Luand in considerare, ca premisa, doar cresterea economica din ultimul timp (care poate fi punctuala), majoritatea directorilor de companii din Romania se afla printre cei mai optimisti din intreaga lume, atunci cand se pune problema cresterii veniturilor din acest an. Astfel, potrivit unui sondaj realizat de subsidiara locala a agentiei Pricewaterhouse Coopers (PwC), 50% din managerii chestionati sunt foarte increzatori in sporirea veniturilor, in urmatoarele 12 luni, pentru companiile pe care le administreaza, in timp ce o pondere de 56% din respondenti intentioneaza sa majoreze numarul de angajati, dupa cum se arata in cercetarea anuala intitulata PwC Global CEO Survey 2016. „Pe baze comparative, numarul optimistilor a crescut cu sase puncte procentuale fata de 2015, cand cota acestora a fost de 44%, astfel incat nivelul respectiv este cu 15% mai mare decat media globala, de 35%. De aceea, dupa managerii din India (64%) si cei din Spania (54%), directorii de companii din Romania sunt printre cei mai optimisti factori de decizie din intreaga lume, surclasandu-i cu mult, din acest punct de vedere, pe omologii lor din statele Europei Occidentale sau din alte tari situate in estul continentului. Inclusiv pe termen mediu, respectiv in urmatorii trei ani, 61% dintre directorii executivi din Romania declara ca sunt foarte increzatori in perspectivele de crestere a veniturilor, comparativ cu 54% anul trecut, ceea ce ii situeaza din nou peste media consemnata pe plan mondial, de 49%. Managerii locali si-au imbunatatit, totodata, perceptia privind piata fortei de munca, numai 18% intentionand sa recurga la reduceri de personal in 2016, iar 56% urmaresc sa faca angajari”, se precizeaza in studiul citat.
Directorii din Romania par a fi „deconectati” de la realitatile globale
La fel ca in anul 2008 (si inceputul lui 2009), cand in Romania se negau evidentele crizei economice mondiale sau, daca nu se negau, se afirma raspicat faptul ca recesiunea va ocoli tara noastra, a carei economie ar fi fost prea indepartata de SUA (ceea ce, bineinteles, nu s-a intamplat), la o prima analiza, rezultatele actualei cercetari a PwC reflecta inca o data un optimism ce pare usor nejustificat din partea managerilor romani, care se alatura, astfel, celor mult prea euforici din Spania (unde amploarea crizei a adus economia in acel moment in care doar trendul ascendent – de usoara recuperare – mai este posibil) sau din India (tara emergenta, ale carei caracteristici economice sunt insa putin cunoscute, dar care este recunoscuta prin polaritatea incredibila dintre bogatie si pauperitate). Descriind starea de spirit a directorilor de companii din Romania, care au decis sa-si prezinte opinia in cadrul sondajului, Ionut Simion, Country Managing Partner al PwC Romania, a precizat ca „optimismul directorilor generali din Romania este alimentat atat de cresterea economica din ultimii trei ani, cat si de estimarile de majorare a PIB pentru 2016 de 4%. Cu toate acestea, ar trebui sa fim atenti la norii de furtuna ce se aduna pe pietele emergente si cele de capital si sa ne asiguram ca nu suntem luati prin surprindere in cazul unei noi crize globale, similare celei din 2008. Pentru a pune la adapost economia tarii noastre, trebuie sa continuam in ritm sustinut reformele structurale, reducerea birocratiei, reformarea sectorului public si imbunatatirea infrastructurii tarii, astfel incat sa mentinem Romania pe lista destinatiilor atractive pentru investitii”.
Mai multe riscuri si amenintari pe plan global decat in 2013
Avertismentul managerului PwC Romania vine in contextul in care, de fapt, rezultatele raportului PwC Global CEO Survey (la elaborarea caruia au participat peste 1.400 de directori de companii din intreaga lume, mai precis din 83 de tari), ce a fost lansat cu prilejul deschiderii lucrarilor celebrei conferinte anuale a Forumului Economic Mondial din Davos (Elvetia), evidentiaza perspectivele extrem de nefavorabile ale economiei globale in acest an. Mai precis, daca se iau in considerare raspunsurile tuturor managerilor – si mai ales ale celor din statele cu economii dezvoltate si cu multa experienta in ceea ce priveste sistemul capitalist –, rezulta ca doua treimi dintre cei intervievati (66%) cred ca actualmente exista mai multe riscuri si amenintari carora trebuie sa le faca fata companiile lor decat erau in urma cu trei ani. De aceea, doar 27% dintre directorii executivi sunt de parere ca in 2016 va avea loc o imbunatatire a cresterii economice globale, comparativ cu anul trecut, cand 37% dintre respondenti afirmau acest lucru, iar 17% considerau ca situatia economiei globale se va inrautati (procentajul celor pesimisti a crescut, in prezent, la 23%). Dintre factorii ce induc un sentiment accentuat de nesiguranta in randul respondentilor, specialistii PwC au invocat problemele economice din China, declinul accentuat al cotatiei petrolului si, nu in ultimul rand, deteriorarea securitatii generale, pe fondul unor tensiuni geopolitice tot mai acute si dificil – daca nu imposibil – de controlat. De aceea, nu este surprinzator ca directorii de companii din America de Nord (care cunosc cel mai bine factorii declansatori ai unei eventuale recesiuni) sunt cei mai pesimisti, nivelul de optimism al managerilor activi pe acest continent (doar 16%) aflandu-se la jumatatea cotelor specifice Europei de Vest (33%) si Orientului Mijlociu (34%), iar situatia particulara din China ii face pe aproape 33% dintre factorii de decizie din aceasta tara asiatica sa considere ca, in actualul exercitiu financiar, cresterea economica mondiala va incetini, ca ritm.
Chiar daca tonul este ingrijorator, iar directorii companiilor din Romania par a fi cuprinsi de o frenezie poate nejustificata, este important totusi de retinut ca, in pofida unor tensiuni politico-sociale ce pot fi caracterizate drept minore, tara noastra este considerata stabila, fara sa fie afectata, chiar si indirect, de situatiile grave de natura conflictuala, cum ar fi tensiunile dintre Rusia si Ucraina sau problemele din Orientul Mijlociu, ce ar fi determinat asa-numita „criza a refugiatilor”. Insa, pentru a fi cu adevarat competitivi, intr-o lume aflata in permanenta schimbare si intr-o economie globala impredictibila, managerii firmelor din tara noastra ar trebui sa ia in considerare o schimbare de paradigma, enuntata si de presedintele PwC, Dennis M. Nally: de vreme ce 76% din respondentii in cadrul studiului au definit succesul in afaceri prin ceva mai mult decat profitul (strict in termeni financiari), companiile se vor adresa clientilor, prin mijloace tehnologice complexe si atipice, referindu-se la modul in care firmele respective ajuta societatea, in ansamblul sau, prin valoare adaugata, sa faca fata unor mega-trenduri extrem de actuale, ca urbanizarea, schimbarile climatice si modificarile demografice si sociale extrem de rapide. Practic, in afara de profit, care nu mai este asa de important, noua paradigma presupune crearea si mentinerea sentimentului de incredere intr-o companie, care sa fie perceputa pe piata ca un „destoinic cetatean corporatist”. Pentru a descarca raportul complet, click aici!