RO EN
Košík je prázdný

C&W Echinox: Costul inchirierii de birouri reprezinta 4% din cifra de afaceri a firmei

Costurile de ocupare a spatiilor de birouri reprezinta, in medie, intre 3 si 4% din cifra de afaceri a companiilor de servicii din Bucuresti, putand cobori chiar si sub 2%, in anumite cazuri, potrivit unei analize a companiei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield Echinox.
Analiza ia in calcul rezultatele din 2019 realizate de companii din domenii diverse, precum realizarea de software-uri, agentii de publicitate, consultanta in tehnologia informatiei, inginerie si consultanta tehnica, servicii de suport pentru intreprinderi, contabilitate si audit financiar, arhitectura sau agentii imobiliare.
Companiile analizate, ale caror venituri sunt realizate preponderent din munca prestata in cadrul spatiului de birouri, au realizat in 2019 o cifra de afaceri cumulata de 8 miliarde de euro, avand circa 112.000 de angajati si o productivitate medie de 70.000 de euro per angajat. Costul de ocupare a spatiilor de birouri pentru aceste companii, format din chirie, taxa de servicii si utilitati, a fost estimat la 255 de milioane de euro pe an, echivalentul a circa 190 de euro / angajat / luna.
In contextul pandemiei Covid-19, care a impus o serie de reguli de distantare pentru a limita raspandirea virusului, companiile au implementat proceduri pentru desfasurarea activitatii de acasa pentru cea mai mare parte a angajatilor, reducand gradul de ocupare fizica a birourilor spre nivelul de 35 – 40%. In conditiile in care noul model de lucru a venit cu o serie de provocari, dar si cu beneficii, cea mai mare parte a companiilor analizeaza in prezent felul in care isi vor desfasura activitatea pe termen mediu si lung, monitorizand atent evolutia productivitatii si reanalizand costurile de ocupare a spatiilor.
Madalina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „Datele analizate ne arata ca restrictionarea muncii de la birou, impusa de regulile de distantare sociala, poate fi daunatoare punand in pericol productivitatea, nevoile sociale ale angajatilor sau nevoia de diversitate, de a invata si a realiza lucruri noi. Angajatii care au lucrat de acasa s-au adaptat in contextul actual si au cautat sa performeze intr-o situatie exceptionala percepand-o, in cele mai multe cazuri, ca o etapa temporara. Intr-un scenariu in care munca de acasa ar fi adoptata pe scara larga pe termen mediu si lung, credem ca indicatorul de productivitate ar fi greu pus la incercare, iar o scadere de doar 5% ar anula practic integral reducerea de costuri generata de eventuala renuntare la spatiile de birouri”.
Totodata, consultantii Cushman & Wakefield Echinox atrag atentia ca o parte din costurile de ocupare a spatiilor de birouri au fost “transferate” in aceasta perioada in conturile angajatilor, acestia fiind pusi in situatia de a achita facturi la utilitati mai mari si chiar de a investi in mobilier de birou sau locuinte mai spatioase pentru a-si putea desfasura activitatea profesionala de acasa.
Bucurestiul are un stoc modern de birouri destinate inchirierii de peste 2,9 milioane de metri patrati, spatii in care inainte de izbucnirea pandemiei Covid-19 isi desfasurau activitatea aproximativ 260.000 de angajati, un sfert din salariatii din Capitala. Proprietarii acestor spatii realizeaza o cifra anuala de circa 600 de milioane de euro din inchirierea si administrarea acestor spatii. Pe langa firmele de servicii incluse in analiza, in cadrul acestor birouri isi mai desfasoara activitatea banci, firme de asigurari sau case de avocatura, precum si echipele de management si suport ale unor companii din energie, industrie, farma sau comert.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter