Cadrul fiscal aplicabil companiilor mari din Romania devine tot mai complex. Pe langa prevederile referitoare la impozitul pe cifra de afaceri, incluse in legea pentru care Guvernul si-a asumat recent raspunderea in Parlament, Ministerul Finantelor a publicat in data de 4 octombrie 2023 un alt proiect legislativ care vizeaza implementarea in Romania a regulilor stabilite la nivelul Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) privind impozitul minim pe profit la nivel global, incepand de la 1 ianuarie 2024. Astfel, apare impozitul suplimentar national. Acesta se va aplica grupurilor nationale si multinationale de companii cu cifra de afaceri consolidata mai mare de 750 milioane de euro pe an. In aceste conditii, existand deja o directiva la nivel european, autoritatile din Romania au publicat un proiect legislativ care vizeaza aplicarea impozitului minim pe profit la nivel global incepand de la 1 ianuarie 2024. Care sunt principalele prevederi?
In ultimii ani, odata cu dezvoltarea accelerata a economiei globale, s-a creat o competitie acerba intre state pentru atragerea investitiilor, inclusiv cu ajutorul unei componente fiscale, precum acordarea unor facilitati fiscale si diminuarea cotelor de impozit pe profit. In acest context, s-a dezvoltat initiativa OCDE care vizeaza asigurarea echitatii fiscale la nivel global, astfel incat profiturile marilor societati sa fie taxate in tarile din care sunt obtinute.
Inca de acum mai bine de zece ani, OCDE a propus un plan pentru combaterea erodarii bazei impozabile si a transferului de profituri (Base Erosion and Profit Shifting - BEPS), iar tarile, inclusiv Romania, s-au angajat sa implementeze o reforma fiscala bazata pe doi piloni (pilonul I – realocarea partiala a drepturilor de impozitare catre statele din care sunt obtinute veniturile, in special pentru gigantii din tehnologie, care stagneaza, si pilonul II – aplicarea unui impozit minim pe profit la nivel global de 15%, care se afla in curs de implementare).
Concret, pilonul II din aceasta reforma (Pillar Two) are drept obiectiv principal concurenta echitabila intre state si companii, prin asigurarea colectarii unui impozit minim de 15% in fiecare tara in care un grup opereaza.
Un pas important in aplicarea acestei reforme este adoptarea de catre Uniunea Europeana a Directivei 2022/2523 din 14 decembrie 2022, privind asigurarea unui nivel minim de impozitare la nivel global pentru grupurile de intreprinderi multinationale si pentru grupurile nationale de mari dimensiuni in uniune, care trebuie transpusa de toate statele membre. De asemenea, si alte tari, precum Marea Britanie, Elvetia, Canada sau Japonia, au ales sa mearga in aceasta directie, iar in multe alte state sunt discutii la nivelul autoritatilor cu privire la acest subiect.
Conform proiectului, companiile multinationale vor fi obligate sa plateasca un impozit de minimum 15% in fiecare tara in care desfasoara activitate. Diferenta dintre impozitul minim si cel efectiv platit in jurisdictiile filialelor ar urma sa fie colectata de catre statul sau de rezidenta fiscala. Astfel, apare acest impozit suplimentar national.
Ce prevede proiectul pentru Romania?
Proiectul legislativ publicat in data de 4 octombrie 2023 in transparenta decizionala de autoritatile din Romania este in linie cu prevederile directivei europene si contine trimiteri specifice la documentele emise de OCDE pentru interpretarea acestor noi reguli, extrem de complexe. In consecinta, volumul de informatii pe care contribuabilii vizati, dar si autoritatile romane, trebuie sa si le insuseasca in perioada urmatoare este considerabil, astfel ca este nevoie de mobilizare pentru a fi gata la timp pentru aplicare.
Concret, societatile multinationale sau nationale care fac parte din grupuri care au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 750 de milioane de euro in cel putin doi ani din perioada 2020-2023 vor datora, incepand de la 1 ianuarie 2024, un impozit pe profit efectiv de minimum 15%. Astfel, multinationalele care au o rata efectiva de impozitare a profitului mai mica de 15% in Romania vor contribui la bugetul national cu diferenta pana la acest prag.
Primul an de calcul este 2024, iar prima data de raportare este in iunie 2026
Chiar daca in tara noastra cota de impozitare este de 16%, datorita unor deduceri suplimentare (precum deducerea pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, scutirea de impozit pe profitul reinvestit, creditul fiscal din sponsorizare sau creditul fiscal pentru achizitionarea caselor de marcat), cota efectiva poate cobori chiar sub nivelul minim de 15%. Este important de mentionat faptul ca si pentru societatile care inregistreaza pierdere fiscala in 2024 este posibil sa apara un impact din perspectiva impozitului minim global datorat, prin urmare este necesara o analiza specifica la nivelul fiecarei societati eligibile.
Regulile pe baza carora se determina cota de impozitare efectiva sunt foarte complexe si pornesc de la profitul contabil din situatiile financiare consolidate.
Totodata, sunt prevazute anumite exceptii, cum ar fi societatile dintr-un grup care inregistreaza in Romania o cifra de afaceri mai mica de zece milioane de euro si un profit contabil mai mic de un milion de euro, care nu vor datora un impozit suplimentar. De asemenea, filialele din grupurile care pregatesc deja raportarea CbCR (country-by-country reporting) vor avea parte de un proces simplificat.
In concluzie, impozitul minim pe profit la nivel global (Pillar Two) reprezinta o schimbare semnificativa in peisajul fiscal international, avand un impact major asupra modului in care companiile isi gestioneaza obligatiile fiscale si modelul de afaceri. Societatile din Romania care fac parte din grupuri multinationale trebuie sa se adapteze la aceasta noua realitate fiscala si sa se asigure ca se conformeaza la noile cerinte, deloc simple.
Material de opinie de Ana Petrescu-Mujdei, Senior Manager, Impozitare Directa, Deloitte Romania