Romania a solutionat in 2019 mai putine proceduri de acord reciproc (MAP) decat in 2018, arata ultimul raport al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica. Prin comparatie, in 2018, rata de solutionare a fost de 14%, iar in 2019 de doar 10,2%, procentul Romaniei situandu-se sub media UE, de 33,7%. O rata de solutionare scazuta inregistreaza si Ungaria (20%) si Polonia (21,13%). In plus, majoritatea spetelor rezolvate de Romania nu au eliminat dubla impunere.
Procedura de acord reciproc (MAP) reprezinta un mecanism de solutionare a litigiilor fiscale transfrontaliere, ce poate fi utilizat atunci cand doua jurisdictii (state) nu se pun de acord asupra interpretarii sau aplicarii unor reguli fiscale sau dispozitii ale Tratatului privind evitarea dublei impuneri. Pentru a intelege miza acestor proceduri, trebuie sa avem in vedere ca dubla impunere internationala poate rezulta atunci cand doua administratii fiscale incearca sa impoziteze aceleasi tranzactii sau activitati. Altfel spus, fiecare stat incearca sa traga catre propriul buget banii din impozitele realizate de acelasi contribuabil, trecandu-l la baza sa impozabila, in detrimentul celuilalt.
Acum, cand competitia pentru atragerea de venituri fiscale este tot mai agresiva, din ce in ce mai multe state analizeaza cu atentie locul in care se impoziteaza tranzactiile, in incercarea de a maximiza valoarea celor impozitate in statul respectiv.
Evident, direct afectate in aceasta competitie sunt companiile, care platesc impozit pentru aceeasi tranzactie in doua state diferite. Aici intervine procedura de acord reciproc, care pune statele la aceeasi masa cu contribuabilul. Cum un stat poate avea un interes financiar mai mare decat celalalt, contribuabilul isi poate gasi, astfel, un partener, care sa il sprijine in litigiul international.
In viitor, OECD isi propune sa vina si mai mult in sprijinul companiilor si sa puna un accent si mai mare pe utilizarea acestor proceduri – dovada si Instrumentul Multilateral pentru Modificarea Tratatelor de Evitare a Dublei Impuneri.
Pentru a produce efectele dorite pentru partile implicate, companii si jurisdictii, aceasta procedura trebuie sa functioneze cat mai eficient.
Daca analizam datele Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), Romania inca mai are de lucru la eficientizarea solutionarii procedurii de acord reciproc. Din sapte acorduri inchise in anul 2019 in Romania, doua s-au inchis prin respingerea accesului la procedura, unul prin retragerea contribuabilului, iar altul a fost rezolvat intern (unilateral). Restul de trei acorduri solutionate, care vizau preturile de transfer, nu au eliminat total dubla impunere. Prin urmare, din cele sapte acorduri, niciunul nu a reusit sa elimine dubla impunere. In schimb, vecinii nostri, Polonia si Bulgaria, au avut mai multe cazuri rezolvate prin acord bilateral de eliminare completa a dublei impozitari.
In plus, daca privim statistica OECD indeaproape, constatam ca, per total, numarul de cazuri intrate in procedura de acord amiabil a crescut pana la 2.700 in 2019, intr-un ritm destul de accelerat, de aproximativ sapte proceduri initiate in fiecare zi. De altfel, numarul cazurilor MAP aproape s-a dublat din 2016 si se asteapta ca aceasta tendinta sa continue, in ciuda crizei sanitare.
La nivel global, s-a inregistrat si o crestere a numarului de spete solutionate – cu 70% mai multe in 2019 decat in 2016. In sfera preturilor de transfer, autoritatile si-au marit capacitatea de solutionare a procedurii de acord amiabil, inchizand in 2019 cu 50% mai multe proceduri amiabile decat in 2016.
OECD mai spune ca aproximativ 85% din MAP-urile incheiate pentru cazurile de preturi de transfer in 2019 au rezolvat complet problema (comparativ cu 80% in 2018), iar timpul de solutionare a acestora a scazut si el, pana la o medie de 25 de luni.
In concluzie, ce ar fi de facut? Tehnic, avem de recuperat atat decalajul privind rata de proceduri solutionate (de la 10,2% la 33,7 % media UE), cat si pe cel privind intervalul de timp in care se realizeaza solutionarea procedurilor (de la 86 de luni in Romania la 25 de luni, media OECD).
Dar, pentru a atinge acest nivel, este esentiala implicarea autoritatilor fiscale din Romania in eficientizarea acestui proces si in derularea unui dialog cu alte state pe tema procedurii de acord reciproc.
Acest demers este important pentru buget (doar anul trecut, Fiscul a stabilit suplimentar in sarcina contribuabililor verificati, prin majorarea bazei impozabile, peste 166 de milioane de euro), pentru pozitionarea noastra in raport cu alte state, dar, mai ales, pentru a da incredere companiilor, contribuabililor, ca se pot obtine rezultate reale si in Romania.
Un material de Raluca Popa, Partener Asociat, Asistenta fiscala si juridica, EY Romania