Parcul auto al Europei va creste cu 1,4% pana in anul 2025, la 273 milioane masini, de la 269 milioane masini in acest an, dupa care se va reduce cu 5,4% pana in 2030, ca urmare a dezvoltarii platformelor de mobilitate (de tipul Uber, Clever, Bolt etc), dar si a modalitatilor de proprietate alternative, potrivit celui mai recent studiu PwC Digital Auto Report.
”Parcul auto din Romania a crescut cu 7,4% in 2018 conform datelor oficiale, la peste 8,2 milioane vehicule, dar infrastructura rutiera nu tine pasul. Spre exemplu, Bucuresti, cu circa 1,4 milioane de autoturisme inmatriculate oficial, la care se adauga cele in tranzit, este de multi ani in topul celor mai congestionate orase din Europa, iar nivelul particulelor in suspensie din aer este dublu fata de cel maxim recomandat de Organizatia Mondiala a Sanatatii. In acest context, sunt necesare solutii noi de transport, o varianta fiind modelele de proprietate alternative, precum abonamentul, inchirierea, car sharing, ride hailing, ride sharing si micro mobility”, a declarat Daniel Anghel, Partener si Liderul serviciilor fiscale si juridice, PwC Romania.
Raportul PwC da ca exemplu Germania, unde ponderea persoanelor care detin o masina proprie a scazut de la 43% in 2010 la 36% in 2018, in timp ce flotele auto, fie ca sunt ale companiilor, firmelor de inchirieri sau ale platformelor de mobilitate au crescut in aceeasi perioada de la 57% la 64%. Este o tendinta care se extinde tot mai mult la nivel global si pune presiune inclusiv pe preturile autovehiculelor, pe fondul cresterii puterii de negociere.
Potrivit sondajului realizat de PwC in randul europenilor, inclus in raport, 74% dintre consumatori vor opta pentru cel mai convenabil mod de a calatori, inclusiv pentru folosirea mai multor tipuri de transport, iar 28% dintre proprietarii europeni de vehicule cred ca pot castiga bani din impartirea masinii lor printr-o platforma peer-to-peer.
De asemenea, peste 50% dintre consumatori ar fi dispusi sa plateasca pana la 250 dolari pentru un abonament lunar pentru plimbari nelimitate in oras. Un procent similar (47%) din consumatorii europeni ia in considerare renuntarea la propria masina in favoarea serviciilor de robotaxi autonome daca vor avea un pret adecvat.
In Europa, estimarile arata ca segmentul modelelor alternative de proprietate va creste de la o valoare de 33 miliarde de dolari in 2018, la 191 miliarde dolari in 2025 si 393 miliarde de dolari in 2030. La nivel global, modelele alternative de mobilitate vor ajunge sa reprezinte intre 17 - 28% din transportul cu vehicule la nivel global pana in 2030.