Henri Morel (52 de ani) | |
Concernul Securidev - Franta reprezinta unul dintre cele mai puternice grupuri industriale din Uniunea Europeana, care activeaza in sectorul proiectarii, fabricatiei si comercializarii de sisteme de control al accesului, dispozitive de inchidere industriale si de uz casnic, feronerie si alte sisteme. Bazele holdingului au fost puse in anul 1985, din acel moment si pana in prezent inregistrandu-se o tendinta clara de consolidare a pozitiei detinute pe piata de profil. In prezent, grupul detine 10 fabrici in Europa, din care 5 centre industriale plasate in afara Frantei, avand un personal format din 1.804 angajati. In Romania, Securidev a fost reprezentata, pana in prezent, printr-o unitate logistica la Targu Mures. Datorita cresterii cererii pe piata autohtona, managementul companiei a luat decizia consolidarii retelei de distributie, prin infiintarea subsidiarei locale, cu sediul in Ploiesti. In cele ce urmeaza, Henri Morel, presedintele Consiliului de Administratie al grupului, prezinta cateva detalii referitoare la activitatea generala a concernului si strategiile de dezvoltare pe termen mediu. |
- Cum puteti descrie situatia financiara actuala a grupului Securidev?
- In 2008, vanzarile s-au ridicat la nivelul de 163,5 milioane de euro, din care aproximativ 65% a reprezentat ponderea produselor profesionale. Aceasta a insemnat o crestere consolidata a cifrei de afaceri de 1,6%, pe fondul scaderii rentabilitatii generale care a inceput sa se manifeste din ultimele trei luni ale anului trecut. Tendinta a fost, insa, compensata de majorarile consemnate in trimestrul al doilea, astfel incat se poate afirma ca, in precedentul exercitiu financiar, ne-am atins obiectivele propuse. Referitor la situatia din acest an, exista anumite nuante, care trebuie subliniate. Astfel, daca ne referim la cifrele de ansamblu, se poate prognoza faptul ca Securidev ar putea inregistra la finele lui 2009 o scadere a veniturilor cuprinsa intre 10% si 15%. Totusi, se impune o analiza detaliata, deoarece fiecare situatie este particularizata, in functie de tendinta fiecarei piete pe care activam. Astfel, in Franta si Germania efectele crizei economice s-au resimtit cel mai putin, fapt demonstrat de diminuarea ponderata a cererii. In schimb, in statele din Europa de Est (mai ales a celor din afara zonei euro), efectele recesiunii au fost mai acute, dezechilibrele economice fiind dublate si de aprecierea monedei europene fata de cele nationale (mai ales in Polonia, Ungaria si Romania). Pentru anul urmator suntem mai optimisti, estimand o atenuare a trendului descendent pe care se va situa, in continuare, cifra de afaceri. In acest sens, trebuie subliniat ca nu sunt posibile solutii miraculoase, revenirea urmand sa aiba loc in cadrul mai multor etape.
- Care sunt marcile promovate in acest moment?
- In cadrul celor 10 unitati de fabricatie din Franta (Déni Fontaine, Ronis, Picard Serrures, Métalux) si din alte state membre UE (Dom - Germania, Euro-Elzett - Ungaria, CR Serrature - Italia, Metaplast - Polonia, Titan – Slovenia etc.), realizam o gama extrem de diversa de dispozitive si echipamente, pornind de la cele extrem de sofisticate (mecanice, electromecanice si electronice) si terminand cu produsele destinate pietei de retail (sisteme de inchidere pentru apartamente). Pe toate segmentele specifice, oferim beneficiarilor sisteme la o calitate deosebit de ridicata, de multe ori pretul nostru nefiind competitiv fata de cel practicat in mod uzual. Acest lucru este justificat, in special, prin nivelul deosebit de performanta pe care o asigura sortimentele Securidev. Nu am adoptat strategii de scadere a costurilor prin relocarea fabricilor in zone cu o forta de munca ieftina si slab calificata, considerand ca un asemenea demers nu poate aduce castiguri decat pe termen scurt si are efecte dezastruoase asupra caracteristicilor tehnice ale produselor. De aceea, in cadrul grupului, s-a luat decizia concentrarii exclusive pe spatiul comunitar, care include o piata de peste 400 de milioane de persoane, suficienta pentru o dezvoltare durabila a unei companii serioase.
