In cadrul studiului de Business Sentiment, analistii de la MKOR au obtinut informatii direct de la decidentii din IMM-urile romanesti despre prioritatile si impactul solutiilor de digitalizare folosite.
"In era digitala in care traim, tehnologia joaca un rol din ce in ce mai important in afaceri indiferent de industrie sau dimensiunea companiei. Integrarea de solutii digitale in business a fost accelerata in ultimii ani de evenimente inedite aparute in plan global, precum pandemia de coronavirus sau conflictul din Ucraina. Astfel, digitalizarea afacerilor a devenit esentiala pentru a ramane competitiv pe piata si pentru a imbunatati eficienta si productivitatea companiilor. Cu toate acestea, optimizarea digitala intampina inca unele provocari in Romania, mai ales in cazul IMM-urilor.
In acest context, ne-am propus sa intelegem care este abordarea business-urilor mici si mijlocii privind tehnologia. Studiul “Digitalizarea in IMM-urile din Romania” a fost realizat in parteneriat cu Senior Software, la finalul anului 2022", au precizat reprezentantii MKOR.
Conform concluziilor studiului, mai mult de jumatate dintre IMM-uri masoara impactul digitalizarii, iar pentru un sfert dintre companii impactul estimat depaseste 30% din cifra de afaceri. Cele mai cautate solutii vizeaza eficienta operationala si managementul datelor, iar abordarea strategica, investitiile bine directionate si expertiza asigura succesul initiativelor de digitalizare.
IMM-urile romanesti pe ultimul loc in UE la digitalizare
Conform celui mai recent raport DESI, exista un decalaj semnificativ intre Romania si tarile din Uniunea Europeana privind nivelul de digitalizare al companiilor mici si mijlocii.
Astfel, doar 2 din 10 IMM-uri romanesti au un nivel de baza de intensitate digitala, in timp ce media europeana este de 56%.
Posibile bariere in integrarea tehnologiilor digitale la nivel organizational tin de disponibilitatea unor resurse cheie.
Potrivit expertilor intervievati intr-un studiu similar in 2021, resursele umane si cele financiare sunt cele mai relevante in procesul de optimizare digitala.
Exista totusi un interes in crestere al IMM-urilor romanesti pentru solutiile digitale, potrivit statisticilor platformei Softlead.
In 2022, mai mult de jumatate dintre companiile care au cautat solutii software in au avut o cifra de afaceri sub 500.000 euro
Peste jumatate dintre IMM-urile care folosesc solutii de digitalizare monitorizeaza impactul
Companiile mici si mijlocii din Romania care au integrat tehnologii digitale in business-ul lor au o abordare diferita privind evaluarea investitiilor.
Studiul de Business Sentiment a aratat ca 57% dintre IMM-urile participante masoara impactul digitalizarii in cifra de afaceri. Acest procent este chiar mai mare in cazul companiilor mijlocii, de 66%.
In ceea ce priveste amortizarea investitiei, impactul digitalizarii in cifra de afaceri este de regula sub 20%. Pentru un sfert dintre companii impactul estimat depaseste 30% din cifra de afaceri.
Pilonii cheie pentru succes: strategia, investitiile si expertiza
Majoritatea decidentilor intervievati considera in implementarea cu succes a initiativelor de digitalizare conteaza:
- Abordarea strategica
- Resursele financiare
- Expertiza digitala
In plus, studiul a aratat ca business-urile mici, cu o cifra de afaceri intre 2 si 10 milioane de euro, pun mai mult accent pe definirea clara a unei directii adaptate nevoilor de optimizare digitala la nivelul intregii companii.
In acelasi timp, prioritatile investitionale difera de la o categorie de firme la alta. Astfel, 42% dintre microintreprinderi prefera investitiile in tehnologii si instrumente adecvate, in timp ce un procent similar dintre firmele mijlocii prioritizeaza alocarea de fonduri pentru dezvoltarea competentelor digitale ale angajatilor.
Pentru succesul digitalizarii, firmele mici si micro sunt mai dispuse sa colaboreze cu parteneri externi pentru implementarea sau dezvoltarea de solutii de digitalizare (35%) fata de companiile de marime medie.
Eficienta operationala si managementul datelor: obiective cheie pentru digitalizarea IMM-urilor
IMM-urile cauta solutii de digitalizare pentru arii cheie ale business-ului.
- Aproape 7 din 10 IMM-uri folosesc tehnologii digitale pentru optimizarea proceselor si fluxurilor de lucru
- Jumatate dintre IMM-uri au implementat solutii de managementul datelor
Studiul a mai aratat ca, spre deosebire de media esantionului, microintreprinderile pun mai mult accent pe identificarea solutiilor care sa le faciliteze relatia cu clientii: aceasta este a doua (fata de a patra) cea mai importanta preocupare in procesul de optimizare digitala.
Recomandarile de la partenerii de afaceri, principala sursa in documentarea privind solutiile software
Decidentii din IMM-uri acceseaza mai multe surse de informare (2.9 in medie) cand cauta o solutie de digitalizare pentru companie.
77% dintre acestia apeleaza la partenerii de afaceri pentru recomandari.
Studiul de Business Sentiment a aratat si o serie de particularitati privind sursele de informare, in functie de dimensiunea companiei. Astfel:
- Google este folosit in special de decidentii din companiile medii;
- Sursele mai specializate sunt accesate mai mult de catre reprezentantii companiilor mici.