Departamentul pentru Dezvoltare Durabila este constituit in cadrul aparatului de lucru al primului ministru si are ca principal rol si atributie coordonarea implementarii Agendei de Dezvoltare Durabila 2030, la nivel national. Departamentul are un rol asumat de catalizator. Avem o Strategie Nationala de Dezvoltare Durabila, pe care am elaborat-o si adoptat-o in 2018, iar acum cream mecanismele pentru implementare. Urmeaza viitorul program 2021-2027, viitoarea perioada de programare, si strategiile locale trebuie armonizate cu strategia nationala si, bineinteles, cu obiectivele si programele operationale care sunt in pregatire.
Programele operationale cadru pentru viitoarea perioada de programare se afla in procedura de evaluare strategica de mediu la minister si avem nevoie de patronate sa se implice in evaluarea acestor programe, pentru ca pe prioritatile programelor sa se gaseasca aspectele semnalate de specialisti. Noi, ca departament, avem persoane din grupul de lucru si am analizat programele si expertii nostri si-au spus punctul de vedere, dar, totodata, am incercat sa trimitem si la ceilalti factori implicati programele in etapa de draft, pentru a primi informatii. Aceste observatii se pot trimite si la Ministerul Mediului, care primeste de la public observatii pe aceste programe si sunt analizate de o comisie de analiza tehnica.
Suntem in etapa de evaluare, deci programele nu sunt finalizate si mai pot fi discutate.
Noi, ca sa implementam Agenda 2030, am revizuit Strategia de Dezvoltare Durabila a Romaniei, pentru a o armoniza cu Agenda 2030 pentru dezvoltare durabila adoptata in 2015 si de Romania. Strategia are exact 17 Obiective de Dezvoltare Durabila (ODD) si pe fiecare obiectiv sunt stabilite tinte pentru anul 2030. Printre tintele strategiei pe partea de eficienta energetica avem si consolidarea politicii de eficienta energetica si decuplarea cresterii economice de epuizarea resurselor. Ca sa ne atingem obiectivele, lucram la cadrul institutional si cadrul de monitorizare a progresului in implementare.
Institutul National de Statistica (INS) elaboreaza noul set de indicatori de dezvoltare durabila pentru aceasta strategie. Vom avea un plan de actiune si, in momentul in care il demaram, vom constitui grupuri de lucru in care vom invita atat reprezentanti din ministere, cat si din cadrul societatii civile.
Referitor la politicile europene si de investitiile durabile, daca avem alocata o suma importanta pentru planul de relansare, 79,9 miliarde euro, acesti bani vor fi dirijati catre investitii durabile, iar pentru a stabili daca o investitie este durabila, Comisia Europeana a stabilit un regulament, asa-numitul Regulament privind Taxonomia, publicat in luna iunie. Acest regulament stabileste un sistem de clasificare pentru activitatile economice durabile care s-au stabilit deocamdata. A fost o comisie de experti si de angajati de catre Comisia Europeana care a facut un raport care include un prim set de activitati considerate durabile, care ar putea contribui la obiectivul de mediu privind adaptarea la schimbari climatice.
Acest raport se gaseste pe pagina de internet a Comisiei Europene si acolo se gasesc acele plafoane, acele criterii care stabilesc daca o activitate poate fi dirijata prin programele europene de finantare catre investitii durabile.
*** Opinii exprimate de Luminita Balalau, Sef Serviciu in cadrul Departamentului pentru Dezvoltare Durabila, al Guvernului Romaniei, in cadrul videoconferintei EURO-Constructii, din data de 23 iulie 2020. Pentru informatii suplimentare, click aici!