In februarie 2019, Societatea de Constructii Napoca SA (Constructii Napoca) a prezentat rezultatele financiare preliminare pentru exercitiul financiar 2018 (neauditate), potrivit carora, anul trecut, veniturile operationale au fost de 77.481.210 lei (fata de 60.907.913 lei in 2017), iar cheltuielile operationale au insumat 81.186.246 lei, ceea ce a dus la un rezultat al activitatilor de exploatare care a marcat o pierdere de -3.705.036 lei, acoperita totusi de veniturile financiare nete de 4.792.066 lei. Astfel, s-a ajuns la un profit inainte de impozitare in valoare de 1.087.030 lei, iar dupa aplicarea impozitului, profitul net a insumat 595.962 lei, fata de 1.621.101 lei, in urma cu un an. In perioada de raportare, valoarea activelor imobilizate a scazut usor, de la 67.483.032 de lei la 62.934.227 lei, iar datoriile totale au regresat la 52.416.841 de lei, comparativ cu 64.180.296 lei in 2017.
Nu la mult timp de la publicarea rezultatelor financiare, mai precis la data de 1 martie 2019, managerii Constructii Napoca au inregistrat la Tribunalul Specializat Cluj (completul F13, sectia comerciala) dosarul cu nr. 199/1285/2019 avand ca materie falimentul si ca obiect concordatul preventiv. La judecata pe fond a cauzei, la primul termen din 8 martie a.c., magistratii completului F13 au admis cererea si au deschis procedura de concordat preventiv a debitoarei Societatea de Constructii Napoca SA. Prin hotararea 395/2019, pronuntata in sedinta publica din data de 8 martie 2019, judecatorul sindic numeste pe Asset Recovery IPURL, cu sediul in Cluj-Napoca, str. Avram Iancu, nr. 28, ap. 2B, judetul Cluj, in calitate de administrator concordatar provizoriu, care va exercita atributiile prevazute de art. 19 din Legea nr. 85/2014. Conform deciziei magistratilor, in termen de 30 zile de la numirea sa, administratorul concordatar provizoriu va elabora lista creditorilor si oferta de concordat preventiv, care va include si proiectul de concordat preventiv si o va depune la dosarul cauzei si la grefa tribunalului, urmand a fi notificata, de urgenta, creditorilor si Registrului Comertului Cluj. In plus, administratorul concordatar provizoriu, cu respectarea termenului-limita impus de art. 26, alin. 3, din Legea nr. 85/2014 si a procedurii instituite de art. 27 din Legea 85/2014, va informa judecatorul sindic despre votul creditorilor asupra ofertei de concordat preventiv, sens in care va depune concordatul preventiv, hotararea creditorilor si actele doveditoare. Urmatorul termen pentru omologarea concordatului preventiv a fost stabilit la 10 mai 2019, iar sedinta de judecata va avea loc in camera de consiliu, sala 249, la ora 8.00, la completul F13, cu citarea si pentru ascultarea administratorului concordatar.
Hotararea pronuntata de judecatorul sindic este executorie, insa cu drept de apel in 7 zile de la pronuntare (pentru cei prezenti) si de la comunicare (pentru cei absenti), cu depunerea apelului la Tribunalul Specializat Cluj.
La aceeasi data, conducerea debitoarei a informat Bursa de Valori Bucuresti despre admiterea cererii de concordat preventiv, iar valoarea actiunilor sale (tranzactionabile) a scazut cu -14,84%, la 1,09 lei pe actiune, ceea ce reprezinta o cota apropiata de valoarea nominala de un leu pe actiune. Media din 2018 a pretului la care s-au facut tranzactii cu actiunile Constructii Napoca este cuprinsa intre 1,21 lei pe actiune si 1,84 lei pe actiune.
Fara a detalia aspectele discutate in sedinta publica a instantei care au dus la deschiderea procedurii de concordat preventiv, presedintele Consiliului de Administratie a Constructii Napoca, ec. Cachita Floarea Doina, anunta admiterea cererii de deschidere a procedurii de concordat preventiv in urmatorii termeni:
„Societatea de Constructii Napoca SA, cu sediul in Cluj-Napoca, Piata 1 Mai, nr. 1-2, judetul Cluj, inregistrata la ORC sub nr. J12/15/1991, CIF RO 199117, informeaza investitorii ca, la data de 8.03.2019, Tribunalul Specializat Cluj a admis cererea de deschidere a procedurii de concordat preventiv, formulata de catre societate, cerere care face obiectul dosarului nr. 199/1285/2019, aflat pe rolul Tribunalului Specializat Cluj. De asemenea, Asset Recovery IPURL, cu sediul in Cluj-Napoca, str. Avram Iancu, nr. 28, ap. 2B, judetul Cluj, fax 0372.897.096, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., inscrisa in Tabloul UNPIR sub nr. RO II – 0911, a fost numit in calitate de administrator concordatar provizoriu”.
Crestere de +27,21% a veniturilor operationale in 2018
Dupa definitivarea listarii – in aprilie 2016 – la Bursa de Valori Bucuresti, Societatea de Constructii Napoca SA (Constructii Napoca), implicata, printre altele, in constructia pistei aeroportului clujean, dar care, prin fostul sau administrator, Stefan Florea Dimitriu si prin fostul sau actionar majoritar, Ioan Bene (condamnat ulterior la inchisoare cu executare), s-a aflat in intervalul 2014-2015, in atentia DNA, a raportat, in cadrul documentelor financiare aferente anului 2018, o crestere de +27,21% a veniturilor operationale, dar in conditiile unei diminuari a profitului net. Astfel, pentru exercitiul financiar de referinta, compania – care, dupa cele mai recente raportari, este controlata tot de familia Bene, prin IT Transilvania Invest (ce detine peste 67,38% din actiuni) -, dar condusa de Danut-Dorel Canta, ca director general, de Alexandra Bene (director general adjunct) si de Doina Floarea Cachita, in calitate de presedinte al consiliului de administratie, s-a evidentiat prin venituri operationale de circa 77,48 milioane de lei, in timp ce in 2017 acest indicator a fost de 60,9 milioane de lei, dar profitul net a ajuns de la aproape 1,62 milioane de lei la putin peste 595 mii lei. In situatia rezultatului global se mai precizeaza pe scurt ca, din veniturile operationale de 77,48 milioane de lei, veniturile din lucrari executate si servicii prestate au insumat, anul trecut, 37,6 milioane de lei (fiind in scadere fata de cele 48,55 milioane de lei din perioada similara si anterioara de raportare), iar la capitolul „alte venituri din exploatare” s-a consemnat cea mai importanta crestere, de la 321.105 lei la 26.745.918 lei, in timp ce veniturile din vanzarea marfurilor au sporit usor, pana la 13.126.109 lei (de la 12.033.099 lei). Desi veniturile operationale au crescut semnificativ, cheltuielile operationale, in cuantum de 81.186.246 de lei le-au depasit vizibil, iar societatea ar fi consemnat o pierdere daca la veniturile operationale nu s-ar fi adaugat veniturile financiare nete, in cuantum de 4.792.066 lei, astfel incat profitul net al perioadei sa ramana pozitiv, cifrandu-se, mai precis, la 595.962 de lei, in scadere cu -63,24% fata de 31 decembrie 2017, cand profitul net a fost de 1.621.101 lei. Ar mai fi de mentionat si faptul ca situatia pozitiei financiare la 31 decembrie 2018 reflecta o crestere a creantelor comerciale, care au ajuns la 23.370.573 lei, comparativ cu 19.107.217 lei, cat s-a inregistrat la finele anului 2017.
Motivele intrarii in concordat preventiv, explicate investitorilor
Cu o zi inainte de primul termen acordat de instanta de judecata, mai precis la 7 martie 2019, actiunile Constructii Napoca au fost suspendate pentru scurt timp, conform Titlului II, art. 111(1), lit. d din Codul BVB - Operator de Piata, pentru a se publica un comunicat ulterior al emitentului. Astfel, managerii Constructii Napoca au decis sa explice investitorilor motivele intrarii in concordat preventiv.
Prin comunicatul inaintat BVB la data de 7 martie 2019, Societatea de Constructii Napoca SA, cu sediul in Cluj-Napoca, Piata 1 Mai, nr. 1-2, judetul Cluj, inregistrata la ORC sub nr. J12/15/1991, CIF RO 199117, informeaza investitorii ca la data de 1.03.2019 a fost depusa de catre societate cererea de deschidere a procedurii de concordat preventiv. Aceasta cerere face obiectul dosarului nr. 119/1285/2019, aflat pe rolul Tribunalului Specializat Cluj. Primul termen de judecata a fost stabilit pentru data de 8.03.2019. Societatea a solicitat ca Asset Recovery IPURL, cu sediul in Cluj-Napoca, str. Avram Iancu, nr. 28, ap. 2B, judetul Cluj, fax 0372.897.096, e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., inscrisa in Tabloul UNPIR sub nr. RO II – 0911, sa fie numit in calitate de administrator concordatar provizoriu.
