Recent, oficialii Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) au dat publicitatii raportul intitulat "Sinteza activitatilor derulate de ISC in trimestrul I al anului 2012", in cadrul caruia sunt furnizate diverse informatii referitoare la modul in care inspectorii ISC au actionat pe intregul teritoriu al tarii. In acest sens, "in ianuarie-martie 2013, au fost inregistrate 16.199 activitati de control si inspectie efectuate in domeniul calitatii constructiilor, urbanismului, amenajarii teritoriului, autorizarii executarii lucrarilor, pietei produselor pentru constructii, si laboratoarelor de incercari din domeniu, avizarii lucrarilor publice si acordurilor. Acest numar al activitatilor de control si inspectie efectuate se raporteaza la cele 28.030 obiective de investitii care sunt inregistrate in evidentele compartimentelor de control si inspectie pentru calitatea lucrarilor de constructii, pe baza comunicarii facute de catre investitori privind data de incepere a executiei lucrarilor de constructii. In urma activitatilor de control au fost dispuse, in total, 5.430 de masuri, din care 4.555 pentru neconformitati grave, majore sau cu grad ridicat de repetabilitate. In 142 de cazuri s-a hotarat oprirea lucrarilor pana la rezolvarea problemelor observate, iar in 172 de situatii s-a luat decizia refacerii unor lucrari", se arata in documentul citat. De asemenea, in perioada de referinta, constituita de trimestrul intai a.c., ISC a aplicat 241 de sanctiuni contraventionale, in cuantum de 513,55 mii lei, fiind constatate, in total, 6.108 de deficiente, pentru care s-au dispus 6.239 de masuri. Cele mai multe sanctiuni contraventionale (238), carora le-au corespuns amenzi de 474,85 mii lei, s-au inregistrat in domeniul calitatii in constructii, urbanismului, autorizarii lucrarilor, reclamatiilor si sesizarilor.
Piata este formata din 8.637 agenti economici cu activitate in constructii
In alta ordine de idei, din analiza datelor statistice actualizate, puse la dispozitie de institutie, rezulta o structura precisa a pietei specifice, care constituie aria de activitate a ISC. Astfel, din cele 28.030 de obiective de investitii aflate in evidenta in ianuarie-martie 2013, cele mai multe (21.695) sunt realizate cu capital privat, 4.237 reprezentand investitii publice cu finantarea asigurata din surse interne, iar alte 2.098 de proiecte aflate in implementare sunt tot de interes public, pentru care s-au pus la dispozitie fonduri externe (europene). Tot in evidenta ISC se afla 8.637 de agenti economici cu activitate in constructii (societati comerciale, institutii, persoane fizice etc.), din care 5.709 sunt implicati in executie si 2.928 intreprind operatiuni de proiectare. De asemenea, sunt active 2.246 de statii de betoane, mortare, mixturi asfaltice si agregate, 992 fiind statii de betoane si mortare, 341 cele de mixturi si 913 centre de producere a agregatelor. Pe piata mai sunt luate in evidenta si 130 de baze de fabricatie a diverselor materiale de constructii. Dintre cele 1.115 laboratoare existente in domeniu, 60 detin gradul intai, 575 pe cel de-al doilea si 480 pe cel de-al treilea. Mai mult de 3.425 de agenti economici deruleaza activitati privind introducerea pe piata a produselor pentru constructii, majoritari fiind distribuitorii (1.647 de firme), urmati de fabricanti (1.141), de importatori (207) si de reprezentantii autorizati (130). In fine, pentru 325 de obiective ISC desfasoara o activitate speciala de urmarire a comportarii constructiilor in timp. Inspectorii institutiei monitorizeaza 3.215 de unitati administrativ-teritoriale din intreaga tara, respectiv 42 judetene (inclusiv municipiul Bucuresti), 102 municipale, 217 orasenesti (precum si sectoarele Capitalei) si 2.854 comunale.
Mai mult de 420 de verificari pe piata materialelor de constructii
In ceea ce priveste activitatea desfasurata de ISC in calitate de organism de control pentru supravegherea pietei produselor pentru constructii si in domeniul autorizarii laboratoarelor specializate de incercari si a dirigintilor de santier, au avut loc 1.268 de actiuni specifice, din care 424 pentru supravegherea pietei materialelor de constructii si 290 in cazul laboratoarelor de analize si incercari in constructii, al statiilor de betoane si mixturi asfaltice si al bazelor de productie, fiind emise si 297 de avize la capitolul autorizarii dirigintilor de santier. Alte 257 de proceduri au vizat emiterea autorizatiilor pentru laboratoarele de incercari in constructii, precum si preschimbarea documentelor necesare dirigintilor de santier. In mod similar anului trecut, se remarca o intensificare a procedurilor de control la producatorii de sisteme/materiale pentru constructii, cu precadere in ceea ce priveste verificarea statiilor de producere a betoanelor, mixturi asfaltice si agregate minerale. Astfel, s-au efectuat in total 532 de controale, din care 108 in regiunea de dezvoltare Nord-Est, 75 in Sud-Est, 87 in Sud-Muntenia, 53 in Sud-Vest Oltenia, 56 in Vest, 73 in Nord-Vest, 69 in Centru si 11 in Bucuresti-Ilfov. In urma neconformitatilor, au fost dispuse 23 de masuri de interzicere temporara a introducerii pe piata, a comercializarii si utilizarii unor astfel de produse, pana la rezolvarea problemelor depistate. De asemenea, s-au aplicat trei sanctiuni contraventionale, in valoare de 38,7 mii lei. Oficialii ISC mai arata ca, pe fondul actiunilor de verificare, „s-a constatat necunoasterea partiala sau intelegerea gresita a specificatiei tehnice si a legislatiei in domeniu de catre operatorii economici implicati (producatori, distribuitori, utilizatori), de unde au rezultat si informatiile eronate transcrise in documentele de calitate care insotesc produsele”. Pentru 2013, printre prioritatile institutiei se afla si mediatizarea cazurilor deosebite de nerespectare a legislatiei in domeniu, pentru diminuarea fenomenului de indisciplina in autorizarea si executarea lucrarilor de constructii, precum si pentru prevenirea accidentelor, inlaturarea neconformitatilor, asigurarea calitatii constructiilor si mentinerea – pe toata durata de existenta a acestora – a cerintelor de calitate. De asemenea, se urmareste si stabilirea obiectivelor si criteriilor de performanta in activitatea de control si inspectie, care – impreuna cu aplicarea unitara a unor criterii specifice de programare – ar trebui sa impulsioneze activitatea inspectoratului. Informatii suplimentare, la www.isc-web.ro