Lista nominala a marilor contribuabili, intens asteptata de mediul de business in aceasta perioada, a fost actualizata si publicata recent de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), prin intermediul Ordinului presedintelui ANAF 1782/2021. Aceasta este valabila incepand cu data de 1 ianuarie 2022 si contine 3.000 de contribuabili mari, din care aproximativ 1.800 se regasesc pentru prima oara in aceasta categorie.
Incadrarea pe aceasta lista are o importanta deosebita, pentru ca trecerea unui contribuabil din categoria celor mijlocii in cea a marilor contribuabili are implicatii semnificative din punct de vedere administrativ si fiscal – presupune noi obligatii de documentare si raportare, atat din perspectiva implementarii SAF-T, cat si cu privire la dosarul preturilor de transfer. In plus, pentru acestia se schimba si autoritatea de control.
Obligatia de documentare anuala a preturilor de transfer
Inca din anul 2006, in Codul de Procedura Fiscala s-a introdus obligatia de a intocmi dosarul preturilor de transfer pentru contribuabilii care deruleaza tranzactii cu parti afiliate. Scopul pregatirii dosarului de preturi de transfer este de a analiza daca preturile practicate de contribuabil in tranzactiile cu partile afiliate sunt la nivel de piata si de a demonstra ca nu contribuie la erodarea bazei de impozitare in scopul impozitului pe profit.
La inceputul anului 2016, autoritatile au modificat (prin ordinul presedintelui ANAF nr. 422/2016) cerintele de intocmire si de prezentare a dosarului de preturi de transfer, respectiv au stabilit obligatii diferite in functie de categoria contribuabilului si de anumite praguri de semnificatie (obtinute prin insumarea tranzactiilor de o anumita natura derulate cu partile afiliate). Pragurile (exclusiv TVA) au fost stabilite la: 50.000 de euro pentru operatiunile care implica dobanzile incasate/platite pentru serviciile financiare; 50.000 de euro pentru tranzactiile privind prestarile de servicii primite/prestate; 100.000 de euro pentru achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.
Astfel, contribuabilii mici si mijlocii care deruleaza tranzactii cu partile afiliate in valoare totala mai mare fata de pragurile mentionate sunt obligati sa intocmeasca dosarul de preturi de transfer la solicitarea scrisa a echipei de inspectie, in timpul controlului fiscal, intr-un termen cuprins intre 30 si 60 de zile, cu posibilitatea prelungirii o singura data cu o perioada de maximum 30 de zile.
Pe de alta parte, in cazul marilor contribuabili a caror valoare a tranzactiilor derulate cu partile afiliate depaseste anumite praguri de semnificatie, s-a stabilit obligatia intocmirii dosarului de preturi de transfer anual, pana la data depunerii declaratiei de impozit pe profit D101. Pragurile de semnificatie avute in vedere in cazul marilor contribuabili (exclusiv TVA) sunt: 200.000 de euro pentru dobanzile incasate/platite pentru serviciile financiare; 250.000 de euro pentru tranzactiile privind prestarile de servicii primite/prestate; 350.000 de euro pentru tranzactiile privind achizitii/vanzari de bunuri corporale sau necorporale.
In ceea ce priveste termenul pentru prezentarea dosarului preturilor de transfer, acesta este de maximum zece zile calendaristice de la data solicitarii, dar nu mai devreme de 10 zile de la expirarea termenului stabilit pentru intocmire. Ceea ce este specific acestei categorii de contribuabili este faptul ca solicitarea de prezentare a dosarului se poate face atat in timpul derularii unei inspectii fiscale, cat si in afara unei inspectii fiscale.
Daca pragurile de semnificatie mentionate in cazul marilor contribuabili nu sunt depasite, criteriile de intocmire si prezentare vor fi cele specifice contribuabililor mici si mijlocii.
Astfel, intreprinderile ce au fost trecute in categoria marilor contribuabili trebuie sa analizeze necesitatea intocmirii dosarului anual de preturi de transfer din prisma pragurilor valorice mentionate.
O alta analiza care trebuie efectuata este legata de exercitiul fiscal pentru care ar trebui sa inceapa pregatirea anuala a dosarului de preturi de transfer. Avand in vedere faptul ca Ordinul nr. 1782/2021 ar trebui sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2022, pentru noii contribuabili mari care au anul fiscal egal cu cel calendaristic si care depasesc pragurile de semnificatie relevante, primul exercitiu fiscal pentru care trebuie sa se intocmeasca dosarul de preturi de transfer anual este 2022. In cazul in care anul fiscal este diferit de cel calendaristic, primul exercitiu fiscal pentru care ar trebui sa se pregateasca dosarul de preturi de transfer anual este cel care se inchide in cursul anului 2022.
