subterane si un depou suprateran, in tehnologie „rail” sina de cale ferata, cu o capacitate transport nominala/ maxima la interval de 90 de secunde de 15.200/ 21.600 pasageri/ ora si sens (40 trenuri/ ora si sens).