- Cum sunt distribuite sortimentele fabricate sub marcile Securidev?
- Produsele noastre sunt promovate in tot spatiul economic european, reprezentantele comerciale proprii fiind operationale in Franta, Slovenia, Cehia, Polonia, Ungaria, Marea Britanie, Italia, Elvetia, Austria, Germania, Olanda si Romania. In celelalte state membre UE, modelele sunt promovate prin intermediul unor distribuitori specializati. De regula, pentru dispozitivele cu un grad mare de complexitate, cum ar fi cele de control al accesului in spatii de retentie ori in cadrul unor obiective militare, colaboram cu partenerii nostri si pentru activitati de instalare si intretinere. Acelasi lucru este valabil si in cazul echipamentelor destinate utilizarii in cadrul sistemelor de management integrat al cladirilor, care includ un nivel ridicat de tehnologie si know-how. Trebuie subliniat faptul ca, inca de la inceputul activitatii, am optat pentru crearea unor parteneriate durabile, stabilite pe termen lung si bazate pe relatii de incredere si sustinere reciproca, astfel incat am ajuns la performanta de a detine - in toate statele in care promovam modelele Securidev - retele eficiente de distributie.
- Ce strategie intentionati sa aplicati pentru piata din Romania?
- Fiecare stat membru UE are caracteristici specifice, iar in Romania am sesizat oportunitatea de a ne implica si mai puternic pe segmentul de feronerie utilizata la ansamblurile de tamplarie termoizolanta. In prima jumatate a anului 2009, vanzarile din aceasta tara au insumat un milion de euro, suma acceptabila pentru nivelul de vizibilitate pe care il avem. Evident, pe termen mediu, ne propunem dezvoltarea puternica a retelei de comercializare din regiune, prima actiune in acest sens fiind constituita de infiintarea subsidiarei Securidev Romania. O alta directie va fi, desigur, contactarea marilor distribuitori si stabilirea unor relatii de parteneriat cu acestia. Avantajul pe care il are Romania este dat - in primul rand - de dimensiunile pietei, mai mari in comparatie cu cele ale statelor vecine membre UE. Nu in ultimul rand, ne axam pe promovarea acelor produse pe care le vom considera potrivite, in conditiile in care nivelul cererii se mentine suficient de ridicat. Toate aceste masuri, insa, nu pot fi implementate in afara unui plan de actiune foarte precis. Primul pas va fi reprezentat de realizarea unui studiu de piata amanuntit, pe care se va baza intreaga strategie viitoare.
- Cum gestionati actualele convulsii ce caracterizeaza starea actuala a economiei mondiale?
- La nivelul concernului nostru, procedeele adoptate in vederea reducerii costurilor operationale nu au fost atat de drastice, astfel incat nu s-a impus oprirea temporara a activitatii in niciuna dintre fabrici. Am luat unele masuri administrative, concretizate prin disponibilizari moderate (circa 200 de angajati), dar nu preconizam ca asemenea actiuni se vor mai repeta, optimismul nostru fiind alimentat de semnalele tot mai dese ce indica finalizarea recesiunii. In mod cert, nu am depasit, inca, toate problemele - si acest lucru este reflectat de cifrele din rapoartele financiare - dar avem suficiente resurse de a parcurge intr-un ritm accelerat etapele pe care le impune traversarea momentelor nefavorabile din prezent. Mai mult, mizam pe parteneriatele extrem de puternice pe care le avem (consolidate si prin calitatea serviciilor), cu ajutorul carora sa reluam cat mai curand cresterea economica.