Trebuie remarcat totusi faptul ca Ordinul 442/2016 nu defineste in mod specific ce se intampla in cazul trecerii contribuabililor mijlocii la mari contribuabili, existand posibilitatea ca echipele de inspectie fiscala sa aiba o alta interpretare.
Din acest considerent, sunt necesare clarificari din partea reprezentantilor ANAF, similare cu cele aduse la adoptarea Ordinului 442/2016, pentru a creste gradul de certitudine in ceea ce priveste exercitiul fiscal pentru care este obligatorie intocmirea anuala a dosarului de preturi de transfer in cazul contribuabililor care si-au schimbat statutul.
Raportarea SAF-T, decalata pentru cei nou inclusi pe lista
Actualizarea listei cu marii contribuabili este importanta si prin prisma implementarii sistemului de raportare SAF-T incepand cu 1 ianuarie 2022, obligatoriu in prima faza pentru aceasta categorie, iar in anii urmatori, si pentru ceilalti contribuabili. Astfel, in acest moment, companiile stiu exact daca intra sau nu sub incidenta noilor obligatii de raportare.
Legiuitorul a facut insa distinctie intre societatile deja incadrate la categoria marilor contribuabili si cei inclusi recent. In mod specific, pentru prima categorie, obligatia de depunere a declaratiei fiscale pe format SAF-T va incepe cu data de 1 ianuarie 2022, in timp ce pentru ceilalti, cu 1 iulie 2022. O perioada de gratie de pana la sase luni este aplicabila in ambele situatii.
Modelul de raportare SAF-T pentru care a optat Romania este unul dintre cele mai complexe de acest tip, deoarece presupune raportarea lunara a tuturor informatiilor contabile si fiscale ale societatilor vizate. Lunar se vor raporta date precum inregistrarile contabile, incasarile si platile. In acelasi timp, ANAF poate sa solicite raportari privind miscarile produselor din stoc, iar raportarile mijloacelor fixe se vor realiza anual, odata cu depunerea situatiilor financiare.
Schimbarea administratiei
Contribuabilii mari sunt administrati de ANAF–DGAMC (Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili), iar cei care intra acum in aceasta categorie trebuie sa aiba in vedere ca, de la 1 ianuarie 2022, toate comunicarile cu ANAF (cu exceptia celei legate de ultimul control fiscal) se vor realiza prin intermediul acestei directii.
Conform legii, dosarul fiscal al contribuabililor care trec la noua administratie va fi trimis automat de la administratia fiscala actuala la cea noua in primele zece zile ale lunii ianuarie 2022. Trebuie asadar ca toti contribuabilii vizati de aceasta schimbare sa monitorizeze statusul transferului prin spatiul privat virtual (SPV) in vederea identificarii si preintampinarii unor discrepante ce pot aparea in cursul transferului.
Mai mult decat atat, conturile bancare utilizate pentru platile de TVA, contributii fiscale si alte taxe trebuie modificate odata cu trecerea in subordinea DGAMC.
Din perspectiva contabila, contribuabilii care sunt administrati de DGAMC sunt automat incadrati in categoria contribuabililor mari ce depun bilantul la Bucuresti, iar pachetul complet de situatii financiare in conformitate cu OMFP 1802 trebuie sa cuprinda: bilant (forma lunga), contul de profit si pierdere, date informative, declaratia modificarilor capitalurilor proprii, situatia fluxurilor de numerar, note explicative, raportul administratorului si propunerea repartizarii rezultatului contabil, declaratia administratorului, hotararea adunarii generale a actionarilor.
Asadar, incadrarea pe noua lista a marilor contribuabili, care poate fi consultata pe site-ul ANAF, are implicatii multiple, astfel ca este important ca societatile sa o consulte pentru a sti daca sunt sau nu incluse si, daca da, sa ia masurile necesare cat mai curand.
Material de opinie de Alexandra Bunea-Oprisescu, Director, Preturi de Transfer, Maria Butcu, Director, Solutii de Servicii Externalizate, si Victoria Dobre, Senior Manager, Taxe Indirecte, Deloitte Romania