RO EN
Košík je prázdný

RBSC: Este posibila o noua recesiune in Romania

La jumatatea anului trecut, expertii Roland Berger Strategy Consultants (RBSC) au avertizat ca, in opinia a 80% dintre managerii companiilor participante la studiul intitulat "Barometru economic si activitatea de restructurare in anul 2012", momentul de maxima intensitate a recesiunii nu fusese inca atins, o cota de 54% din raspunsuri indicand drept posibila si chiar probabila aparitia unei noi crize economice de amploare in Romania. Totodata, cea mai importanta categorie de risc era legata de fluctuatia cursului de schimb valutar (78% din raspunsuri in 2012, fata de 48% in 2011). Aceasta preocupare se explica in principal pe fondul recentei devalorizari a monedei nationale, cauzate de criza de incredere indusa de instabilitatea politica interna si de impactul crescut al crizei datoriilor publice ale unor tari din zona euro. Transferul riscurilor catre consumatori constituie, potrivit managerilor intervievati, cea mai importanta masura de protectie, insa aceasta poate fi implementata cu dificultate. Aceste rezultate reprezinta doar cateva dintre concluziile celui mai recent studiu al RBSC, realizat in zece tari europene, ce reflecta modul in care managerii inteleg influenta criza datoriilor suverane si efectele acesteia asupra accesului la finantare, impactul masurat la nivelul economiei reale etc. Pentru a contura diferentele notabile ale perceptiei oamenilor de afaceri, specialistii biroului de consultanta au efectuat o paralela intre opiniile celor din Romania si managerilor din Germania. Astfel, daca directorii firmelor germane tind sa fie mai optimisti, cei din tara noastra se asteapta la un impact major al crizei datoriilor publice asupra economiei nationale, mai ales ca asteptarile privind reluarea trendului ascendent al Produsului Intern Brut (PIB) continua sa fie moderate, majoritatea estimand o crestere de cel mult 2% in 2013 (nivel mai scazut decat in Germania). Se prevede, asadar, o inrautatire a situatiei actuale si o reducere a activitatii economice, mai ales in ceea ce priveste restrangerea creditarii si reducerea exporturilor (pe segmentul schimburilor comerciale intraeuropene). In pofida valului general de incertitudine, peste 60% dintre cei chestionati in ambele tari prognozeaza salturi de peste 10% ale cifrelor de afaceri in cazul propriilor companii, mult peste media celor doua economii. "Pe langa actiunile de stimulare a cresterii vanzarilor, reducerile de costuri si programele de crestere a eficientei, o mai buna gestionare a riscului se afla, de asemenea, printre principalele prioritati ale conducerii executive a societatilor din Romania. De aceea, actiunile de restructurare sunt in continuare in centrul atentiei managerilor, problemele de lichiditate avand o importanta speciala. In ceea ce priveste factorii de succes in implementarea masurilor de restructurare, angajamentul managementului continua sa fie aspectul cel mai important, desi mai putin semnificativ ca in anul 2011. Implementarea rapida a inregistrat insa cea mai mare crestere ca importanta atat in Germania, cat si in Romania. Pe masura ce incertitudinea se prelungeste, iar contextul socio-economic este intr-o continua schimbare, capacitatea de reactie rapida devine cruciala pentru crestere si… chiar in vederea supravietuirii", a declarat Codrut Pascu, Managing Partner al Roland Berger Strategy Consultants.
 
Sectorul constructiilor va fi grav afectat in continuare
Studiul a fost efectuat in perioada martie-mai 2012, prin intervievarea managerilor de top din zece tari europene, iar in Romania si Germania a luat parte la sondaj conducerea executiva a peste 300 de agenti economici din mai multe domenii de activitate. Rezultatele sunt complexe, fapt demonstrat si printr-o analiza a sectoarelor de activitate. In acest sens, specialistii RBSC subliniaza ca managerii au indicat drept cel mai vulnerabil sectorul serviciilor financiare – care ar putea fi cel mai afectat de criza datoriilor suverane atat in Romania, cat si in Germania. Spre deosebire insa de economia germana, in Romania sectorul constructiilor, precum si piata de retail, cea a bunurilor de consum si industria auto par sa fie mult mai afectate, in timp ce domeniul energetic, sectorul farmaceutic si mass-media ar putea fi caracterizate de stabilitate. O opinie oarecum separata fata de cea a directorilor executivi ai firmelor germane se constata si din punct de vedere al situatiei din Grecia, deoarece 69% dintre managerii romani considera ca statul elen va parasi cu siguranta si in mod voluntar zona euro, fata de 49% din omologii lor germani. In ambele tari nu exista o temere generalizata privind o potentiala destramare a pietei unice (UE-17), doar o treime dintre respondenti fiind cu adevarat preocupati de acest subiect (nivel usor mai ridicat in Romania). Atunci cand se pune problema finantarii, s-a observat ca atat managerii romani, cat si cei germani trebuie sa faca fata aceleiasi categorii de probleme, insa, din nou, perspectiva din Romania este mult mai sumbra decat in Germania. In schimb, cea mai mare provocare din ambele tari ramane lipsa personalului calificat, ceea ce nu-i impiedica pe mai mult de jumatate dintre directorii companiilor romanesti si peste doua treimi din cei germani sa se considere bine pregatiti pentru o eventuala scadere a activitatii economice sau pentru o noua criza in 2012, raportat la competitorii lor. Spre comparatie, in 2011, circa 52% din cei chestionati in Romania si 66% dintre germani au indicat ca au fost ajutati semnificativ de criza economica din intervalul 2008-2009 in a-si imbunatati competitivitatea pe termen lung prin restructurari. Astfel, in cazul unei incetiniri a activitatii sau aparitiei unei crize de lichiditate sau monetare, aproape 58% din companiile romanesti s-ar incadra in clasa celor "bine sau foarte bine pozitionate". Informatii suplimentare, la www.rolandberger.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter