RO EN
Košík je prázdný

COTAR: Scumpirea rovinietelor va genera falimentul sectorului de transporturi

Mai multe organizatii ale transportatorilor solicita renegocierea de urgenta a Planului National pentru Dezvoltare si Rezilienta (PNRR) pe motiv ca scumpirea rovinietelor va determina falimentul sectorului si va distruge economia romaneasca.
"Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), APTE2002, APULUM, cer renegocierea de urgenta a Planului National pentru Dezvoltare si Rezilienta (PNRR)! Impunerea unor roviniete de 6 ori mai scumpe din 2026, apoi de cel putin 16.250 de euro pe an, din 2035, ne va duce la faliment si va distruge economia Romaniei! La acestea se vor adauga si alte scumpiri, taxe si impozite. Daca nu vor mai exista transporturi rutiere de marfuri si de persoane, nu vor mai fi nici produse pe rafturile magazinelor, nici nu va mai exista transport public", se arata intr-un comunicat COTAR transmis miercuri AGERPRES.
Potrivit documentului citat, in PNRR a fost introdusa obligatia Romaniei de a creste pretul rovinietei de la 1.200 euro la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, fapt care va insemna falimentul transportatorilor.
"Niciun transportator nu-si va permite sa plateasca taxele impuse prin PNRR. Am stat de vorba cu anumite persoane din Guvern, dupa ce am fost invitati la o asa-zisa dezbatere publica, saptamana trecuta, iar unii inca nu pot sa creada ca se poate aplica masura prinsa in PNRR. Unii cred ca e o gluma sau ca Romania poate evita cresterea acestor taxe, asa cum au fost impuse. Ii cerem ministrului Bolos (Marcel Bolos, ministrul Investitiilor si Proiectelor Europene, n.r.) sa renegocieze de urgenta aceasta componenta din PNRR, ca sa nu ingroape Romania. Daca ni se va spune ca nu se mai poate, asa cum s-a intamplat deja in cazul pensiilor, nu mai avem decat sa blocam toate drumurile, pana cand se va gasi o rezolvare. Nu este o gluma, ci chiar vor distruge tara, daca nu rezolva aceasta problema. Noi nu putem intelege cum s-a ajuns la asa ceva, printr-un document scris de niste fosti ministri care acum ne ofera consultanta pentru implementarea acestui PNRR, dar nimeni nu a stiut ce contine documentul si aflam ca urmeaza sa murim efectiv de foame. Unii inca nu isi pot imagina ce inseamna sa nu mai existe lanturi de aprovizionare. Efectiv nu va mai fi mancare. Nu mai spun de alte produse sau servicii, dar lipsa camioanelor inseamna lipsa hranei, in primul rand. Cine a facut asa ceva este ori inconstient, ori chiar isi doreste distrugerea acestei tari. Daca am plati aceste sume, preturile produselor ar creste de 10 ori la raft si oricum nu le va putea cumpara nimeni, deci si magazinele vor da faliment. Nu este vorba doar despre noi, transportatorii, ci de toata Romania. Asta nu inteleg unii care sustin aceasta aberatie", a declarat Miron Sporea, vicepresedinte APTE2002/COTAR.
Transportatorii arata ca au fost invitati, saptamana trecuta, la o simulare de dezbatere publica post factum la Ministerul Transporturilor, insa doar pentru a fi pusi in fata faptului implinit, dupa ce deja ii este impusa Romaniei transpunerea in legislatia nationala, peste trei luni, a unor modificari substantiale in sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfa.
"Ni s-a facut o prezentare din care ar fi trebuit sa intelegem ce bine va fi cand rovinieta va costa cel putin 7.050 pentru un camion nou, foarte putin poluant, Euro VI, peste 3 ani, dar mai ales cand vom plati cel putin 16.275 de euro pe an pentru rovinieta, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Ni s-a mai spus ca pentru un camion electric, nepoluant, vom plati doar jumatate din pret. Nu intelege nimeni care e logica. Aceste taxe aberant de mari ar fi trebuit sa fie pentru drumuri. Nu mai sunt pentru drumuri si noi oricum nu avem autostrazi. Acum ni se spune ca sunt pentru a reduce poluarea. Daca platim de 15 ori mai mult decat in prezent pentru ca poluam, atunci de ce va costa rovinieta pentru camioanele electrice jumatate si nu va fi zero? Noi avem acum camioane Euro V si Euro IV. Pentru aceste camioane vor fi oricum costuri mai mari, pentru ca sunt mai poluante decat Euro VI", a explicat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.
Potrivit transportatorilor, scumpiri vor fi si pentru autoturisme. In rovinieta pentru autoturisme se introduce clasa de poluare, iar pretul rovinietei va creste de la 28 la 38 de euro in 2026 si la 46 de euro in 2035, daca masina este Euro VI.
Documentul subliniaza, in context, ca vinieta in Bulgaria pentru un camion de 40 de tone ar ajunge la 10.000 euro pe an, pentru aceeasi distanta, iar in Ungaria la 26.000 de euro, potrivit simularii pe care a prezentat-o Ministerul Transporturilor.
"Dar Ungaria a respins ajutorul UE prin PNRR si a renegociat multe dintre taxele impuse sub masca ajutorului. Daca se vor aplica astfel de taxe, toate marfurile de import se vor scumpi de peste 20 de ori, la raft. Nici exporturi nu se vor mai putea face, pentru ca pretul cu transport inclus va fi necompetitiv pe pietele externe", mentioneaza sursa citata.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter