RO EN
السلة فارغة

ANALIZA: Pretul ramane principalul criteriu de achizitie a unei locuinte

In ultimul trimestru din 2023,  cererea totala de case si apartamente noi si vechi la nivel national a fost de 124,700, din care 105,800 vechi si 45,100 noi. Cei mai multi potentiali cumparatori si-au cautat, in trimestrul IV 2023, un apartament sau o casa in Bucuresti. 145,200 de potentiali cumparatori s-au inregistrat in trimestrul IV din 2023 la nivel de tara, cu 21,7% mai multi decat in 2022. Ei s-au luptat pentru 116,600 de proprietati rezidentiale (case, apartamente), cu 25,2% mai putine decat in 2022 cand erau disponibile 155,800 de proprietati.
Romanii care isi cauta o locuinta in 2024 vor fi si anul acesta undeva in jurul a jumatate de milion, afirma specialistii in imobiliare. Cei care isi doresc un apartament/casa tin cont nu doar de pret, ci si de localizarea acestuia. Unii isi cauta locuinta intr-o zona centrala, altii in zone periferice. 
"Din totalul cautarilor de locuinte, 20-25% dintre oameni cauta in zone centrale, 30-40% la periferie, iar restul in cartiere. Mai putin de 30% sunt cautari pentru casa, iar restul sunt cautari pentru apartamente. Totusi, daca oamenii au de ales intre pret si locatie, pretul decide”, spune Oana Ivan fondatoarea Oana Ivan&Associates-Comprehensive Real Estate Solutions.
 "Sunt unele aspecte de remarcat in ceea ce priveste locatia, pentru ca s-a vazut in ultimii ani o migrare catre zonele periurbane, mai departe de centrul aglomerat al oraselor sau cat mai aproape de birou/scoala copiilor. Pe de alta parte, trebuie sa percepem si ca, prin trecerea timpului si a dezvoltarilor de infrastructura, tehnologice, sociale si economice, expansiunea orasului, s-a creat cate un «centru», un «hub» pentru fiecare dintre zone. Aceste centre satisfac pe deplin stilul de viata si cerintele comunitatii. Implicarea antreprenorilor,  a dezvoltatorilor - retail, rezidential - in construirea acestor spatii dezvolta comunitati si integreaza armonios in peisajul colectiv identitatea orasului. Potentialii cumparatori au niste areale asupra carora se apleaca in cautarile lor, fie ca sunt de natura familiala, fie sunt in functie de job, context de cariera etc. ori in functie de aspiratii.” (Ramona Babiuc,  Eden Capital Development).
Desi, pentru o parte dintre romani pretul dicteaza o anumita achizitie imobiliara, pentru altii locatia imobilului conteaza la fel de mult ca si reputatia dezvoltatorului imobiliar. „Locatia este foarte importanta. Putem spune ca ea merge in paralel, ca si criteriu de cautare, cu reputatia dezvoltatorului. 
Pretul este un apanaj al contextului personal, la nivel de lejeritate financiara proprie si se asuma odata cu locatia tintita”, observa Ramona Babiuc, Eden Capital. „Cumparatorii educati, care sunt din ce in ce mai multi, evalueaza componentele pretului in functie de mai multi factori: locatie, reputatia dezvoltatorului, beneficiile pe care alegerea proprietatii le pot genera, facilitatile ansamblului, finisajele, designul etc. Pretul inglobeaza, pe langa materiale si manopera, o suita de aspecte care reprezinta o mare pondere in luarea unei decizii de achizitie.”
De ce unii clienti isi doresc o casa, iar altii vor un apartament? Nu este atat o chestiune legata de gust, cat mai degraba de cum isi planifica viata si ce relatie au cu natura viitorii proprietari. Ambele categorii stiu foarte bine ce vor si de ce se orienteaza catre o anumita tipologie.
 "Nu este o chestiune de potenta financiara, ci de stil de viata. Vorbind despre cei care cumpara pentru utilizare proprie, clientii nostri, prin specificul produselor noastre si prin natura stilului lor de viata, sunt cei care aleg ansamblurile rezidentiale premium si exclusiviste, ce isi doresc o viata relaxata, finisaje si dotari de calitate, sa beneficieze de facilitati multiple in locatie etc. Un apartament este de asemenea, nu numai o investitie personala, ci si una financiar avantajoasa care isi produce efectele benefice rapid. Pentru clientii nostri, detinerea unei proprietati in ansamblurile noastre este o carte de vizita, un aspect reciproc si din partea noastra”, (Ramona Babiuc,  Eden Capital Development).
In ceea ce priveste clientii care aleg o casa,  acestia sunt in general familii cu copii care vor sa beneficieze de curte si un spatiu mai mare de locuire. Provocarea consta in locatie,  deoarece nu multi sunt dispusi sa se mute la periferie si cauta sa fie aproape de institutiile de invatamant. In general acesti clienti fie sunt antreprenori, fie freelanceri sau lucreaza in pozitii de top management si au flexibilitate in program.
“Casele din proiectul Epique home sunt pozitionate intr-o locatie excelenta din punct de vedere al scolilor si gradinitelor. Iar acest lucru ne-a ajutat sa vindem cu succes casele din proiect. Familiile cu copii cauta acest gen de locatii, proximitatea fiind un factor important in luarea deciziei. Observam un interes crescut si pentru tehnologiile verzi folosite, ce reduc considerabil costurile acestor case cu incalzirea,  racirea si apa calda.  Practic, la aceste case costurile pe timp de iarna pentru asigurarea acestor beneficii sunt asemanatoare cu cele ale unui apartament mai mare.” Vlas Veaceslav, CEO Ecovillas Company

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter