RO EN
Košík je prázdný

OCDE clarifica implicatiile pandemiei Covid-19 asupra preturilor de transfer

Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) a publicat, pe 18 decembrie 2020, documentul: "Recomandari cu privire la implicatiile pandemiei Covid-19 asupra preturilor de transfer" ("Recomandari Covid-19"). Documentul reprezinta punctul de vedere al celor 137 de membri "Inclusive Framework on BEPS" (statele care colaboreaza pentru implementarea pachetului BEPS - Base erosion and profit shifting, inclusiv Romania) cu privire la aplicarea principiului valorii de piata si a Liniilor Directoare OCDE in contextul efectelor pandemiei Covid-19. Totodata, documentul mentioneaza ca acesta nu trebuie perceput ca o completare sau modificare a Liniilor Directoare OCDE, dar este menit sa interpreteze prevederile Liniilor Directoare OCDE in contextul efectelor pandemiei.
Este incontestabil faptul ca pandemia Covid-19 a avut un impact profund, dar si neuniform asupra intreprinderilor din industrii diferite. Multe companii au fost afectate si continua sa se confrunte cu probleme precum: pierderi fiscale, constrangeri semnificative ale fluxului de numerar, disponibilizari de personal si chiar intreruperi ale activitatii. Astfel, recomandarile atribuie pandemia unui risc de calamitate naturala ("hazard risks"), asa cum este acesta definit in cadrul Liniilor Directoare OCDE (para 1.72 (e)), cu un efect asupra altor riscuri ale entitatilor afectate (riscul de piata ca urmare a scaderii cererii, riscul operational ca urmare a intreruperii activitatii etc.).
Recomandarile sunt binevenite atat pentru contribuabili, in scopul pregatirii dosarelor de preturi de transfer pentru perioada fiscala afectata de pandemie, cat si pentru autoritatile fiscale pentru evaluarea implementarii politicilor de preturilor de transfer.
Recomandarile ofera clarificari si exemple cu privire la aplicarea principiului valorii de piata in patru directii prioritare, identificate in urma consultarii cu mediul de afaceri:
  • analiza economica (studii de comparabilitate);
  • pierderile si alocarea costurilor specifice Covid-19;
  • programe de asistenta guvernamentala;
  • acorduri de pret in avans.
 
Analiza economica/ studii de comparabilitate
In primul capitol, Recomandarile Covid-19 subliniaza impactul pandemiei asupra documentarii preturilor de transfer care se bazeaza de multe ori pe date multianuale/ date din anii precedenti. In Romania, acest impact este semnificativ cu precadere in cazul marilor contribuabili angajati in tranzactii intra-grup, dat fiind ca incepand cu anul 2016 (odata cu intrarea in vigoare a Ordinului nr. 442/2016), termenul de intocmire a dosarului pentru aceasta categorie de contribuabili o reprezinta data depunerii declaratiei anuale de impozit pe profit. Cum la nivelul bazelor de date utilizate in cadrul analizelor de preturi de transfer exista un decalaj de timp al gradului de colectare a acestor informatii, datele financiare aferente anului 2020 nu vor fi disponibile pana la momentul documentarii.
Recomandarile Covid-19 propun o serie de abordari practice in acest sens, precum:
  • utilizarea informatiilor interne sau externe care sunt disponibile la momentul efectuarii analizei si care pot fi folosite pentru a determina impactul efectelor pandemiei (e.g. analiza impactului pandemiei asupra volumului vanzarilor sau a modificarii canalelor de distributie, analiza schimbarilor in capacitatea de productie, determinarea cheltuielilor exceptionale etc.);
  • utilizarea unor metode statistice, precum analiza de regresie, pentru a prezice impactul pandemiei prin referire la alte variabile disponibile;
  • analiza datelor bugetate versus actuale pentru estimarea impactului crizei;
  • analiza agregata (multianuala) a perioadei afectate de Covid-19 impreuna cu alte perioade neafectate; si altele.
Totusi, documentul atentioneaza asupra utilizarii unor metode simpliste, precum referirea la perioada 2008/2009 afectata de criza financiara, care nu sunt neaparat relevante avand in vedere impactul inedit al pandemiei asupra economiei globale.
Documentul sustine importanta unei abordari flexibile din partea autoritatilor fiscale, prin acordarea oportunitatii entitatilor de a efectua ajustari voluntare inaintea depunerii declaratiilor privind impozitul pe profit, cat si o deschidere asupra procedurii amiabile pentru solutionarea disputelor (MAP - Mutual Agreement Procedure). In plus, documentul sustine optiunea utilizarii companiilor pe pierdere drept comparabile, in anumite circumstante. In general, Recomandarile Covid-19 sustin pe tot parcursul documentului importanta unei analize a circumstantelor specifice si o "delimitare" a tranzactiilor relevante.
 
Pierderile si alocarea costurilor specifice Covid-19
Cu privire la pierderi si alocarea costurilor specifice Covid-19, documentul stipuleaza necesitatea analizei circumstantelor specifice pentru a determina daca o entitate cu functii si riscuri limitate poate suporta pierderi in anumite conditii. Liniile Directoare OCDE nu ofera o definitie clara a "entitatii cu functii si riscuri limitate" si astfel, nu exista o regula clara daca aceste entitati pot sau nu suporta pierderi in contextul analizei de preturi de transfer. Recomandarile fac referire la Liniile Directoare OCDE (para. 3.64 - 3.65) cu privire la posibilitatea ca "entitatile simple sau cu functii si riscuri limitate pot inregistra pierderi pentru perioade scurte de timp". Astfel, pentru perioada pandemiei aceste pierderi ar putea fi justificate. Documentul prezinta si situatia clauzelor de Forta Majora din contractele intra-grup prin premisa ca simpla existenta a acestor clauze nu trebuie interpretata ca fiind imediat valabila pentru situatia pandemiei Covid-19, dar este necesara o analiza a circumstantelor specifice de la caz la caz. Totodata, entitatile ar trebui sa aiba posibilitatea renegocierii clauzelor contractuale atat timp cat o astfel de abordare ar fi practicata de entitati independente.
 
Programe de asistenta guvernamentala
Acest capitol descrie programele de asistenta guvernamentala precum subventiile pentru companiile afectate de pandemie si relevanta acestora in cadrul analizelor de preturi de transfer. Raportul subliniaza faptul ca aceasta asistenta poate reduce impactul negativ al crizei Covid-19 datorita menirii acestora pentru a sustine profitabilitatea anumitor companii si industrii, oferirea de lichiditati pentru a sustine operatiunile, etc. Totusi, in cadrul analizei impactului asistentei guvernamentale asupra documentarii preturilor de transfer trebuie avut in vedere daca comparabilele analizate au beneficiat la randul lor de astfel de asistenta. Astfel, documentul recomanda analiza urmatoarelor aspecte: disponibilitatea, scopul, durata si alte conditii impuse de guvern in acordarea asistentei; alocarea riscurilor semnificative din punct de vedere economic; si nivelul de concurenta si cerere pe pietele relevante.
 
Acorduri de pret in avans
In ceea ce priveste acordurile de pret in avans ("APA"), pandemia a condus la modificari semnificative in circumstantele economice, care nu au fost anticipate atunci cand au fost negociate si emise numeroase APA pentru perioada afectata de Covid-19. Astfel, este necesar sa evaluam in ce masura schimbarea conditiilor economice afecteaza aplicarea APA existente. In plus, APA care sunt in curs de negociere vor trebui analizate din perspectiva impactului Covid-19 asupra circumstantelor economice ale tranzactiilor ce fac obiectul acordurilor si modului in care acestea ar trebui luate in considerare. In lumina acestor provocari, Recomandarile Covid-19 analizeaza aspecte practice in legatura cu APA existente, inclusiv daca termenii si conditiile unor astfel de APA existente au fost impactate sau daca prezumtiile critice care pot afecta acordul au fost modificate si cum ar trebui contribuabilii sa abordeze astfel de modificari.
O abordare proactiva si o discutie cu autoritatile fiscale ar fi recomandate in astfel de situatii pentru a evita neintelegeri ulterioare. Totusi, conditiile valabilitatii unui APA trebuie urmarita in linie cu prevederile legislatiei locale, iar autoritatile ar trebui sa aiba o abordare deschisa spre a gasi metode de solutionare atat pentru APA existente, cat si pentru cele in curs de emitere, pentru a elimina orice obstacol in solutionarea cat mai rapida a acestora.
Astfel, avand in vedere circumstantele economice inedite determinate de pandemia Covid-19, cat si raspunsul neuniform al mai multor state in abordarea acestor schimbari, Recomandarile Covid-19 vin in intampinarea nevoilor contribuabililor si autoritatilor fiscale pentru depasirea acestor provocari in scopul documentarii / verificarii documentatiei preturilor de transfer. Asa cum este descris pe parcursul documentului, nu exista o solutie unica pentru toate provocarile, insa contribuabilii si autoritatile ar trebui sa analizeze fiecare situatie de la caz la caz in lumina circumstantelor specifice, sa asigure o ”delimitare” a tranzactiilor relevante pentru o analiza cat mai reprezentativa si sa demonstreze flexibilitate si deschidere in abordare, avand in vedere situatia unica actuala determinata de pandemia Covid-19.
Pentru mai multe informatii va rugam sa consultati documentul publicat de OCDE.
 
*** Articol realizat de Livia Teodoru (foto), Senior Manager - Transfer Pricing, si Ala Popa, Manager - Transfer Pricing and Corporate Tax, in cadrul PwC Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter