RO EN
Košík je prázdný

C&W Echinox: Investitiile in dezvoltarea de centre comerciale vor reveni din 2022

Activitatea de dezvoltare de pe piata de retail a fost modesta in primele noua luni, fiind livrate doar trei proiecte de mici dimensiuni, insa am vazut nume noi de retaileri, dar si de dezvoltatori, care si-au facut debutul in Romania in acest an, potrivit datelor companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
In total, au fost livrate la nivel national noi spatii comerciale cu o suprafata cumulata de circa 31.300 mp pana la sfarsitul lunii septembrie, stocul de retail modern din Romania mentinandu-se astfel la circa 4,04 milioane de metri patrati, reflectand o densitate medie de 209 mp / 1.000 locuitori.
Trimestrul al treilea a marcat livrarea primului centru comercial dezvoltat de grupul polonez Scallier in Romania, Funshop Park Rosiorii de Vede (6.500 metri patrati).
Acesta se adauga la celelalte doua scheme de retail lansate in prima jumatate a anului – Sepsi Value Center, cu 16.300 metri patrati, dezvoltat de Prime Kapital si MAS Real Estate si Fashion House Pallady faza 1, de 8.500 metri patrati, dezvoltat de Liebrecht & Wood.
In ceea ce priveste activitatea retailerilor, in primele noua luni am vazut si nume noi pe piata, respectiv My-K, magazine de produse cosmetice, care a deschis prima unitate din Romania, in Timisoara si Anson’s, companie de imbracaminte multi-brand pentru barbati, membra a grupului Peek & Cloppenburg Dusseldorf, care si-a facut intrarea in Romania, in Bucuresti.
Piata este in continuare sub presiunea crizei sanitare si a masurilor care sunt impuse din cauza cresterii numarului de infectari cu COVID-19, cele mai noi fiind accesul clientilor in cinematografe si in zona de restaurante din centrele comerciale doar pe baza certificatului digital Covid.
In prezent sunt in constructie proiecte noi sau extinderi ale celor existente cu o suprafata totala de 120.000 metri patrati si a caror livrare este asteptata pentru sfarsitul anului 2022, in timp ce alte scheme importante cumuland mai mult de 460.000 metri patrati se afla in stadii diferite de planificare.
Cele mai importante proiecte aflate in constructie sunt Prahova Value Centre in Ploiesti, care va fi deschis la inceputul lunii decembrie, extinderea Colosseum Mall in Bucuresti, programata pentru livrare in primavara anului 2022 sau Barlad Value Centre in Moldova, a carei finalizare este stabilita pentru finalul acestei luni.
Prime Kapital (in joint-venture cu MAS Real Estate), Scallier si Mitiska au cele mai consistente investitii in plan, vizand sa-si extinda prezenta in Romania.
In ceea ce priveste chiriile prime, acestea raman stabile pentru moment, chiar daca punctual in anumite locatii au existat renegocieri pentru a diminua impactul puternic pe care inchiderea centrelor comerciale din martie-iunie 2020 l-a avut asupra unor chiriasi.
Cu toate acestea, nivelul chiriilor in parcurile de retail ramane in esenta nemodificat, in conditiile in care acest format de retail a continuat sa aiba rezultate pozitive in ciuda restrictiilor guvernamentale.
Astfel, chiria care poate fi obtinuta pentru un spatiu de 100 metri patrati intr-un centru comercial dominant din Bucuresti era in jurul a 75 euro/mp/luna la sfarsitul trimestrului trei 2021, in timp ce in orasele secundare, precum Cluj-Napoca (50-60 euro/mp/luna), Timisoara, Iasi sau Constanta, nivelul maxim al chiriei in centrele comerciale dominante este cuprins intre 40-50 euro/mp/luna. In orasele tertiare, chiriile ajung la 27-32 euro/mp/luna.
Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Asa cum preconizam la inceputul anului, activitatatea de dezvoltare pe piata de retail si-a redus motoarele in 2021, dezvoltatorii adaptandu-si astfel strategiile de expansiune la vremurile prin care trecem. Cu toate acestea, exista si dezvoltatori, asa cum este cazul Scallier, Prime Kapital sau Mitiska care au pariat pe Romania chiar si in acesta perioada. Criza COVID-19 s-a suprapus pe un moment in care piata de retail este in plin proces de mutare a focusului dezvoltatorilor spre proiecte de convenienta si spre alte zone neexploatate pana acum. Nivelul scazut de saturatie din punct de vedere al retailului modern in majoritatea oraselor principale, secundare si chiar in unele tertiare, deschide calea dezvoltatorilor catre noi zone neexploatate, care pot sa sustina scheme in special de mici dimensiuni care sa completeze oferta existenta.”

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter