Concernul nipon Makita, cu sediul central amplasat in localitatea Anjo - prefectura Aichi, este unul dintre cei mai importanti furnizori internationali de scule electrice profesionale. Holdingul detine doua unitati de productie in Japonia (Okazaki si Ichinomiya), dispunand de peste 100 de centre de vanzare si 40 de reprezentante comerciale la nivel international. Subsidiara din Romania a fost infiintata in anul 2000, fiind insarcinata cu distributia sistemelor Makita pe piata locala. In 2007, s-a lansat activitatea de productie a sculelor electrice in cadrul companiei Makita EU, cu sediul in Branesti - Ilfov. In continuare, Victor Nica, director executiv al societatii se refera la cateva aspecte specifice activitatii curente.
- Cum a evoluat activitatea subsidiarei autohtone in ultima perioada?
- Se poate afirma ca am reusit sa gestionam perioada de recesiune, reusind ca, in 2011, sa obtinem o crestere a vanzarilor de aproximativ 20%, in raport cu anul precedent. Pentru exercitiul financiar in curs suntem, de asemenea, optimisti, mizand pe o imbunatatire de cel putin aceeasi valoare a cifrei de afaceri in ceea ce priveste intreaga gama de produse disponibile pe piata din Romania. Din punct de vedere structural, aproximativ 65% din vanzari au fost cele din categoria sculelor electrice profesionale urmate de masinile pentru gradinarit. Spre sfarsitul anului trecut s-a introdus noua gama Maktec (scule electrice profesionale simple si robuste pentru operatiuni de baza) pentru care consideram o crestere semnificativa in acest an.
- Care este strategia de distributie aplicata pe piata locala?
- Produsele Makita sunt livrate la nivel national prin intermediul retelelor distribuitorilor profesionisti. De asemenea, dat fiind specificul acestui segment, am optat si pentru livrarea in cadrul celor mai importante centre de bricolaj din Romania, unde sunt disponibile insa doar 20 - 30 de modele din gama de baza. Un avantaj competitiv pe care il detinem este constituit de performanta activitatii de service realizata de unii dintre partenerii nostri locali. Practic, fiecare centru service autorizat are angajat personal de intretinere specializat, ce detine certificare Makita, si in prezent, am ajuns la un numar de cca. 80 de de puncte de lucru. Aceasta a determinat ca numarul mediu al perioadei de imobilizare al unei masini pentru operatia de reparatie in garantie sa se apropie de 2 zile si intentionam sa imbunatatim aceasta performanta.
- Ce fel de masuri ati adoptat pentru limitarea efectelor negative ale recesiunii?
- La fel ca orice companie care activeaza in domeniul constructiilor, am fost afectati de recesiunea inceputa la sfarsitul lui 2008. De aceea, am aplicat o serie de programe ce au avut ca scop limitarea cheltuielilor si, implicit, reducerea costurilor de functionare. Cu toate acestea, am incercat si am reusit sa nu afectam deloc structura organizatorica a companiei, chiar daca anul 2009 a fost dur din punct de vedere al rezultatelor financiare. Dimpotriva, ne-am orientat inspre o strategie activa, ce a presupus diversificarea portofoliului de produse si completarea acestuia prin pregatirea introducerii in anul 2010 a unor programe noi de distributie pentru accesorii si masinile de gradinarit.
- Exista perspective reale de redresare in perioada urmatoare?
- Noi consideram ca sunt sanse destul de mari ca bransa constructiilor din Romania sa se incadreze din nou pe un trend usor ascendent, cu atat mai mult cu cat a inceput sa existe cerere. Pe segmentul obiectivelor rezidentiale, va fi necesara insa reorientarea spre promovarea unor ansambluri mai putin costisitoare, care sa se adapteze la puterea de cumparare a beneficiarului autohton.