„Cererea de deschidere a procedurii de concordat preventiv a fost depusa in baza Deciziei nr. 1 / 28.02.2019 a Consiliului de Administratie a societatii. Solicitarea de deschidere a procedurii de concordat preventiv are ca principal obiectiv restructurarea activitatii, prin depasirea starii de dificultate financiara temporara in care se afla societatea, astfel incat sa fie oferita posibilitatea platii unei proportii rezonabile a debitelor inregistrate fata de creditori. Starea de dificultate financiara temporara se datoreaza dezechilibrului generat de incasarea cu intarziere a creantelor de la debitorii nostri, starea de insolventa a multora dintre acestia, (fata de care inregistram creante substantiale), executarile silite demarate impotriva subscrisei, blocarea conturilor bancare, ceea ce conduce practic la blocarea totala a activitatii societatii. De asemenea, subscrisa inregistram debite fata de bugetele locale si de stat, aferente lunilor decembrie 2018, ianuarie 2019, februarie 2019. Plata esalonata a debitelor scadente, in paralel cu continuarea activitatii conform obiectului de activitate, creeaza premisele finalizarii cu succes a programului de redresare financiara a societatii, concomitent cu posibilitatea platii datoriilor curente. Preintampinarea unor evenimente care duc la blocarea activitatii este benefica si pentru salariatii subscrisei, care la momentul prezentei totalizeaza un numar de 211 salariati. Mentinerea activitatii in parametrii necesari de functionare este esentiala pentru asigurarea disponibilitatilor banesti necesare pentru stingerea la scadenta a creantelor salariale. Consideram ca deschiderea procedurii de concordat preventiv este o masura care raspunde cel mai bine intereselor creditorilor, subscrisei si salariatilor subscrisei, in baza unui program de redresare economica, raportat la perspectivele de redresare in raport cu posibilitatile si specificul activitatii noastre, cu mijloacele financiare disponibile si cu cererea pietei fata de activitatea subscrisei. Scopul concordatului preventiv este de esalonare a datoriilor acumulate, societatea avand posibilitati reale de redresare prin restructurarea activitatii (cresterea veniturilor, diminuarea cheltuielilor si valorificarea unor active care sa nu afecteze activitatea de baza). Precizam ca, la data prezentei declaratii (n.r. – 7 martie a.c.), societatea isi continua activitatea conform obiectului de activitate, inregistrand venituri constante in cuantum indestulator pentru redresarea activitatii, asa cum am precizat, starea de dificultate financiara cu care ne confruntam fiind una temporara si provizorie”, a declarat, prin intermediul comunicatului, Doina Floarea Cachita.
***
Societatea de Constructii Napoca SA reprezinta un operator important al sectorului de constructii din Romania, activand in formula actuala din anul 1991, dupa divizarea Trustului de Constructii Cluj, de la care a preluat valorile mobiliare, 60 de ani de experienta, un patrimoniu considerabil si o echipa de specialisti. Lucrand cu 197 de angajati in 2017 si cu 211 salariati in prezent (dupa ce la nivelul lui 2018 s-a evidentiat prin venituri operationale de 77,48 milioane de lei, din care 37,6 milioane de lei s-au realizat din lucrari executate si servicii prestate, iar 13,12 milioane de lei din vanzari de betoane, marfuri si prestatii diverse), societatea este cunoscuta printr-o serie de lucrari de referinta, cum ar fi: constructia pistei de 2.100 de metri lungime a Aeroportului International Cluj-Napoca, lucrari de infrastructura, reabilitare, modernizare si extindere la Aeroporturile din Targu Mures, Satu Mare si Tulcea, realizarea unor elemente de infrastructura la baza aeriana NATO din Fetesti, diverse hale industriale, sedii administrative, blocuri de locuinte si ansambluri de case pentru MApN, asezaminte religioase, monumente de arta si lucrari de drumuri si poduri. Informatii suplimentare, la www.sccnapoca.ro