Odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 140/2020 si a normelor tehnice la inceputul acestui an, specialistii in constructii, arhitectura si urbanism pot utiliza semnatura electronica calificata pe documentele si documentatiile transmise autoritatilor si institutiilor competente pentru emiterea de avize, acorduri, aprobari si autorizatii.
O alternativa mult mai buna la transmiterea in format fizic cu semnatura olografa si stampila sau parafa profesionala, tinand cont de beneficiile oferite de semnatura electronica calificata:
- aceeasi valoare juridica cu semnatura olografa;
- economie de timp, de spatiu de depozitare, de resurse si de costuri;
- siguranta prin autenticitatea, integritatea si non-repudierea documentelor, alaturi de identificarea semnatarului.
Astfel, toata documentatia, de la proiect, avize, pana la receptia lucrarii, poate fi semnata si transmisa electronic, mult mai usor si mai rapid, folosind certificatul calificat de semnatura electronica - singurul tip de semnatura care are efectul juridic echivalent al unei semnaturi olografe, conform Regulamentului European eIDAS 910/2014.
Cum arata un astfel de flux 100% in constructii?
Pasul 1. Primaria emite certificatul de urbanism 100% digital, semnat electronic.
Pasul 2. Arhitectii, inginerii de rezistenta si inginerii de instalatii (termica, electrica, sanitara, gaze, apa) elaboreaza proiectele si le semneaza electronic.
Pasul 3. Verificatorii de proiecte contrasemneaza electronic proiectele elaborate de arhitecti, inginerii de rezistenta si inginerii de instalatii.
Pasul 4. Autoritatile publice si furnizorii de servicii publice (ex. salubritate) emit avize semnate electronic, in baza unor documente extrase din proiectele realizate de arhitecti si ingineri. De asemenea, daca sunt mentionate in certificatul de urbanism, se pot aduce alte documente suplimentare necesare autorizatiei de constructie (ex: ridicare topografica, studiu geotehnic).
Pasul 5. Primaria emite autorizatia de constructie, semnata electronic in baza proiectelor si avizelor mentionate in certificatul de urbanism.
Pasul 6. Dirigintele de santier si responsabilul tehnic de executie valideaza pasii aprobati in autorizatia de constructie, prin semnarea electronica a unor procese verbale de santier, dispozitii etc.
Pasul 7. La finalul constructiei, in baza documentelor intocmite de arhitecti, ingineri si a documentelor semnate de RTE si dirigintele de santier, Primaria, prin reprezentantul ei, elibereaza un document pentru Receptia finala a cladirii – desigur, semnat electronic.